Farmer w WRC

Redakcja
Kiedy ruszała edycja Rajdowych Mistrzostw Świata 2000, fachowcy ustalili listę faworytów do mistrzowskiego tytułu. Najczęściej powtarzano wówczas nazwiska czterokrotnego czempiona Tommi Maekinena oraz błyskotliwego Richarda Burnsa. W dalszej kolejności na zaufanie fachowców zasługiwali: nieobliczalny, ale piekielnie szybki Colin McRae oraz jego kolega z teamu Carlos Sainz. Mało kto jednak przypuszczał, że w ścisłym gronie pretendentów znajdzie się Marcus Gronholm. Po pierwsze - Fin pełnić miał w ekipie Peugeota rolę trzeciego (po Delecourze i Panizzim), po drugie zaś jego forma z sezonu 1999 nie upoważniała do tego, aby umieszczać nazwisko kierowcy w gronie murowanych faworytów.

MH

 Tymczasem Marcus Gronholm sprawił wszystkim olbrzymią niespodziankę. Od drugiego rajdu w sezonie (Rajd Szwecji), którego notabene został zwycięzcą, plasuje się w ścisłej czołówce każdej następnej eliminacji. Po wygranej w Rajdzie Nowej Zelandii Gronholm zajmuje drugie miejsce w mistrzowskiej tabeli, tracąc do faworyzowanego powszechnie Burnsa zaledwie cztery punkty.
 Co powoduje, że liczący 32 lata kierowca rodem z fińskiego Espoo tak doskonale radzi sobie na trasach tegorocznych eliminacji MŚ? Przede wszystkim to, że urodził się w kraju o wielkich rajdowych tradycjach i że w wieku trzynastu lat podjął pierwsze próby udziału w prawdziwych, choć wówczas jeszcze motocrossowych, zawodach.
 W biografii Marcusa Gronholma czytamy, że nie dalej jak w 1996 roku był on jeszcze zawodowym... farmerem, który rajdy i udział w nich traktował w kategoriach życiowej pasji, nie zaś jako sposób na zarabianie pieniędzy, czyli zawód. Dopiero sezon ’96 i ’97, kiedy Gronholm sięgnął po tytuły rajdowego mistrza Finlandii oraz nawiązał kontakt z Toyotą, zajmując miejsce za sterami modelu celica GT-4 oraz corolli WRC, stał się dla kierowcy momentem rozpoczęcia w pełni zawodowej kariery.
 Marcus Gronholm mieszka obecnie w swoim rodzinnym Espoo wraz z żoną i trójką dzieci. Od 1988 roku jego partnerem jest 36-letni Timo Rautiainen (także mieszkaniec Espoo). Obaj panowie od dwóch sezonów reprezentują barwy Peugeota, startując w rajdowych MŚ modelem 206 WRC. Wyniki, jakie w sezonie 2000 osiągnęli Gronholm i Rautiainen, wskazują na ich wielką formę. Zwycięstwa w Rajdzie Szwecji i Nowej Zelandii oraz drugie miejsca zajęte w Rajdach: Portugalii i Argentyny pozwoliły duetowi na zgromadzenie 34 punktów w mistrzowskiej tabeli i objęcie w niej fotela wiceliderów.
 Już wkrótce (patrz obok) rozegrana zostanie IX eliminacja RMŚ 2000 - 50. Rajd Finlandii. Niewykluczone, że po zakończeniu tej eliminacji tabela MŚ zmieni lidera. Wszak Gronholm pojedzie u siebie, a forma, jaką prezentuje w chwili obecnej, nie wyklucza jego zwycięstwa.

MH

Fot.: autor

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie