Egzamin gimnazjalny - systematyczność i odpowiednie podejście do nauki mogą mieć w tym roku szczególne znaczenie

Paulina Padzik
Paulina Padzik
Magdalena Bojas, redaktor naczelna wydawnictwa Operon
Magdalena Bojas, redaktor naczelna wydawnictwa Operon Fot. archiwum
W tym roku do egzaminu gimnazjalnego przystąpią uczniowie ósmych klasach oraz ostatnich klas gimnazjów. Na mecie w wyścigu o najlepszą szkołę będzie więcej uczniów, niż miało to miejsce rok temu. O tym, jak się uczyć do egzaminu i w jaki sposób pomogą materiały Operonu, rozmawiamy z Magdaleną Bojas, redaktor naczelną wydawnictwa Operon.

Tegoroczny egzamin gimnazjalny będzie wyjątkowy w stosunku do poprzednich lat. Dlaczego?
Każdego roku egzamin gimnazjalny jest wydarzeniem wyjątkowym. A to dlatego, że każdego roku w kwietniu tysiące uczniów, nauczycieli i rodziców koncentruje się właśnie na tym wydarzeniu. Co roku młodzi ludzie obawiają się o wynik, który w pewnym stopniu wpłynie na ich przyszłość. Bieżący rok szkolny dodatkowo obfituje w emocje wywołane dwojaką formą egzaminu. W liceach i technikach nastąpi kumulacja roczników. Do tych samych szkół średnich wybiorą się zarówno absolwenci gimnazjów, jak i klas ósmych. Istnieje spora obawa, że nie dla wszystkich wystarczy miejsc. Dlatego tak ważny jest wynik egzaminu kończącego szkołę. Zabrzmi to jak truizm, ale wytrwale rozwijana w uczniach systematyczność i odpowiednio wczesne rozpoczęcie przygotowań do egzaminu mogą mieć w tym roku szczególne znaczenie.

Czym się różnią egzaminy ósmoklasisty i gimnazjalisty?
Technicznie różnica polega na tym, że uczniowie zdają inną liczbę przedmiotów, do których przygotowano arkusze skonstruowane w odmienny sposób. Zawierają one między innymi różną liczbę zadań. Egzaminy ósmoklasisty i gimnazjalny mają osobne zasady naliczania punktów potrzebnych w rekrutacji do szkół średnich. Uczniowie są egzaminowani z innej podstawy programowej, a zatem także zakresy zdawanego materiału nie do końca się pokrywają. Zasadniczo jednak ta zmiana polega na sprawdzaniu innych umiejętności, krótko mówiąc – na uruchomieniu nieco innego myślenia w przedmiotach, z których zdaje się egzamin.

W jakim celu przeprowadza się próbne testy?
Można wymienić wiele celów. Od tego najbardziej oczywistego – „sprawdzę, ile umiem dzisiaj, żeby wiedzieć, ile się douczyć”, po - na przykład - zmierzenie się ze stresem czy wypracowanie jak najlepszej taktyki na egzaminie. Dla niektórych to zimny prysznic i silny bodziec do nauki. Uczniowie mierzą się z atmosferą bardzo podobną do tej, której doświadczą w kwietniu. A nauczyciele dostają informację o tym, jak planować skuteczne powtórki. Najogólniej chodzi o to, żeby tak się przygotować, aby na egzaminie państwowym nie dać się rozproszyć niczemu, co może zakłócić jego powodzenie.

Co oferują materiały dydaktyczne Operonu?
W chwili rozpoczęcia przygotowań każdy uczeń ma inną wiedzę. Uczniowie także rozpoczynają naukę do egzaminu w różnym czasie. Przygotowane przez nas materiały są czytelnie skonstruowane i intuicyjne. Każdy uczeń otrzymuje szybką odpowiedź, czego się jeszcze musi się pouczyć, a co już utrwalił. Materiały dodatkowo proponują taki sposób przygotowania do egzaminu, który trochę prowadzi ucznia za rękę, ale jednocześnie gwarantuje, że nic mu w przygotowaniach nie umknie. W publikacji z testami uczeń rozwiązujący zadania widzi, z czym ma problem, a o co może być spokojny. Natomiast w vademecum szybko odnajduje i powtarza materiał, którego nie pamięta.

Czy stawiają Państwo także na materiały internetowe, interaktywne i innowacyjne technologicznie?
Każdy uczeń ma swoje preferencje i na swój sposób znajduje okazje do tego, aby się przygotować. Staramy się odbierać takie impulsy i dostarczać rozwiązań, żeby żadna z tych inicjatyw nie umknęła. Dlatego – jak najbardziej – część naszych materiałów ma postać elektroniczną.

Co to zmienia w podejściu ucznia do nauki?
Tu zachęcam do odwiedzin serwisu gieldagimnazjalna.pl. Nie chodzi wyłącznie o to, żeby w nauce posługiwać się technologią, jeśli ktoś taką formę preferuje. To kompleksowy serwis, w którym uczniowie nabierają większej świadomości na temat wydarzenia, jakim jest egzamin gimnazjalny. Korzystają tam także z dodatkowej puli zadań.

Czy nauka, w której wykorzystuje się inne materiały niż podręczniki, jest bardziej efektywna?
Każdy zapewne odnajduje własny sposób na naukę, zależny od swojego stylu uczenia czy uczenia się – mam tu na myśli zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Nieco inne jest przeznaczenie podręcznika, a inne vademecum czy testów gimnazjalnych. Zebraliśmy liczne opinie wskazujące, że nauka do egzaminów z podręczników dla wielu uczniów jest mniej efektywna. Vademecum i testy zawierają tylko niezbędne treści i podają lub sprawdzają wiedzę i umiejętności wyłącznie wymagane na egzaminie i w sposób najbardziej zbliżony do formy egzaminu. Dlatego spora grupa uczniów i nauczycieli również preferuje tę formę przygotowań.

Jak zachęcić uczniów do nauki?
Najprościej jest, gdy uczniowie dobrze rozumieją, czemu służy egzamin, co się z nim wiąże, na co wpłynie wynik i w jaki sposób zależą od niego ich losy. Wówczas potrzeba solidnego przygotowania jest dość oczywista. Niezależnie od tego zdajemy sobie sprawę, że to nauczycielowi jest do uczniów najbliżej. To on zna swoją klasę i wie, które metody najlepiej wpłyną na Olę, a które na Kacpra. Naszą rolą jest zatem wesprzeć nauczyciela, dostarczając środków sprzyjających motywowaniu uczniów do nauki.

Czym vademecum Operonu różnią się od innych materiałów dydaktycznych?
Przede wszystkim jest w nich doświadczenie zbierane latami podczas rozmów z odbiorcami. Jest także ogromna wiedza autorów, którzy w szkolnej rzeczywistości potrafią uchwycić najlepsze praktyki, a potem jeszcze umiejętnie się nimi dzielą. Najważniejsze jednak, że samo vademecum to nie wszystko. Jest ono częścią przemyślanego programu, w którym wraz z innymi elementami pomaga przygotować się do egzaminu w każdym aspekcie.

Angażują się Państwo w różne projekty, m.in. „Ja czytam!”.
Działania na rzecz poprawy jakości edukacji są nam szczególnie bliskie. Skoro zaistniała potrzeba wspólnego spędzania czasu i okazji do owocnych dyskusji nauczycieli z uczniami, to powstała inicjatywa „Ja czytam!”. Czasem rozmawiamy z nauczycielami o tym, jak widzą swoją szkolną codzienność, czasem pytamy o to uczniów. Słuchamy, obserwujemy, łączymy to w jedno i na tej podstawie staramy się wypracować rozwiązania, które ułatwiają pracę nauczycielom, a jednocześnie uprzyjemniają skuteczną naukę uczniom.
Życzę powodzenia wszystkim tegorocznym gimnazjalistom. Trzymam kciuki i liczę, że dzięki próbie znacznie łatwiej będzie podejść do egzaminu państwowego i ‒ oczywiście ‒ że wyniki będą powyżej oczekiwań.

FLESZ: Dlaczego wierzymy w przepowiednie?

Wideo

Materiał oryginalny: Egzamin gimnazjalny - systematyczność i odpowiednie podejście do nauki mogą mieć w tym roku szczególne znaczenie - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3