Filharmonia sercem Małopolski

Materiał informacyjny Filharmonia im.Karola Szymanowskiego w Krakowie
Filharmonia Krakowska marzy o ponownej możliwości spotkania z publicznością…
Filharmonia Krakowska marzy o ponownej możliwości spotkania z publicznością… K. Kalinowski
Profesjonalne sale koncertowe są potrzebne w Krakowie i Małopolsce. I my deklarujemy, że wybudujemy Centrum Muzyki - mówi Iwona Gibas, członek Zarządu Województwa Małopolskiego.
Iwona Gibas, członek Zarządu Województwa Małopolskiego

Iwona Gibas, członek Zarządu Województwa Małopolskiego

- Lepsza akustyka, mniej hałasu, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - tak Filharmonia Krakowska powitała melomanów we wrześniu. Czy są dalsze plany modernizacji budynku - jeśli tak, jaki zakres obejmą prace i kiedy zostaną przeprowadzone?

- Chcemy zapewnić Filharmonii Krakowskiej najlepsze warunki do pracy, a mieszkańcom możliwość słuchania muzyki i obcowania z kulturą na najwyższym poziomie, dlatego na przestrzeni listopada i grudnia 2020 roku zrealizowano kolejny etap remontu gmachu siedziby Filharmonii. Prace toczyły się w pomieszczeniach administracji od strony ul. Zwierzynieckiej. Na remont oczekują jeszcze dwie sale kameralne Złota i Błękitna. W listopadzie bieżącego roku, dzięki staraniom nowej dyrekcji, został przygotowany dla tych pomieszczeń program konserwatorski, który obejmuje wymianę parkietu, elektryki, oświetlenia i stolarki okiennej oraz odmalowanie Sali Złotej, a także gruntowną renowację Sali Błękitnej, która po wykonaniu założonych prac ma stać się nie tylko salą prób i salą chóru chłopięcego, ale także multimedialnym studiem - sercem nowego projektu Województwa Małopolskiego - telewizji kulturalnej, prowadzonej przez instytucje kultury Województwa Małopolskiego, skierowanej do wszystkich Małopolan. Nie ukrywamy, że jest to nasza wspólna odpowiedź na czas pandemii, kiedy to oferta kulturalna w dużej mierze przeniosła się z powodzeniem do sieci, a Filharmonia Krakowska była jednym z prekursorów tych działań. Filharmonia planuje wykonanie prac w okresie przerwy wakacyjnej (lipiec, sierpień 2021 roku). Kolejnym zakresem działań planowanych przez Filharmonię będzie renowacja i zagospodarowanie zabytkowego poddasza budynku przy ul. Zwierzynieckiej 1. Jeszcze w grudniu 2020 roku dyrekcja Filharmonii wystąpiła do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków z prośbą o przygotowanie wytycznych dla przeprowadzenia tych prac. Mamy nadzieję, że początkiem 2021 roku zostanie przygotowany projekt architektoniczny. Mają tam powstać: przestrzeń wspólna dla muzyków, klaster kultury dla NGO, dodatkowe sale ćwiczeniowe oraz pokoje dla gościnnych dyrygentów, solistów i instrumentalistów. Byłoby wspaniale, gdyby ta inwestycja została wykonana do końca 2022 roku.

- Na remont wciąż czekają organy, czy w najbliższym czasie melomani będą mogli usłyszeć ich nowe brzmienie?

- Wybudowany po pożarze i oddany do użytku w 1996 roku znakomity instrument firmy ORGELBAU KLAIS BONN to wizytówka Filharmonii. Dosłownie, bo poza jego niewątpliwymi artystycznymi walorami prospekt organów znajduje się także w logo instytucji. Po tak długim okresie użytkowania organy wymagają remontu. Natomiast w tym miesiącu przeprowadzono gruntowne czyszczenie instrumentu, wymianę oskórowania miechów, oczyszczenie wiatrownic oraz wykonanie pierwszego strojenia. Dalsze prace związane z remontem są zaplanowane przez Filharmonię w roku 2021. Zakończenie prac remontowych pozwoli na powrót do tradycji recitali organowych. Zbiega się to także z ideą powrotu do organizacji Dni Muzyki Organowej, które przez 53 lata organizowane były przez Filharmonię i zaprzyjaźnione fundacje i stowarzyszenia.

- Nową strategią Filharmonii jest współpraca z mniejszymi ośrodkami w regionie. Jedną z pierwszych decyzji było podpisanie porozumienia o współpracy z Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie oraz Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Na czym ta współpraca polega i co da krakowskiej Filharmonii?

- Współdziałanie instytucji kultury Województwa Małopolskiego ma na celu lepsze wykorzystanie potencjału kulturalnego i edukacyjnego, jaki te instytucje posiadają, a także zwiększenie dostępu do kultury na terenie województwa. Stworzenie platformy współpracy pozwala na wymianę doświadczeń, zwiększenie aktywności zespołów artystycznych, wzbogacenia regionalnej oferty kulturalnej, umożliwia także awans cyfrowy (przekonaliśmy się o tym dobitnie w dobie pandemii). Współpracujące ze sobą instytucje mogą się czuć pewniej aplikując wspólnie o dodatkowe środki. Dla Filharmonii Krakowskiej jest to z pewnością znakomity sposób na prezentację oferty w regionie i wyjście poza Kraków. Takie działania zostały już przeprowadzone z powodzeniem, a kolejną ich odsłoną jest koncert sylwestrowo-noworoczny - zrealizowany online - udostępniony przez Filharmonię partnerskim instytucjom.

- W jakich mniejszych ośrodkach melomani mogą liczyć na tego rodzaju współpracę w przyszłości?

- Zostały już podpisane listy o współpracy z instytucjami kultury Województwa Małopolskiego w Tarnowie, Nowym Sączu i Wadowicach. Filharmonia jest otwarta na współpracę ze wszystkimi, większymi i mniejszymi ośrodkami, gminnymi ośrodkami kultury czy innymi domami oraz centrami kultury i sportu z Małopolski. Jej bogaty repertuar i wysoki poziom muzyczny pozwala na sprostanie różnorodnym wyzwaniom i zaproponowanie każdemu zainteresowanemu odpowiedniej oferty. Docelowo instytucja chciałaby nawiązać stałą współpracę z około 10 ośrodkami z regionu. Ma do zaoferowania zarówno program kulturalny, jak i edukacyjny.

- Jak wygląda plan rozwoju i przyszłość Filharmonii Krakowskiej? Jakich artystów usłyszymy, jakie plany festiwalowe na najbliższy rok? Jak wpłynęła na te plany pandemia?

- Koniec 2020 roku był dla Filharmonii niezwykle intensywny. Dzięki środkom pozyskanym z Funduszu Wsparcia Kultury udało się zrealizować 23 produkcje audio-video. Już teraz możemy powiedzieć, że najbliższe miesiące i utrzymujące się obostrzenia determinują działalność tej instytucji. Będzie ona hybrydowa - poza działalnością w sieci, z wykorzystaniem nagranych w grudniu koncertów, w miarę możliwości, prowadzona będzie działalność artystyczna w ramach wszystkich cykli koncertowych, z udziałem wybitnych polskich i zagranicznych dyrygentów, solistów i instrumentalistów. Filharmonia zaplanowała także kontynuację festiwalu poświęconego jej patronowi, Karolowi Szymanowskiemu, z udziałem zespołów ze Słowacji, Czech, Węgier i Chorwacji. Wydarzenia festiwalowe zostały zaplanowane na marzec i pierwszą połowę września 2021 roku, a w ich realizacji mają pomóc starania o środki w ramach Funduszy Wyszehradzkich i programów takich jak Kreatywna Europa. W maju Małopolanie będą mogli uczestniczyć w Festiwalu Czterech Tradycji, w ramach którego można będzie usłyszeć utwory muzyki cerkiewnej (Chór Filharmonii gościnnie poprowadzi Zoltan Pad, dyrektor Chóru Węgierskiego Radia), żydowskiej (z udziałem nowojorskiego kantora Bena Matisa) i Bliskiego Wschodu, a także polską muzykę filmową. Czerwiec przyniesie nam Festiwal Chórów Chłopięcych - ukłon w stronę trzeciego z zespołów artystycznych Filharmonii. Wszelkie plany koncertowe będą oczywiście zależne od sytuacji epidemiologicznej. Jednak, jak pokazała dotychczasowa działalność, przy zaangażowaniu i ciężkiej pracy, zawsze udaje się znaleźć rozwiązanie, dzięki któremu filharmonicy mogą tworzyć sztukę najwyższych lotów, bowiem kultura, zwłaszcza w tych trudnych czasach, jest nam wszystkim bardzo potrzebna.

- Miało być Centrum Muzyki na Grzegórzkach, prezydent chce budować swoje centrum w Cichym Kąciku, mowa o dwóch centrach muzyki - krakowianie chyba się już w tych planach pogubili i są zmęczeni przepychankami, chcą mieć sale koncertową na miarę centrum kultury, jakim jest Kraków - kiedy mogą taką mieć? Co dalej z Centrum Muzyki?

- Województwo Małopolskie i Miasto Kraków kilka lat temu podpisały umowę na wspólną realizację Centrum Muzyki na krakowskich Grzegórzkach. Niestety, w tym roku prezydent Majchrowski postanowił wycofać się z wcześniejszych zobowiązań. Zarząd Województwa podtrzymuje wolę wspólnej budowy jednego, nowoczesnego i profesjonalnego Centrum Muzyki. Natomiast w przypadku, gdyby Kraków ostatecznie wycofał się z tego projektu, jesteśmy zdeterminowani, by dokończyć rozpoczęte działania inwestycyjne samodzielnie. Co więcej, projekt Centrum Muzyki na Grzegórzkach otrzymał pozytywną opinię Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz znalazł się w tzw. wiązce projektów, co umożliwia uzyskanie dofinansowania inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy.

- Jakie są ostatnie uzgodnienia, czy będą dwa czy jedno Centrum, gdzie może stanąć, kiedy można się go spodziewać?

- Na początku roku 2021 czeka nas wyłonienie wykonawcy projektu Centrum Muzyki. Równocześnie, w pierwszej połowie roku powinniśmy otrzymać potwierdzenie uzyskania dofinansowania z KPO. Niemniej czekamy na ostateczną decyzję prezydenta Krakowa, czy zdecyduje się kontynuować wspólny projekt, czy też będzie budował drugie centrum muzyki.

- Czy Województwo będzie w stanie finansowo samo wybudować salę koncertową jeśli nie dojdzie do porozumienia?

- Tak, Województwo Małopolskie będzie kontynuowało inwestycję, a możliwość uzyskania wsparcia finansowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy, o czym wspominałam wcześniej, sprawi, że inwestycja nie będzie obciążała tak znacząco naszego budżetu. Profesjonalne sale koncertowe są potrzebne w Krakowie i Małopolsce i my deklarujemy, że zrealizujemy to zadanie, niezależnie od tego czy miasto wycofa się z tego projektu, czy też nie.

Rozmawiała Anna Piątkowska

Fot. K. Kalinowski
Filharmonia Krakowska marzy o ponownej możliwości spotkania z publicznością…

Materiał oryginalny: Filharmonia sercem Małopolski - Gazeta Krakowska

Dodaj ogłoszenie