Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dźwięki z zaświatów w Alwerni

Mateusz Borkowski
Cały świat, oglądający „Obcy: Przymierze”, usłyszy jak gra orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Cały świat, oglądający „Obcy: Przymierze”, usłyszy jak gra orkiestra Akademii Beethovenowskiej fot. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Muzyka. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa nagrała efekty dźwiękowe do najnowszej odsłony „Obcego” w reż. Ridleya Scotta.

Nagrania muzyki, a konkretnie orkiestrowych tekstur i dźwięków do filmu „Obcy: Przymierze” Ridleya Scotta odbyły się w Alvernia Studios pod Krakowemi. Autorem muzyki jest brytyjski kompozytor Harry Gregson-Williams, twórca ścieżek dźwiękowych do takich filmów jak „Shrek”, „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa” oraz „Marsjanin”.

Efekty dźwiękowe zorkiestrował, czyli rozpisał na orkiestrę Stefan Behrisch, znany kompozytor i aranżer filmowy, telewizyjny i radiowy. To właśnie on dokonał wyboru Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (OAB), którą usłyszał podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w 2016 roku, a następnie przekonał kompozytora do zrobienia nagrań z krakowskim zespołem.

Tajemniczy „Obcy”

Propozycja współpracy padła w maju ubiegłego roku, jeszcze na festiwalu.

Jak mówi dyrektor generalny Orkiestry Akademii Beethovenowskiej Marcin Klejdysz, o tym, przy jakim filmie orkiestra będzie pracować, dowiedział się dopiero po pierwszej sesji w Alwerni, już po podpisaniu umowy.

- Wszystko było owiane tajemnicą, łącznie z tytułem filmu, który opatrzony był akronimem ALC, czyli „Alien: Covenant” [„Obcy: Przymierze”] - przyznaje Klejdysz.

OAB nagrała ok. 120 minut materiału, na który składają się muzyka i tekstury do gigantycznej biblioteki pejzaży muzycznych tego filmu.

- Twórcy poszukiwali mrocznych i specyficznych, „obcych” dźwięków z zaświatów i nowych współbrzmień, które tworzono przy współudziale solistów orkiestry - tłumaczy Klejdysz. Następnie efekty ich pracy montowane były w osławionych Abbey Road Studios w Londynie. Po montażu orkiestra dostała sygnał, że materiał bardzo się podobał, uzyskano interesujące brzmienia, dokładnie takie, o jakie chodziło twórcom muzyki. Jak podkreśla szef OAB, do sukcesu przyczyniło się Krakowskie Biuro Festiwalowe, organizator Festiwalu Muzyki Filmowej, dzięki któremu orkiestra została zauważona przez wielu światowej sławy kompozytorów.

Zauważeni na festiwalu

- Jednym z podstawowych założeń Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jest promocja lokalnych orkiestr i zespołów nie tylko przed międzynarodową publicznością FMF, ale także przed licznie przybywającymi na ten festiwal specjalistami branży, producentami muzycznymi, aranżerami i szefami wielkich studiów filmowych. Chcemy pokazywać znakomity poziom i przygotowanie naszych orkiestr, które śmiało mogą konkurować na globalnym rynku usług filmowych - tłumaczy dyrektor programowy KBF i dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski. Dodaje on, że sukces krakowskiej orkiestry ogromnie go cieszy, tym bardziej, że to nie pierwszy raz, kiedy zespół został zauważony i zaproszony do współpracy z kompozytorami należącymi do światowej ligi twórców Hollywood.

Jak tłumaczy Robert Piaskowski, OAB zachwyciło międzynarodową prasę już w 2014 roku na pamiętnym koncercie 100-lecia Amerykańskiego Związku Kompozytorów i Wydawców ASCAP w hali ocynkowni, na którym obecni byli m.in zdobywcy Oscara: Hans Zimmer, Elliot Goldenthal, Dario Marianelli czy tak cenieni twórcy jak Patrick Doyle i Gary Schyman.

- Po tym koncercie nagraniami z OAB regularnie interesują się wiodący kompozytorzy odwiedzający Kraków i ich producenci. Wszyscy podkreślają znakomitą jakość brzmienia, młodość i elastyczność tej orkiestry. Niewiele jest zespołów w Polsce tak doskonale dopasowujących się do wymagającego, działającego pod presją czasu i limitów budżetowych rynku muzyki funkcjonalnej - ocenia dyrektor Piaskowski.

Z Krakowa do Hollywood

To nie pierwsza hollywoodzka produkcja, w której udział bierze krakowska orkiestra. 7 lat temu zespół nagrał ścieżkę dźwiękową do filmu „Uwolnić orkę 4”. Poza nagraniami do wielu polskich obrazów z muzyką m.in. Michała Lorenca, Bartosza Chajdeckiego czy Łukasza Targosza, OAB może się pochwalić kilkunastoma projektami dla biblioteki dźwiękowej KPM EMI w Londynie, które wykorzystywane były m.in. w produkcjach dokumentalnych telewizji BBC.

Po udanej współpracy przy „Obcym: Przymierze” (polska premiera 19 maja), zespół rozpocznie na początku kwietnia nagrania do kolejnej produkcji przy której pracuje Stefan Behrisch. - To działa jak efekt domina. To dla nas ogromna szansa - wyznaje szef OAB Marcin Klejdysz.

A już 29 kwietnia orkiestra weźmie udział w pionierskim widowisku „Superheroes in concert” w Tauron Arena Kraków z muzyką do takich filmów jak „Iron Man”, „Batman v Superman”, „Avengers” czy „Spiderman”. Będzie to pierwszy na świecie koncert, podczas którego publiczność będzie mogła wejść w świat wirtualny za pomocą gogli VR. Prace nad widowiskiem trwały od początku 2016 roku.

Alvernia studios

Przypomnijmy, że Alvernia Studios borykała się z problemami i był czas, że założyciel wytwórni Stanisław Tyczyński mówił o wygaszaniu jej działalności. - Nigdy nie ogłosiliśmy upadłości. Aczkolwiek przez pewien okres wstrzymaliśmy działalność - powiedział nam Aleksander Tyczyński, project manager firmy. Dodał on również, że pozyskiwanie zleceń odbywa się dwutorowo. - Filmowcy i muzycy sami zgłaszają się do nas, ale my również składamy oferty w różnych agencjach - wyjaśnia Tyczyński.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski