Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspresowo przy Rudawie

TYM
- Przebieg trasy zaplanowano w dolinie Rudawy, która jest jedynym korytarzem przewietrzania na linii wschód-zachód wolnym od zabudowy. Są to wspaniałe tereny rekreacyjne znajdujące się blisko centrum miasta. Powinny one zostać zaprojektowane w sposób parkowy, tak aby mieszkańcy mogli tam spacerować, wypoczywać, uprawiać sport. Proponujemy też stworzenie w tym rejonie dodatkowych zbiorników wodnych. Przecięcie tego terenu Trasą Balicką na zawsze zniszczy jego przyrodniczo-krajobrazowe walory - przekonuje Bartłomiej Skoczek, krakowski architekt, wspierający protestujących mieszkańców Mydlnik i okolic, którzy są przeciwni proponowanym rozwiązaniom.

Oprotestowana Trasa Balicka

Dzięki Trasie Balickiej dojazd z lotniska do stadionu Wisły zajmie około 10 minut. W związku z przyznaniem Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012 inwestycja stała się jednym z zadań branych pod uwagę na najbliższe lata. Nie brak jednak głosów przekonujących, że nowa droga nie jest potrzebna.

Trasa Balicka ma połączyć ul. Armii Krajowej z okolicami Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Jeden jej koniec zaplanowano na szerokim łuku ul. Armii Krajowej. W Mydlnikach droga ma przechodzić 700-metrowym wiaduktem nad Rudawą oraz torami kolejowymi. Będzie to droga szybkiego ruchu, po dwa pasy w każdym kierunku, o całkowitej szerokości 40 m. Drugi koniec drogi znajdzie się na węźle "Balice II" autostrady A4 w rejonie portu lotniczego. Trasa ma zapewnić szybki i wygodny dojazd do lotniska oraz znacznie odciążyć ulice: Balicką, Radzikowskiego i Pasternik. Docelowo mają też powstać drogi średnicowe i promieniste zbierające potoki pojazdów z okolicznych rejonów dla osiedli - zarówno istniejących jak i nowo budowanych.
Inne rozwiązania poprowadzenia Trasy Balickiej albo większe wykorzystanie innych dróg łączących lotnisko w Balicach z centrum miasta proponuje Bartłomiej Skoczek: - Trzeba zmodernizować istniejące dojazdy do lotniska. Głównym jest trasa wiodąca ulicami: Armii Krajowej, Radzikowskiego i Pasternik. Wystarczy przebudować kolizyjne skrzyżowania na tej trasie i przez cały czas można byłoby jechać do lotniska dwupasmową drogą. Przykładem jest już zaplanowana przebudowa ronda Ofiar Katynia. Do lotniska można też dojeżdżać ul. Balicką. Tam też należałoby wprowadzić bezkolizyjne skrzyżowania i zatoki dla autobusów, tak aby nie korkowały przejazdu. Jest też możliwość dojazdu do centrum przez Wolę Justowską. Do tego można byłoby poszerzyć ulice: Jesionową i Na Błonie. Jeżeli już musi powstać Trasa Balicka, to powinna być poprowadzona - tak jak pierwotnie planowano - poniżej, przez teren Woli Justowskiej. Zrezygnowano z tego pomysłu z powodu protestów mieszkańców, którzy nie chcieli drogi w sąsiedztwie swoich posesji. Można by więc ją tam częściowo poprowadzić w tunelu.
Bartłomiej Skoczek zwraca również uwagę, że po wybudowaniu Trasy Balickiej po wjeździe w ul. Armii Krajowej kierowcy, którzy będą chcieli np. dojechać do stadionu Wisły, będą grzęźli w korkach, które już teraz są w godzinach szczytu bardzo duże - przykładowo na ul. Piastowskiej.
Przebieg trasy pozytywnie zaopiniowała Rada Dzielnicy VI, ale pod kilkoma warunkami: wprowadzenia strefy ochronnej wzdłuż domów w ciągu ulic Popiela i Wiedeńskiej poprzez zaprojektowanie ekranów i zieleni wysokiej; usytuowania parkingu "Park \ Ride" w rejonie ul. Zakliki z Mydlnik w sposób nie kolidujący z boiskiem sportowym; uwzględnienie w projekcie miejsca dla szynobusu kursującego na trasie Kraków Główny - Balice; wykonania dwupoziomowego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej; ochrony terenu ciągu spacerowego Parku Młynówka Królewska.
Bogdan Smok, przewodniczący Rady Dzielnicy VI, informuje: - W poprzednim planie zagospodarowania przestrzennego Trasę Balicką planowano bliżej Woli Justowskiej. Po tym, jak plan przestał obowiązywać, na terenie zarezerwowanym pod drogę wydano wiele zezwoleń na budowę domów. Teraz sporo z nich trzeba byłoby wyburzyć. W przypadku poprowadzenia trasy przez Mydlniki nie ma tak dużego zagrożenia. Dzielnica nie miała możliwości opiniowania, czy nowa droga ma powstać, czy nie. Musieliśmy tylko zaopiniować najlepszy wariant dotyczący przebiegu trasy przez Mydlniki.
Adam Nowak, przewodniczący Stowarzyszenia "Balicka", które zrzesza m.in. zwolenników harmonijnego i racjonalnego rozwoju obszarów niezurbanizowanych, uważa, że sama budowa nowej drogi nie jest największym zagrożeniem: - _Jest jednak pytanie, czy potrzebna jest trasa ekspresowa prowadząca w ślepy zaułek (ul. Piastowska i ul. Czarnowiejska)? A jeśli już, to dlaczego po północnej stronie Rudawy, w korytarzu wentylacyjnym Krakowa? Zaplanowanie takiej drogi zdeterminuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i zupełnie zmieni charakter tych terenów. Na północ i południe od Rudawy znajdują się tradycyjnie tereny z zabudową jednorodzinną bądź nieintensywną zabudową wielorodzinną. Przy nowej drodze ekspresowej pojawią się zapewne inne budowle: kilkusetmetrowa estakada, wielki parking Park \
Ride, stacje benzynowe, duże hotele. W taki sposób ceniona dzielnica mieszkalna i rekreacyjna zamieni się w rondo Mogilskie Bis połączone z autostradą. Tereny dla tak potrzebnego rozwoju sportu i rekreacji zostaną bezpowrotnie utracone._
(TYM)

Zgodnie z analizą

Krzysztof Adamczyk, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. inwestycji strategicznych, informuje: - Trasa Balicka jest uwzględniana od wielu lat w planach miasta jako droga łącząca obwodnicę autostradową i port lotniczy z III obwodnicą miasta. Drogę zaplanowano w związku z analizą rozwoju ruchu samochodowego w Krakowie do 2025 r. Lotnisko w Balicach z każdym rokiem się rozwija, zwiększa się liczba pasażerów. Za kilka lat obecne drogi nie będą w stanie przyjąć ruchu samochodowego między lotniskiem a centrum miasta. Nie pomoże w tym nawet wprowadzenie bezkolizyjnych skrzyżowań - co jest w planie - w ciągu ulic: Armii Krajowej, Radzikowskiego, Pasternik i na ul. Balickiej. W Wieloletnim Planie Inwestycyjnym zapisano, że budowa Trasy Balickiej powinna zostać przeprowadzona w latach 2015-2016. Po przyznaniu Polsce i Ukrainie Euro 2012 powstała koncepcja, aby inwestycję przyspieszyć i zakończyć ją do 2012 r. Na budowę drogi potrzeba około 200-300 mln zł. Miasto nie ma na to środków, ale być może w związku z Euro 2012 dostanie je z budżetu centralnego. Trasa Balicka ma mieć około 6,5 km długości. Jadąc więc nią płynnie z przepisową prędkością 50 km/h, można byłoby ją przejechać w około 8 minut. (TYM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski