Edytorial. Niebezpieczne leczenie reklamą

  • Dziennik Polski

Iwona Krzywda

Mówi się, że tworzenie kampanii promocyjnej leku czy suplementu diety przypomina pisanie horoskopów. W obu przypadkach jednym z kluczy do sukcesu jest bowiem tzw. efekt Forera.

Amerykański psycholog udowodnił, że wystarczy wykorzystać potęgę autorytetu i kilka ogólnikowych sformułowań, by uniwersalną analizę osobowości każdy z odbiorców uznał za precyzyjną charakterystykę własnej osoby. Idę o zakład, że przemęczenie, osłabienie włosów i paznokci czy problemy z koncentracją od czasu do czasu zauważa u siebie większość z nas. Jeśli wierzyć reklamie, wszyscy mamy więc symptomy „zakwaszenia organizmu”. Choroby nieznanej wprawdzie lekarzom, ale za to dokładnie rozgryzionej przez producentów suplementów diety, którzy na nasze szczęście zdążyli już wypuścić na rynek całą gamę środków, pomagających uporać się z tym problemem.

Kwitnąca nad Wisłą niebezpieczna miłość do pigułek, proszków i syropów to w dużej mierze efekt właśnie wszechobecnych kampanii promocyjnych. O sile ich perswazji świadczą kolosalne kwoty, jakie koncerny farmaceutyczne są gotowe płacić za obecność w mediach. Reklam preparatów zdrowotnych nie da się całkowicie wyeliminować, z całą pewnością ich treść wymaga jednak ściślejszej kontroli. Resort zdrowia dostrzega problem, a walkę z nieuzasadnionym sięganiem po suplementy uznał za jeden z priorytetów polityki lekowej na najbliższe lata. W planach są m.in. zaostrzenie przepisów dotyczących ich wprowadzania na rynek i zasad prezentacji w telewizji czy prasie.

Zmiany prawa są niezbędne, skuteczna terapia suplementomanii i lekomanii wymaga jednak jeszcze jednego ważnego składnika - edukacji zdrowotnej. Doświadczenie uczy bowiem, że potrzeba matką wynalazków, a przekaz reklamowy zawsze można sformułować tak, by żadnej zasady nie łamał i nadal zachęcał do wizyty w aptece. Zaś najskuteczniejsza profilaktyka to po prostu zdrowy rozsądek.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3