MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Fabia w trzech wersjach

S
Skoda fabia - jeden z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku - zadebiutowała w 1999 roku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. Jest ona bezpośrednim następcą skody felicji produkowanej od początku 1995 roku. Rok po debiucie pojawiła się w ofercie wersja kombi, a w 2001 roku wariant sedan.

Prezentacje

Skoda fabia na dobre wpisała się w krajobraz polskich miast. Konkurencyjna cena i bardzo dobre walory użytkowe zapewniły jej czołowe miejsce w rankingach sprzedaży

Czeskie auto było pierwszym modelem koncernu Volkswagena, w którym wykorzystano nową płytę podłogową stosowaną później również w bliźniaczych modelach: volkswagenie polo i seacie ibizie.
Od początku produkcji fabia stała się najbardziej popularnym modelem swojego koncernu i jednym z najczęściej kupowanych aut w swojej klasie.
Fabia dostępna jest w trzech wersjach nadwozia: hatchback, sedan i kombi. Największym powodzeniem cieszy się wersja hatchback, jednak także pozostałe są dobrze znane i często spotykane na polskich ulicach.
Wszystkie wersje fabii mają identyczny rozstaw osi i szerokość nadwozia mierzące odpowiednio: 2 462 mm i 646 mm. Różnią się natomiast wysokością i długością nadwozia. W przypadku wersji hatchback wynosi ona 1 451 mm, w sedanie 1 449 mm, a w kombi 1 452 mm.Najkrótszy hatchback ma 3 960 mm, sedan i kombi mają po 4 222 mm.
Pojemność bagażnika podstawowej wersji wynosi 260 litrów, z możliwością powiększenia do 1 016 litrów. Sedan może pomieścić odpowiednio 438 i 789 litrów. Najlepsze możliwości przewozowe oferuje jednak wersja kombi: 426 i 1225 litrów.

Wnętrze pojazdu należy dzisiaj do największych, jakie są oferowane w tej klasie aut.
Pod maską fabii można znaleźć aż dziewięć silników: pięć benzynowych i cztery wysokoprężne. Trzycylindrowysilnik benzynowy o poj. 1,2 litra oferowany jest w dwóch wariantach mocy. Słabsza wersja osiąga moc 54 KM, a jej maksymalny moment obrotowy ma wartość 103 Nm przy 3 000 obr./min. Fabia z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 18,4 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 151 km/h. Średnie zużycie paliwa wynoszące 6 l/100 km, podczas jazdy miejskiej zwiększa się do 7,8 l/100 km.
Mocniejsza wersja tej jednostki rozwija moc 64 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 112 Nm uzyskiwany jest przy 3 000 obr./min. Napęd ten zapewnia osiągnięcie 100 km/h w czasie 15,9 sekundy i jazdę z prędkością maksymalną 160 km/h. Średnio spala przy tym 6 l/100 km, natomiast eksploatacja miejska podnosi zużycie benzyny do 7,7 l/100 km.
Kolejna jednostka benzynowa o poj. 1,4 litra, również dostępna jest w dwóch odmianach mocy. Słabszy wariant uzyskuje moc 75 KM, a jej maksymalny moment obrotowy ma wartość 126 Nm przy 3 800 obr./min. Tak wyposażony pojazd może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 13,8 sekundy (z aut. 17 sekund) i osiągnąć prędkość maksymalną 167 km/h (z aut. 166 km/h). Średnie zużycie paliwa kształtujące się na poziomie 6,5 l/100 km, w mieście wzrasta do 8,7 l/100 km (z aut. odpowiednio: 7,5 i 10,3 l/100 km).
Drugi silnik o tej samej pojemności rozwija moc 101 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynoszący także 126 Nm, osiągany jest przy 4 400 obr./min. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 185 km/h. Średnie spalanie wynosi 6,7 l/100 km, ale jazda po mieście podnosi zużycie do poziomu 9 l/100km.
Największa jednostka benzynowa o poj. 2 litrów wytwarza moc 115 KM. Maksymalny moment obrotowy 170 Nm osiągany jest przy
2 400 obr./min. Pozwala on na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 sekundy i rozpędzenie auta do prędkości maksymalnej 195 km/h. Przeciętne zużycie paliwa kształtujące się na poziomie 7,7 l/100 km, w mieście dochodzi do 10,9 l/100 km.
Najsłabszy silnik wysokoprężny o poj. 1,9 litra (wolnossący SDI) rozwija moc 64 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 125 Nm dostępny jest w przedziale 1 600 - 2 800 obr./min. Pojazd z tym silnikiem prezentuje dość słabe osiągi. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 18,6 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 158 km/h. Średnio spala przy tym 4,9 l/100 km, a podczas jazdy po mieście 6,4 l/100 km.
Kolejny w hierarchii mocy jest trzycylindrowy silnik wysokoprężny (turbodoładowany TDI) o poj. 1,4 litra, który osiąga moc 75 KM. Jego maksymalny moment 195 Nm dostępny jest w przy 2 200 obr./min. Samochód z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 14,4 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 168 km/h. Średnie zużycie paliwa wynoszące 4,6 l/100 km, podczas jazdy miejskiej zwiększa się do 5,7 l/100 km.
Silnik Diesla o poj. 1,9 litra (TDI) wytwarza moc 101 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 240 Nm przy 1 900 obr./min. Umożliwia rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h w czasie 11,5 sekundy i jazdę z prędkością maksymalną 185 km/h. Spala przy tym średnio 5 l/100 km, natomiast eksploatacja miejska podnosi zużycie oleju napędowego do 6,5 l/100 km.
Topowym silnikiem montowanym w fabii jest diesel o poj. 1,9 litra (TDI) i mocy 130 KM. Wysoki maksymalny moment obrotowy wynoszący 310 Nm dostępny jest przy 1 900 obr./min. Tak wyposażony pojazd może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 9,5 sekundy i uzyskać prędkość maksymalną 204 km/h. Średnie zużycie oleju napędowego kształtujące się na poziomie 5,4 l/100 km, w mieście wzrasta do 7,1 l/100 km.
Za przeniesienie napędu odpowiadają trzy skrzynie biegów. Standardowo montowana jest pięciobiegowa przekładnia manualna. Z najmocniejszym silnikiem Diesla (130 KM) współpracuje wyłącznie sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów. Ponadto do silnika benzynowego o poj. 1,4 litra i mocy 75 KM dokupić można czterostopniowy automat.
(S)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski