Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Edukacja „oxfordzka”. Krakowska Akademia wprowadziła innowacyjny program tutoringu.

Sylwia Giersztyn
Kamil Łazorczyk wraz ze swoim tutorem mgr Igą Bałos
Kamil Łazorczyk wraz ze swoim tutorem mgr Igą Bałos Fot. Sylwia Giersztyn
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, jako jedna z niewielu w kraju, realizuje program tutoringu, w którym bierze udział grupa najlepszych studentów wydziału prawa. Nowatorską metodę edukacji, zaczerpniętą z uczelni w Oxfordzie, zainaugurował oficjalnie prof. Jan Widacki, 29 stycznia 2014 r. W inauguracji wzięło udział 15 utworzonych par tutorskich.

Na każdej uczelni istnieje grupa studentów, którzy potrzebują czegoś, co wykracza ponad standardowy program nauczania. Wprowadzana metoda polega na regularnych spotkaniach (tutorialach) z zainteresowanymi i trwa przez cały okres studiów. Umożliwia trafne rozpoznanie potencjału młodego człowieka oraz wyznaczenie ścieżki rozwoju naukowego, osobistego i społecznego.

– Program tutoringu daje im przewagę. Metoda w dużej mierze opiera się na pracy własnej, jednak chodzi przede wszystkim o to, żeby ktoś wymyślił zadanie, następnie wysłuchał studenta i pokazał, gdzie jeszcze można coś uzupełnić. Podczas spotkań student zdobywa wiedzę, której nie wyniesie z wykładów, na przykład praktyczną umiejętność redagowania różnego rodzaju pism – mówi dr Agnieszka Damasiewicz, koordynator programu.

Praktycy tutoringu przedstawiają jego efekty jako niezwykle skuteczne. Wykazano, że podczas egzaminów studenci objęci tym systemem osiągają lepsze wyniki niż ci, którzy z niego nie korzystają. Również w późniejszym życiu naukowym wykazują się większą inicjatywą i kreatywnością. W ramach nowego projektu studenci mają także możliwość późniejszych praktyk w kancelariach.

Kamil Łazorczyk, student biorący udział w programie, zapytany o korzyści płynące z uczestnictwa, odpowiada: – Do tej pory odbyłem rozmowy z tutorem, otrzymałem dodatkowe zadania oraz materiały do nauki. Na pewno program ten umożliwi mi rozwój zainteresowań i będzie miał pozytywny wpływ na moją karierę. Jestem zadowolony, że mogę w nim uczestniczyć.

– Z jednej strony tutoring daje studentowi możliwość poznania jego dobrych cech, z drugiej punktuje także i słabe strony, nad którymi trzeba po prostu popracować. Opiekun może zawsze coś podpowiedzieć, na przykład jaką drogę prawniczą obrać – mówi tutor Iga Bałos. Co ważne, po zakończonym programie uczelnia nie pozostawia studentów samym sobie, ale nadal się nimi interesuje: mają solidny punkt odniesienia, wsparcie i przewagę na rynku pracy.

Pod koniec bieżącego semestru ma powstać program telewizyjny, dotyczący realizacji innowacyjnej metody. Zostanie on nagrany w studiu telewizyjnym Akademii i będzie oparty na wywiadach ze studentami i tuto­rami. Przygotowanie audycji posłuży podsumowaniu wyników projektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski