Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-praca, e-learning, e-zdrowie, e-finanse...

DOROTA DEJMEK
Warto dobrze się zastanowić, zanim podamy swoje dane osobowe, np. adres, numer telefonu, PESEL Fot. Ingimage
Warto dobrze się zastanowić, zanim podamy swoje dane osobowe, np. adres, numer telefonu, PESEL Fot. Ingimage
Według najnowszego raportu Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) "The European Online Market-place", 56 proc. skarg w latach 2010-2011 dotyczyło zakupów usług i towarów w internecie.

Warto dobrze się zastanowić, zanim podamy swoje dane osobowe, np. adres, numer telefonu, PESEL Fot. Ingimage

USŁUGI INTERNETOWE. Sieć nie zna granic, przez internet możemy kupić i załatwić niemal wszystko. Czy zawsze zdajemy sobie sprawę, w co się logujemy?

Warto zapoznać się ze wskazówkami Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (konsument.gov.pl) dotyczącymi korzystania z serwisów w sieci.

Rejestracja, logowanie

Nieważne, czy chcemy rozpocząć kurs językowy, czy dokonać zakupu w e-sklepie, zawsze musimy się zarejestrować. Standardowo jesteśmy proszeni o podanie maila, stanowiącego login oraz hasła. Należy mieć świadomość, że przekazane przez nas informacje mogą zostać wykradzione i wykorzystane przez osoby niepowołane. Warto więc dobrze się zastanowić, zanim podamy dane osobowe, np. adres, numer telefonu, PESEL.

Aby korzystać z usług serwisu musimy się każdorazowo zalogować. W tym wypadku głównym zagrożeniem są strony logowania identyczne z oryginalnymi. Twórcy takich stron zdobywają wówczas nasze dane, które mogą sprzedać. Uzyskują też nielegalny dostęp do naszych kont. Przykładem jest sytuacja, kiedy jesteśmy zalogowani do wybranego portalu i jednocześnie otwieramy wiele zakładek w nowych kartach przeglądarki. Przez nieuwagę możemy przejść do karty sztucznie wygenerowanej. Strona wyświetlona na fałszywej karcie będzie informowała o wygaśnięciu sesji i konieczności powtórnego logowania.

Wskazana jest ostrożność, gdy dostajemy e-maile od naszych wirtualnych usługodawców z prośbą o zalogowanie i potwierdzenie swoich danych. Zawarty w treści wiadomości link może przenieść nas na stronę logowania stworzoną przez hakerów.

Regulamin, umowa

Właściciel portalu ma obowiązek sporządzić regulamin świadczenia usług elektronicznych. Jesteśmy związani postanowieniami regulaminu tylko wtedy, gdy został nam przedstawiony i zapoznaliśmy się z nim przed zawarciem umowy (przed rejestracją).

Zwykle regulamin umieszczany jest przy folderze rejestracyjnym. Warunkiem zarejestrowania się na portalu jest jednoczesne potwierdzenie akceptacji regulaminu. Zdarza się, że rejestrując się w serwisie, nie musimy regulaminu akceptować, wystarczy, że podamy nasze dane. Jeśli potem w regulaminie znajdziemy zapis, że rejestracja lub rozpoczęcie korzystania z portalu są równoznaczne z jego akceptacją, to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że z regulaminem się zapoznaliśmy. Nieprzejrzysty język regulaminu powinien nas zastanowić: może chodzi o to, by nas zniechęć do czytania i szybko kliknąć "Akceptuję"?

Zwróćmy uwagę na ewentualne występowanie w regulaminie klauzul abuzywnych (postanowień niedozwolonych), np. zapisy wprowadzające obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta, mimo nienależytego wykonania zobowiązania przez usługodawcę.

Reklamacja, dane

Zapoznajmy się z trybem reklamacji i warunkami wypowiedzenia umowy. Sprawdźmy, czy na portalu jest dostępny wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zanim przystąpimy do rejestracji, poszukajmy też danych kontaktowych usługodawcy, takich jak nazwa, siedziba, adres. Błędne jest myślenie, że skoro korzystam z e-usług na portalu polskojęzycznym, a w zakładce kontakt widnieje polski adres, to właściciel na pewno zarejestrował firmę lub ma siedzibę w Polsce. W razie sytuacji problemowych z serwisem, który ma siedzibę poza Polską, musimy być przygotowani, że będziemy mieć do czynienia ze sporem o charakterze ponadgranicznym. W takich wypadkach pomocą służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Prawnicy ECK informują konsumentów o ich prawach w UE, bezpłatnie udzielają porad i pomocy w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski