Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekolodzy rekomendują tramwaj z przywilejami

Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Transport. Polski Klub Ekologiczny Okręg Małopolska wydał swoje wstępne stanowisko w sprawie koncepcji budowy metra w Krakowie.

Ekolodzy podkreślają, że metro jako element systemu transportowego może być alternatywą dla masowej motoryzacji, ale równocześnie sprzyja rozrastaniu się miasta i wzmacnia rozproszenie zabudowy.

„Rozrost miasta jest zjawiskiem ekologicznie i ekonomicznie niekorzystnym, gdyż zwiększa transportochłonność, którą należy minimalizować w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Z tej racji przez 36 lat sprzeciwialiśmy się budowie metra” - informują ekolodzy.

Zaznaczają też, że uzasadnieniem dla budowy metra jest konieczność przemieszczania dużej liczby pasażerów (metro - przy długości pociągu 133 m, częstotliwości 1,5 minuty i napełnieniu 5 osób/mkw. - jest w stanie przewieźć blisko 50 tys. pasażerów na godzinę w jedną stronę).

„Czy Kraków w dalszej perspektywie będzie generować tak duży potok pasażerski, który ewidentnie uzasadni budowę metra?” - pytają ekolodzy. I sami starają się znaleźć odpowiedź: „Wydaje się to mało prawdopodobne, gdyż przeciętna częstotliwość kursowania środków transportu miejskiego to 5-10 minut, a generowany potok to 1800-3700 pasażerów na godzinę. Do przewiezienia tych pasażerów w zupełności wystarczy tramwaj”.

Zdaniem PKE konieczna jest m.in. rozbudowa sieci tramwajowej przez konsekwentne stosowanie priorytetu dla tych pojazdów i zachowanie rozsądnych lokalizacji przystanków. Tramwaje wciąż tracą bowiem zbyt wiele czasu na skrzyżowaniach, zamiast uzyskiwać zielone światło podczas zbliżania się do skrzyżowania.

PKE zaznacza, że jego uwagi należy traktować jako wstępne. Ostateczne stanowisko zajmie po zapoznaniu się z nowym opracowaniem dla metra.

Przypomnijmy, w Studium rozwoju transportu dla Krakowa zarekomendowano wariant z budową linii metra Nowa Huta - centrum - Bronowice, metrobusem i rozwojem szybkiego tramwaju. Jeżeli nie metro, to proponuje się rozwój sieci tramwajowej z tunelem pod centrum.

[

](http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/studniowki2016/ "<centre></centre>")

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski