Facebook świętuje setną rocznicę urodzin Lema. Zainicjował akcję, w ramach której popularni twórcy oddadzą głos naukowcom

Ewa Wacławowicz
Biuro Prasowe Facebook
Facebook świętuje setne urodziny Stanisława Lema. Zainicjował akcję „Patrząc w Przyszłość z Facebookiem”, w ramach której popularni twórcy oddadzą głos naukowcom. W tym celu udostępnią im swoje konta społecznościowe, gdzie badacze porównają przyszłość, którą widział Stanisław Lem z ich własnymi badaniami i refleksjami. Naukowców będzie można poznać poprzez kanały m.in. Kasi Gandor, Michała Korkosza “Rozkosznego”, Remigiusza Maciaszka “Rocka” i Patryka Mikiciuka. Akcja „Patrząc w Przyszłość z Facebookiem” jest kontynuacją trwającego w Krakowie festiwalu "Bomba Megabitowa", poświęconego twórczości Stanisława Lema.

FLESZ - Atomowy sojusz polskich miliarderów

od 16 lat

Stanisław Lem - czołowy polski futurysta i autor fantastyki naukowej urodził się 12 lub 13 września 1921 roku we Lwowie.
Autor w swojej twórczości często zadawał pytania, które dziś wydają się mieć niemałe znaczenie. Lem pytał bowiem o kierunek rozwoju społeczeństwa, granice między człowiekiem a maszyną czy nasze miejsce we wszechświecie. Wiele z jego odważnych wizji to dziś nasza rzeczywistość jak np. optony opisane w “Powrocie z gwiazd”, które dziś nazywamy ebookami, sieć komputerowa w “Dialogach”, którą dziś nazywamy Internetem czy lemowska fantomatyka która określa dzisiejszą wirtualną rzeczywistość, która jest tematem jednego z esejów zawartych w “Bombie Megabitowej”.

Które wizje Lema wciąż czekają na spełnienie? Odpowiedzi na to pytanie udzielą polscy naukowcy i wynalazcy pracujący nad rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji, robotyki, biologii i wirtualnej rzeczywistości. W ramach akcji zainicjowanej przez Facebooka z okazji Roku Stanisława Lema, zagoszczą oni na kontach popularnych polskich twórców na Instagramie i Facebooku.

Jakich naukowców będzie można zatem zobaczyć i posłuchać? Wśród zaproszonych gości będzie m.in. Petros Psyllos, elektronik i wynalazca, którego magazyn Forbes uznał za jednego z 30 najlepszych młodych europejskich innowatorów. Zajmuje się on badaniami nad sztuczną inteligencją, robotami społecznymi, wirtualnymi asystentami oraz interakcjami na linii człowiek-maszyna. Już dziś na kanale satyrycznym zwanym Make Life Harder opowiada o tym czy maszyny mogą pisać poezję oraz jak technologia może nam pomóc pokonywać ograniczenia ludzkiego ciała.

O wirtualnej rzeczywistości i o tym co oferuje oraz o nowych pytaniach jakie rodzi opowie Jowita Guja, filozofka i kulturoznawczyni, która kieruje Laboratorium Badań Rzeczywistości Wirtualnej EduVRLab na krakowskiej AGH. A gościć będzie ją weteran polskiej sceny gamingowej, Remigiusz Maciaszek “Rock”. Jowita w trakcie spotkania odpowie na pytania o to: Czy już wkrótce spotkania na księżycu, na dnie oceanu lub w środku puszczy amazońskiej będą naszą codziennością? Czy możliwe jest wykreowanie złudzenia doskonałego?

Na ziemię zejdziemy dzięki Marcinowi Popkiewiczowi, który jest klimatologiem i analitykiem megatrendów. Zna on odpowiedzi na pytania dotyczące powiązań między gospodarką, energią, zasobami naturalnymi a środowiskiem. Za pośrednictwem kanałów popularyzatorki nauki Kasi Gandor, Marcin opowie o najnowszych ustaleniach badaczy, o tym, w którym miejscu jesteśmy jeśli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem, a także co możemy zrobić by tę walkę wygrać.

Kolejną badaczką, którą w ramach akcji będzie można zobaczyć i usłyszeć jest Aleksandra Przegalińska filozofka, badaczka sztucznej inteligencji i futurolożka, która w swojej pracy naukowej zajmuje się rozwojem nowych technologii, a zwłaszcza tych mających pozytywny wpływ na środowisko. Poruszy ona sprawę transportu przyszłości, gdzie będziemy mogli się dowiedzieć, jak sztuczna inteligencja może ulepszyć życie w mieście oraz dlaczego ulice pełne autonomicznych pojazdów to wciąż science fiction. Ponadto, w rozmowie z dziennikarzem motoryzacyjnym Patrykiem Mikiciukiem poruszy również kwestię Stanisława Lema i wizjach przyszłości, gdyż jak twierdzi jego twórczość miała na nią duży wpływ, już od czasów licealnych:

- Czytałam Stanisława Lema jeszcze w liceum i myślę, że bardzo mnie zainspirował do tego, co robię dzisiaj. Wszyscy słyszeliśmy o Lemie, ale szczególnie dzisiaj powinniśmy bardziej słuchać jego samego. Miał niezwykle poważne podejście do technologii - zastanawiał się co może nam dać, jak urozmaicić nasze życie, ale też zwracał uwagę na ryzyko jakie może nieść. Jego twórczość jest prawdziwym, światowym diamentem science fiction - mówi Aleksandra Przegalińska

Dowiemy się również nieco więcej o jedzeniu przyszłości i o tym, jak za pomocą komórek mięśniowych wyhodować mięso w liściach szpinaku. O tym wspomni Stanisław Łoboziak, biolog molekularny i szef laboratorium biologicznego w Centrum Nauki Kopernik. To właśnie tam naukowiec spędza czas na uprawie roślin owadożernych, zgłębianiu tajemnic hodowli świecących glonów morskich, bakterii i grzybów. Opowieści o tym co w przyszłości może zagościć na naszych stołach, będzie można posłuchać na Facebooku i Instagramie blogera kulinarnego Michała Korkosza “Rozkosznego”.

- Nauka przenika twórczość Lema na wskroś: od opisu żmudnego, lecz fascynującego projektu badawczego zawartego w “Głosie Pana” czy też całkowicie nowej gałęzi nauki w “Solaris”, po postaci Trurla i Klapaucjusza - wielkich Konstruktorów, bohaterów błyskotliwej i tryskającej humorem “Cyberiady”. Jego twórczość fascynuje i przyciąga do nauki kolejne pokolenia i liczymy, że to samo uda się osiągnąć dzięki tej kampanii - tłumaczy Robert Bednarski, Dyrektor Generalny Facebooka w Europie Środkowo-Wschodniej

Wszystkie wydarzenia w ramach akcji można śledzić na kanałach twórców oraz na polskiej stronie Facebook App. Cały cykl poprzedziła ponadto transmisja na żywo z festiwalu "Bomba Megabitowa", który poświęcony jest twórczości Stanisława Lema. Na Facebook App można obejrzeć nagrania z dyskusji z udziałem ekspertów takich jak Natalia Hatalska, prof. Jerzy Bralczyk czy Karol Bielecki, którzy rozmawiali o przyszłości z punktu widzenia m.in. etyki, języka czy sportu.

Futurystyczne dyskusje to powracający motyw w działaniach Facebooka. Dlatego są one również tematem drugiego sezonu podcastu "Rozmowy Facebooka", którego można posłuchać na wszystkich największych platformach streamingowych.