Eliksir młodości? Mamy go w zasięgu ręki. To ruch!

Dorota Dejmek
Wiek kalendarzowy nie jest żadną barierą ani ograniczeniem do podejmowania aktywności ruchowej
Wiek kalendarzowy nie jest żadną barierą ani ograniczeniem do podejmowania aktywności ruchowej Fot. 123 RF
Aktywność fizyczna. Ruch jest naturalną potrzebą naszego ciała, tak jak potrzeba jedzenia, oddychania, wypoczynku, czy snu. Ruch jest po to, aby nie zgnuśnieć i być zawsze sprawnym fizycznie i psychicznie, bez względu na wiek.

Ruch to zdrowie. Jednak starsi ludzie często nie czują się na siłach, by aktywnie spędzać czas. Dr Grażyna Kołomyjska z AWF, specjalistka od aktywności ruchowej osób w wieku dojrzałym, mówi wprost: bez codziennej dawki ruchu nie mamy co marzyć o długim szczęśliwym życiu bez chorób.

W __naszym ciele mamy około 80 bilionów komórek, to niewyobrażalna liczba – podkreśla ekspertka. – Aktywność ruchowa usprawnia całe nasze ciało na poziomie komórek, tkanek, narządów i różnych układów funkcjonujących w naszym organizmie. Aktywni ruchowo seniorzy mają lepsze samopoczucie i mniej chorują. Co więcej, ruch świetnie wspomaga leczenie wielu chorób już istniejących, np. nadciśnienia i __cukrzycy.

Aktywność ruchowa to dobra ruchomość i sprawność wszystkich stawów i mięśni, lepsze dotlenienie i odżywienie całego organizmu, sprawniejsza praca układów: krążenia, oddechowego, nerwowego, a także giętkie i ładniejsze ciało.

Często poszukujemy eliksiru młodości, tymczasem jest on w __zasięgu ręki – zauważa dr Grażyna Kołomyjska. – To właśnie ruch jest najlepszym zabezpieczeniem przed negatywnym obrazem starości. Systematyczna aktywność ruchowa podtrzymuje w nas to, coczłowiekowi jest potrzebne najbardziej: sprawność fizyczną, psychiczną i umysłową.

Jaki rodzaj aktywności fizycznej jest wskazany dla osób w starszym wieku? Jako niezwykle korzystny dla zdrowia polecany jest chód z kijkami, czyli nordic walking. Podczas takiego spaceru ćwiczone są zarówno nogi, jak i ręce, wspomagany jest także układ krążenia. Dodatkową zaletą jest fakt odciążenia stawów, na które ludzie w starszym wieku często się skarżą.

Seniorzy mogą także dbać o swoją kondycję na basenie. Podobnie jak przy spacerach z kijkami podczas pływania w ruchu są wszystkie kończyny, aktywizuje się większość mięśni naszego ciała. Jeśli nie umiemy pływać, wybierzmy aerobik w wodzie – to jedna z najbezpieczniejszych form fitnessu. Woda daje ciału dużą wyporność i ćwicząc unikamy obciążeń niekorzystnych głównie dla stawów nóg i kręgosłupa. Osoba ważąca 70 kg, w wodzie waży 6-7 kg, dlatego ćwiczenia wykonuje łatwiej niż na sali gimnastycznej.

Gimnastyka na sali też nie jest złym pomysłem, ale zawsze pod okiem doświadczonego instruktora. Intensywność ćwiczeń musi zostać odpowiednio dobrana do naszej kondycji i stanu zdrowia.

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3