Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat kontratakuje

Redakcja
Nowe japońsko-francuskie auta sprzedawane będą w sieci Toyoty i obydwu marek PSA, czyli Citroena i Peugeota. W sprzedaży pojawią się zatem trzy nowe modele wielkości fiata seicento o zróżnicowanym wyglądzie, ale identycznych podzespołach i silnikach o pojemności od 1 do 1,4 litra.

Czy w Sosnowcu powstanie fabryka nowego, japońsko-francuskiego samochodu?

 (INF.WŁ.) We wrześniu, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, Toyota i grupa PSA ogłoszą, gdzie, kosztem 1,5 mld euro, powstanie nowa fabryka, w której od 2005 r. produkowane będą małe samochody, przeznaczone głównie na rynki europejskie. Niewykluczone, że wspomniane zakłady zostaną zbudowane w Polsce. Wiadomość ta zmobilizowała Fiata, który zapowiada już własne inwestycje.
 Za przygotowanie produkcji odpowiedzialna jest Toyota i to właśnie Japończycy będą decydować, gdzie zostanie zbudowana nowa fabryka.
 Według naszych informacji, rozważane są dwie propozycje - czeski Kolin, który bez skutku starał się o lokalizację fabryki BMW (ostatecznie powstanie ona w Lipsku) i polski Sosnowiec. O ile jednak Czesi mają już przygotowaną 370-hektarową działkę, o tyle w Sosnowcu, gdzie budowana jest fabryka skrzyń biegów dla Toyoty, brakuje miejsca na nową, tak dużą inwestycję. Władze miasta są jednak gotowe w każdej chwili wskazać nową lokalizację.
 Naszym atutem w walce o nową fabrykę samochodów jest, poza tanią siłą roboczą (w czym akurat z Czechami trudno Polsce konkurować), wydajność pracy. W zestawieniu Worlds Markets Research Centre, zakłady Fiata w Tychach znalazły się na czwartym miejscu pod względem liczby wyprodukowanych samochodów przypadającej na jednego zatrudnionego. Wyprzedziła nas tylko fabryka Nissana w Wielkiej Brytanii (Sunderland), hiszpańskie zakłady Forda (Valencia) i francuskie Renault (Maubeuge).
 Pomysłem zbudowania - i to na dodatek w Polsce - fabryki nowych, miejskich, kompaktowych samochodów może być zaniepokojony Fiat, dotychczasowy europejski lider w tym segmencie rynku. Wszystko wskazuje na to, że będzie kontratakował. Jak poinformował szef przedstawicielstwa grupy Fiata w Polsce, Enrico Pavoni, do 2004 r. Fiat zamierza zainwestować w naszym kraju kolejne 500 mln dolarów. Choć nie chciał sprecyzować, na co konkretnie zostaną przeznaczone te pieniądze, można przypuszczać, że na następcę seicento, któremu przyjdzie rywalizować ze wspomnianym wyżej francusko-japońskim "maluchem". Wiadomo, że nowy mały fiat napędzany będzie wysokoprężnym 1,2-litrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wytwarzanym w Bielsku przez spółkę F.A. Powertrain, której właścicielem są w równej części Fiat i General Motors. Oba te koncerny - podobnie jak Peugeot i Toyota - już teraz zapowiadają kolejne inwestycje w Polsce.
JACEK JURECKI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski