FLESZ - Co dalej z pracą zdalną? Ekspert nie pozostawia złudzeń: Firmy wolą wrócić do swoich siedzib
- Projekt dotyczy zrównoważonego rozwoju i jest realizowany na wielu płaszczyznach jak architektura, mobilność, energia, klimat, równe szanse
- informuje Dorota Gancarz, koordynatorka projektu i anglistka w LO, które w grudniu gościło grupę partnerską z Francji i Portugalii.
Szkoła w Niemczech nie mogła wydelegować swoich uczniów ze względu na obostrzenia związane z pandemią koronawirusa. Właśnie z tego powodu projekt częściowo był wdrażany online, chociaż wszyscy woleliby poznawać się nie wirtualnie, a osobiście.
- Współpraca w ramach Erasmusa świetnie się rozwija. Poprzez spotkania młodzież się integruje. Uczniowie naszego liceum na początku października zeszłego roku byli w Portugalii w Gouvei. W marcu tego roku wszyscy spotkają się w Niemczech, a w maju na zakończenie projektu we Francji
– zapowiada Ewa Masłowska, dyrektorka LO.
Z każdej szkoły w projekcie uczestniczy po 18 uczniów, z których po sześcioro należy do grupy każdego kraju.
Licealiści ze Skawiny podzielili się z nami swoimi opiniami o rówieśnikach z partnerskich szkół z ich pobytu w Skawinie miesiąc temu.
- Portugalczycy lubią się spóźniać, są wyluzowani i na wszystko mają czas
– zauważyła Magdalena Szarańska. Zwróciła też uwagę, że południowcy nie są otyli, chociaż sporo jedzą, w tym dość dużo mięsa.
- W przeciwieństwie do nich, Francuzi jedzą zdecydowanie mniej
- stwierdził Filip Kulbacki. Dziewczynie, którą gościł w mieszkaniu, na śniadanie wystarczyła jedna kanapka.
- W porównaniu z Portugalczykami Francuzi są bardziej zamknięci i mniej rozmowni
- tak ocenia rówieśników Mateusz Kowalczyk.
A co dziwiło zagranicznych gości?
- Brak przerwy na lunch. Oni nie wyobrażali sobie nauki od ósmej do piętnastej bez godzinnej przerwy. U nich po lunchu popołudniami lekcje są kontynuowane
- powiedziała nam Dorota Gancarz.
Te obserwacje nie miały wpływu na kontakty rówieśników i wszyscy je chwaląy. Pozwalają na zgłębianie wiedzy o partnerskich krajach, ich historii, współczesności, tradycjach. Młodfzież się integruje się, a także uczy się lepszego komunikowania w języku angielskim.
A do oceny umiejętności językowych licealistów najbardziej kompetentną osobą jest Dorota Gancarz.
- Początkowo nasi uczniowie obawiali się, że przeszkodą w komunikacji będzie bariera językowa. Tymczasem bardzo szybko ją przełamali i okazało się, że świetnie sobie radzą w porozumiewaniu się w języku angielskim. Byli nawet za to chwaleni przez francuską młodzież
- dodaje anglistka.
Uczniowie fajnie spędzali z sobą czas, m.in. na wyjazdach do Krakowa na wystawę szopek, do Zakopanego, do Doliny Kościeliska.
Na miejscu uczestniczyli w lekcjach w LO i mieli też okazję podziwiać talenty uczniów w czasie tradycyjnej Skawińskiej Probówki Artystycznej.
W Muzeum Regionalnym w Skawinie dyrektor Czesław Gąsiorowski prowadził warsztaty muzealne, a dzięki prelekcji Tomasza Ożoga, wiceburmistrza Skawiny, uczestnicy projektu mogli dowiedzieć się jakie wyzwania stoją przed gminą Skawina.
Współpraca między szkołami na pewno nie zakończy się wraz z zamknięciem projektu w maju tego roku. Skawiński „ogólniak” od lat współpracuje ze szkołami z Francji i Niemiec i wszystkie placówki mają w planie kontynuowanie tego partnerstwa.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?