Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspansja e-sklepu na rynek zagraniczny to znakomity biznes

Dorota Dejmek
Przedsiębiorczość. Tylko 14,7 proc. polskich e-sklepów przetłumaczyło witrynę na co najmniej jeden język obcy, a zaledwie 6 proc. z nich korzysta z zagranicznych domen - wynika z najnowszego badania Sociomantic Labs. A szkoda, bo taki krok mógłby znacząco zwiększyć ich przychód i zyski.

Z danych Forrester wynika, że aż 84 proc. internautów na świecie kupuje online korzystając z zagranicznych witryn. Z kolei według Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce Polska - już 45 proc. Polaków co najmniej raz dokonało zakupu w zagranicznym sklepie interneto-wym. Pomimo wielu działań UE oraz instytucji stymulujących wzrost branży e-commerce, sklepy internetowe w dalszym ciągu z dużą rezerwą podchodzą do ekspansji na zewnętrznych rynkach. Potwierdzają to ostatnie badania przeprowadzone, w kwietniu br. na polskich e-sklepach przez Praktycy.com na zlecenie Sociomantic Labs.

Mniej niż 15 proc. badanych polskich sklepów internetowych posiada przetłumaczoną witrynę na co najmniej jeden język obcy. 54,5 proc. z nich poprzestało tylko na jednej wersji językowej serwisu. Niemal wszystkie firmy, które dokonały tłumaczenia, wybrały język angielski. Spośród 45,5 proc. sklepów, które zdecydowało się na więcej wersji językowych witryny, poza angielskim, wybierało również język niemiecki - 22,7 proc. badanych, francuski - 22,7 proc. lub rosyjski - 13,6 proc. Brak otwarcia na ekspansję zagraniczną odzwierciedla również bardzo niski odsetek sklepów internetowych posiadających swoje witryny na zagranicznych domenach - z tego rozwiązania korzysta zaledwie 6 proc. badanych e-biznesów. Jeżeli już e-sklep decyduje się na takie rozwiązanie, to najchętniej wybiera domenę „.eu” - 56 proc. oraz „.com” - 44 proc. Tymczasem sklepy, które zdecydują się na ekspansję na zewnętrzne rynki, mogą zawalczyć o grono odbiorców, dysponujących dużą siłą nabywczą.

Pierwszym krokiem jest gruntowna analiza - kim są klienci, do kogo sklep chce dotrzeć i który rynek może okazać się najlepszy pod kątem oferowanych produktów. Nie warto decydować się na ekspansję np. na rynek niemiecki tylko ze względu na bliskie położenie i sprawną logistykę. Po przeprowadzeniu analiz może się okazać, że decyzja o wejściu na rynek e-commerce któregoś z południowo-wschodnich sąsiadów, np. Rumunię czy Węgry, będzie biznesowym strzałem w dziesiątkę.

Bariera językowa jest kolejnym utrudnieniem. Dlatego następnym krokiem podejmowanym przez sklepy internetowe jest często próba dotarcia do rodaków mieszkających w innych państwach. Już na tym etapie sklepy internetowe mogą odnotować wzrost zysków, który zachęci je do dalszego rozwoju platform e-commerce pod kątem klientów spoza Polski. Jak pokazują wyniki badania, jedynie 6,6 proc. sklepów internetowych umożliwia konsumentom transakcje zakupowe w innej walucie niż w polskich złotych. Najczęściej proponowanymi walutami są dolary, euro oraz funty.

Trzecim krokiem ekspansji zagranicznej jest przetłumaczenie witryny na inne wersje językowe, wykupienie domen regionalnych, np. „.de” czy” .co.uk” pod kątem klientów docelowych oraz dostosowanie możliwości płatniczych w walutach lokalnych. Eksperci Sociomantic podkreślają, że nie trzeba od razu tłumaczyć serwisu na 10 języków. Wystarczy jedna - najlepiej angielska wersja strony. Dysponując przetłumaczoną witryną postawioną na regionalnej domenie oraz dostosowanymi metodami płatności pod kątem zagranicznych konsumentów, sklep może zająć się promocją.

Badania pokazują, że Niemcy stawiają na wysoką jakość produktów, Polacy największą uwagę zwracają na cenę, a Skandynawowie to klienci idealni - dużo wydają i mało towarów zwracają. Niezależnie od szerokości geograficznej konsumenci oczekują personalizacji - i to zarówno w kierowanych do nich przekazach reklamowych, e-mailingach i newsletterach czy opakowaniach produktów. Eksperci wskazują na 2-krotnie większą skuteczność spersona-lizowanych przekazów w stosunku do standardowych reklam. Personalizacja reklam to większa satysfakcja klientów, zwiększenie ich lojalności i przemiana w stałych klientów. A stały klient, według danych SalesBee, wydaje jednorazowo w sklepie internetowym nawet do pięciu razy więcej niż nowy gość.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski