Elektryczna hulajnoga spłonęła w Sopocie. Czy pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym są bezpieczne? [zdjęcia, wideo]

Piotr Kallalas
Piotr Kallalas
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Sopoccy strażacy musieli ugasić płonącą hulajnogę, w której prawdopodobnie doszło do samozapłonu baterii. To rodzi pytania o prawidłowe serwisowanie i bezpieczeństwo pojazdów wspomaganych napędem elektrycznych udostępnianych powszechnie w Trójmieście.

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło trzy dni temu na ul. 3 Maja w Sopocie. Strażacy otrzymali zgłoszenie o płonącej hulajnodze, która została pozostawiona na chodniku.

- Na miejscu okazało się, że z hulajnogi wydobywa się gęsty dym. Strażacy ugasili przedmiot przy pomocy gaśnicy proszkowej. Po sprawdzeniu hulajnogi kamerą termowizyjną okazało się, że nadal utrzymuje się wysoka temperatura sięgająca 150 stopni. Szczęśliwie w zdarzeniu nikt nie ucierpiał. - powiedział kpt. Janusz Gawlak, rzecznik prasowy KM PSP Sopocie.

Funkcjonariusze musieli rozkręcić część elementów i następnie ponowić akcję gaśniczą, aby wychłodzić urządzenie. Powodem pożaru był prawdopodobnie defekt bądź uszkodzenie baterii. Jest to o tyle zastanawiające, że przeważnie akumulatory montowane w hulajnogach czy rowerach mają systemy zabezpieczające, które nawet w ekstremalnych sytuacjach powinny nie dopuścić do zapłonu.

- Baterie od zawsze są traktowane jako materiał niebezpieczny, a także toksyczny i to zarówno w przypadku popularnych “paluszków” czy baterii komputerowych. Nie jest to nic nowego. Natomiast nowoczesne urządzenia są w pełni zabezpieczone przed przegrzaniem głównie poprzez moduł BMS - powiedział Tadeusz Bartoszek z serwisu rowerowego Activa.

Baterie z nawet najmniejszą skazą powinny być od razu utylizowane

Obecnie Trójmiasto przeżywa wielki boom na pojazdy elektryczne. Widok rowerzysty, który pracę mięśni wspomaga energią płynącą z akumulatorów, nie jest już czymś nadzwyczajnym. Zwiększa się liczba zarówno prywatnych właścicieli rowerów i hulajnóg elektrycznych, jak i użytkowników sieci udostępniających płatne przejazdy.

W przypadku popularnej sieci rowerów MEVO, które również są wyposażone w akumulatory, do tej pory nie wystąpiły podobne problemy. Operatorzy sieci podkreślają, że wszystkie urządzenia są na bieżąco sprawdzane i serwisowane.

- Baterie ładowane są w kontrolowanych warunkach, w pomieszczeniach klimatyzowanych. Sprawdzana jest ich temperatura podczas ładowania, a wszelkie anomalie są na bieżąco identyfikowane. Dodatkowo, każda bateria po ładowaniu ma konserwowane styki, aby zapobiegać ewentualnym nieprawidłowościom. Parametry rowerów - baterii i innych elementów wymiennych - spełniają wszystkie wymogi z umów i są przystosowane do realizacji zadań roweru publicznego - powiedziała Aleksandra Myczkowska-Utrata , dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska SA, operator roweru metropolitalnego.

Serwisanci pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym ostrzegają, że winowajcą uszkodzeń baterii jest najczęściej zastosowanie tanich rozwiązań. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku hulajnóg, gdzie producenci często decydują się na mniej kosztowne ogniwa.

- Problemem jest stosowanie niskiej jakości komponentów do budowy baterii. W szczególności ogniw oraz elektroniki, co jest po prostu tańszym rozwiązaniem. Takie zjawisko odnotowujemy szczególnie w przypadku hulajnóg oraz w tanich rowerach. Produkty z wyższej półki cenowej są znacznie lepiej zabezpieczone przed awariami baterii, ze względu na stosowanie nowocześniejszych technologii - powiedział Tadeusz Bartoszek.

Co myślicie na temat bezpieczeństwa elektrycznych hulajnóg? Czekamy na Wasze komentarze!

Materiał oryginalny: Elektryczna hulajnoga spłonęła w Sopocie. Czy pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym są bezpieczne? [zdjęcia, wideo] - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Więcej ich tam nie mogło pojechać? 5 wozów i 18 strażaków to by całą kamienicę ugasili a do hulajnogi wystarczy gaśnica samochodowa 🙂

G
Gość

A w Chrzanowie spaliły się dwa samochody. Co myślicie na temat bezpieczeństwa spalinowych samochodów? Czekamy na Wasze komentarze!

Wszechobecny kretynizm.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3