Epidemia koronawirusa i depresji. NFZ radzi: zadbaj o zdrowie psychiczne. Choroba może dotknąć każdego - bez względu na wiek, płeć i status!

OPRAC.: DMA
Szacuje się, że już dziś na depresję cierpi około 350 mln ludzi na całym świecie - w tym 1,5 mln Polaków
Szacuje się, że już dziś na depresję cierpi około 350 mln ludzi na całym świecie - w tym 1,5 mln Polaków 123rf
Depresja jest chorobą duszy i ciała. Może dotknąć każdego - bez względu na wiek, płeć czy status społeczny. Ryzyko zmierzenia się z nią gwałtownie wzrosło w rzeczywistości diametralnie zmienionej przez COVID-19.

Depresja – cierpi na nią około 350 mln ludzi

Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że do 2030 r. depresja stanie się niechlubnym liderem wśród najczęściej występujących chorób na świecie.

Szacuje się, że już dziś cierpi na nią około 350 mln ludzi na całym globie - w tym 1,5 mln Polaków. Rzeczywista liczba chorych może być jeszcze wyższa, wielu mierzących się z depresją pacjentów nie zgłasza się bowiem po profesjonalną pomoc i nie pojawia się w gabinetach lekarzy.

Jakie są objawy depresji?

Pierwsze symptomy rozwijającej się depresji często pozostają niezauważone nie tylko przez bliskich, ale również samego chorego.
O jej początkach świadczyć mogą m.in.:

  • trudności z podejmowaniem decyzji,
  • brak motywacji do działania,
  • pesymizm,
  • negatywne postrzeganie samego siebie,
  • obniżona samoocena,
  • kłopoty z koncentracją,
  • problemy z zapamiętywaniem i uczeniem się.

Do niepokojących objawów specjaliści zaliczają również:

  • obniżony nastrój,
  • smutek i towarzyszący mu często płacz,
  • lęk,
  • utrata chęci życia,
  • zaburzenie rytmu snu,
  • wzmożony lub osłabiony apetyt,
  • zmęczenie,
  • spadek aktywności
  • myśli samobójcze.

Pandemia to wyzwanie dla naszej psychiki

Eksperci zgodnie oceniają, że epidemia koronawirusa to ogromne wyzwanie dla psychiki każdego z nas. Mierzyć musimy się z izolacją, poczuciem osamotnienia, konfliktami i napięciami generowanymi w efekcie ciągłego przebywania w towarzystwie domowników, do głosu dochodzi lęk i strach - nie tylko przed zachorowaniem, ale również utratą pracy czy więzi społecznych.

Depresja - jak zmniejszyć ryzyka zachorowania?

W koronawirusowej codzienności szczególne znaczenie ma więc troska o zdrowie psychiczne.

Zmniejszyć ryzyko zachorowania pomaga:

  • zdrowy sen,
  • unikanie stresu,
  • utrzymywanie bliskich i szczerych relacji z innymi ludźmi i samym sobą,
  • sprawianie sobie i innym drobnych przyjemności
  • dbanie o kondycję fizyczną.

Ruch ma zbawienny wpływ także na umysł, bo powoduje wytwarzanie hormonów szczęścia i redukuje stres. Regularna aktywność fizyczna pomaga w zapobieganiu depresji, jest również istotnym elementem jej terapii.

WHO zaleca osobom chorującym na depresję trening trzy razy w tygodniu po 45 minut. Za najlepsze dla zdrowia psychicznego są uznawane spacery, sprawdzi się również aerobik, pływanie, bieganie, jazda na rowerze czy nartach.

Depresja - bezpieczna pierwsza pomoc

Gdzie szukać pomocy w przypadku kryzysu psychicznego? Dla wielu osób mierzących się z tym problemem pierwszym krokiem jest anonimowa rozmowa z pracownikami tzw. telefonów zaufania. Tego rodzaju wsparcie można uzyskać m.in. pod numerami telefonów:

  • 116 123 - Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym, bezpłatnie, 14.00 - 22.00,
  • 116 111 - Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, bezpłatnie, czynny całą dobę,
  • 800 108 108 - Telefon wsparcia, bezpłatnie pon.- pt. 14.00- 20.00,
  • 800 121 212 - Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, bezpłatnie, czynny całą dobę,
  • 22 594 91 00 - Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, śr.-czw., 17.00 -19.00.
  • 22 635 09 54 - Telefon zaufania dla osób starszych, pon., śr., czw. 17.00-20.00.

Środa z Profilaktyką w internecie

Profilaktyce i leczeniu depresji jest poświęcona kolejna edycja cyklu Środa z Profilaktyką w internecie. Materiały edukacyjne, porady ekspertów można znaleźć na stronie Akademii NFZ w zakładce „Środa z Profilaktyką” oraz na profilu Akademii NFZ w serwisie YouTube.

Ozdrowieńcy odporni przez rok?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Porady NFZ dla osób w mieszkaniu 15 M2 podczas izolacji i kwarantanny...zażywaj ruchu, przeskakuj ławę w pokoju 50 razy dziennie.. .pobiegaj sprintem do aneksu kuchennego...poskacz w łazience ...poturlaj się na parapecie bo brak balkonu..i krzycz bo zwariujesz

Dodaj ogłoszenie