Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Eurogwiazdki bezpieczeństwa

(JM)
Testy zderzeniowe. Tzw. crash-testy Euro NCAP są dziś jednym z najbardziej miarodajnych badań bezpieczeństwa samochodów.

Historia tych badań sięga roku 1994, kiedy to Ministerstwo Transportu Wielkiej Brytanii podjęło działania mające na celu stworzenie lokalnego programu takich badań.

Wiele wariantów zderzeń
Zanteresowanie programem wyraziła Komisja Europejska, która następnie nadała mu zasięg kontynentalny. - Do programu dołączyła poza wieloma krajami również Międzynarodowa Organizacja Samochodowa (FIA) oraz automobilkluby - niemiecki ADAC i włoski ACI - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. - Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach.

Pierwsza z nich dotyczy bezpieczeństwa dorosłych pasażerów. Pojazd poddawany jest zderzeniu czołowemu: testowany samochód uderza 40 proc. swojej przedniej powierzchni w przeszkodę (pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h).

Odpowiednie dobranie prędkości i powierzchni zderzenia do testu jest wynikiem badań, które mówią, że właśnie takie sytuacje występują na drogach najczęściej.

Wyniki testów doprowadziły do kilku istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa zmian, rozpoczęły powszechne stosowanie poduszek bezpieczeństwa, łamanych kolumn kierownicy czy chowających się pedałów. Auto ponadto poddawane jest zderzeniu bocznemu i zderzeniu ze słupem. Oddzielnie testowany jest sam fotel samochodowy (tzw. whiplash test).

Istotna ochrona pieszego
Druga kategoria dotyczy bezpieczeństwa dzieci. Ich manekiny (w "wieku" 1,5 roku i 3 lat) umieszczane są w rekomendowanych przez producenta fotelikach. W wyniku przeprowadzonych badań Euro NCAP zarekomendowało mocowanie foteli dziecięcych systemem ISOFIX.

Trzecia kategoria związana jest z ochroną pieszych. Testy mają ocenić obrażenia, jakie będą mieli piesi w przypadku uderzenia przez samochód. Od 2009 roku wynik testu na ochronę pieszego istotnie wpływa na ocenę łączną pojazdu i ilość przyznanych gwiazdek. Czwarta zaś związana jest m.in. z oceną systemów wspomagajacych (np. ABS czy ESP) i przypominających o konieczności zapięcia pasów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski