Inwestorzy z większym zainteresowaniem przyglądają się rynkowi dystrybucji
Belgia utrzymała najwyższą pozycję, dzięki szczególnie dobrym ocenom za położenie w geograficznym środku Unii Europejskiej, a także za rozbudowaną sieć dróg. Francja uznana jest za kraj, w którym dobrze rozwinięta jest sieć dróg do przewozu towarów, są tam również niskie ceny gruntów oraz połączenia transportowe. Niemcy plasują się na trzecim miejscu dzięki efektywnym lotniczym i kolejowym systemom przewozu towarów.
Raport dotyczący lokalizacji centrów dystrybucyjnych przygotował Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), europejski oddział międzynarodowej firmy doradczej w zakresie nieruchomości Cushman & Wakefield. Uwzględniono w nim 15 czynników uznawanych za istotne przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji centrum dystrybucyjnego. Analizie porównawczej poddano też czynsze za powierzchnie w centrach dystrybucyjnych w najlepszych lokalizacjach w 42 miejscach w całej Europie. Najwyższe czynsze w Europie występują przy obwodnicy Londynu M25, zwłaszcza w okolicach Heathrow, a następnie w Sztokholmie i Moskwie.
Mimo że kraje Europy Zachodniej zajmują górne pozycje, jako najbardziej atrakcyjne państwa do lokalizacji centrum dystrybucyjnego, należy się spodziewać, że w przyszłości poszukiwanie nowych rynków i tańszych miejsc pracy odbywać się będzie na wschodzie Europy, przede wszystkim w Czechach i w Polsce. Ekspansja UE na wschód zwiększy liczbę konsumentów Unii Europejskiej o 75 milionów osób i stworzy największy pod względem ludności rynek zbytu na świecie - twierdzą autorzy raportu. - Dotychczasowe arterie dystrybucyjne Europy skupiają się wokół istniejących centrów Europy Zachodniej. Tradycyjnie tworzyły one swego rodzaju "bumerang" od Birmingham na północy, przez Barcelonę i Madryt na południu po Niemcy na wschodzie. Ekspansja UE spowoduje rozciągnięcie tego bumerangu na wschód, nadając mu bardziej wydłużony kształt. Patrząc w przyszłość można powiedzieć, że powstaną nowe szlaki handlowe i wyłonią się dodatkowe ośrodki, co usprawni wydajną dystrybucję.
W Europie Środkowej i Wschodniej, bardziej nawet niż w krajach zachodnich, popyt pobudzają handlowcy i producenci samochodów, poszukujący nowych, wyłaniających się rynków europejskich oraz operatorzy logistyczni budujący europejskie sieci dystrybucji. Jak wynika z raportu, obserwuje się polaryzację popytu na duże i małe powierzchnie. Koszty spowodowały odpływ popytu w kierunku powierzchni dystrybucyjnych w Europie Środkowej, w szczególności z Austrii i Niemiec. Wyłania się silniejszy rynek najmu (kosztem rynku właściciela-najemcy). Trend ten pobudzają operatorzy logistyczni prowadzący dystrybucję w imieniu klientów.
W efekcie występującej na niektórych rynkach nadpodaży deweloperzy są bardziej ostrożni - działalność budowlana w zakresie nieruchomości dystrybucyjnych jest nadal na niskim poziomie. Brak jest nowoczesnych budynków o najlepszej lokalizacji przeznaczonych do najmu w niektórych strategicznych lokalizacjach, w szczególności w południowej Brukseli, w okolicach rzek Ren i Men oraz Monachium.
W badanych państwach na przestrzeni ostatnich dwóch lat czynsze spadły średnio o 1,5 proc. Jednak drugi kwartał 2003 roku wykazał powrót do umiarkowanej tendencji wzrostowej. Inwestorzy z większym zainteresowaniem przyglądają się rynkowi dystrybucji, zwłaszcza że zyski są większe niż w przypadku innych sektorów nieruchomości komercyjnych (handel i biura), jednak zasoby o odpowiednim standardzie są ograniczone. (O)
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?