reklama

Fiat kontratakuje

Redakcja
Nowe japońsko-francuskie auta sprzedawane będą w sieci Toyoty i obydwu marek PSA, czyli Citroena i Peugeota. W sprzedaży pojawią się zatem trzy nowe modele wielkości fiata seicento o zróżnicowanym wyglądzie, ale identycznych podzespołach i silnikach o pojemności od 1 do 1,4 litra.

Czy w Sosnowcu powstanie fabryka nowego, japońsko-francuskiego samochodu?

 (INF.WŁ.) We wrześniu, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, Toyota i grupa PSA ogłoszą, gdzie, kosztem 1,5 mld euro, powstanie nowa fabryka, w której od 2005 r. produkowane będą małe samochody, przeznaczone głównie na rynki europejskie. Niewykluczone, że wspomniane zakłady zostaną zbudowane w Polsce. Wiadomość ta zmobilizowała Fiata, który zapowiada już własne inwestycje.
 Za przygotowanie produkcji odpowiedzialna jest Toyota i to właśnie Japończycy będą decydować, gdzie zostanie zbudowana nowa fabryka.
 Według naszych informacji, rozważane są dwie propozycje - czeski Kolin, który bez skutku starał się o lokalizację fabryki BMW (ostatecznie powstanie ona w Lipsku) i polski Sosnowiec. O ile jednak Czesi mają już przygotowaną 370-hektarową działkę, o tyle w Sosnowcu, gdzie budowana jest fabryka skrzyń biegów dla Toyoty, brakuje miejsca na nową, tak dużą inwestycję. Władze miasta są jednak gotowe w każdej chwili wskazać nową lokalizację.
 Naszym atutem w walce o nową fabrykę samochodów jest, poza tanią siłą roboczą (w czym akurat z Czechami trudno Polsce konkurować), wydajność pracy. W zestawieniu Worlds Markets Research Centre, zakłady Fiata w Tychach znalazły się na czwartym miejscu pod względem liczby wyprodukowanych samochodów przypadającej na jednego zatrudnionego. Wyprzedziła nas tylko fabryka Nissana w Wielkiej Brytanii (Sunderland), hiszpańskie zakłady Forda (Valencia) i francuskie Renault (Maubeuge).
 Pomysłem zbudowania - i to na dodatek w Polsce - fabryki nowych, miejskich, kompaktowych samochodów może być zaniepokojony Fiat, dotychczasowy europejski lider w tym segmencie rynku. Wszystko wskazuje na to, że będzie kontratakował. Jak poinformował szef przedstawicielstwa grupy Fiata w Polsce, Enrico Pavoni, do 2004 r. Fiat zamierza zainwestować w naszym kraju kolejne 500 mln dolarów. Choć nie chciał sprecyzować, na co konkretnie zostaną przeznaczone te pieniądze, można przypuszczać, że na następcę seicento, któremu przyjdzie rywalizować ze wspomnianym wyżej francusko-japońskim "maluchem". Wiadomo, że nowy mały fiat napędzany będzie wysokoprężnym 1,2-litrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wytwarzanym w Bielsku przez spółkę F.A. Powertrain, której właścicielem są w równej części Fiat i General Motors. Oba te koncerny - podobnie jak Peugeot i Toyota - już teraz zapowiadają kolejne inwestycje w Polsce.
JACEK JURECKI

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3