MKTG SR - pasek na kartach artykułów

FILM: Premiery

MISI
Bartłomiej Topa w "Drogówce" trochę jak z "Imienia róży", a trochę jak z "Jesteś Bogiem" Fot. Next Film
Bartłomiej Topa w "Drogówce" trochę jak z "Imienia róży", a trochę jak z "Jesteś Bogiem" Fot. Next Film
{MULTIKINO, ARS, AGRAFKA, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, KINO POD BARANAMI, MIKRO} Drogówka

Bartłomiej Topa w "Drogówce" trochę jak z "Imienia róży", a trochę jak z "Jesteś Bogiem" Fot. Next Film

Reżyseria: Wojciech Smarzowski. Występują: Bartłomiej Topa, Arkadiusz Jakubik, Eryk Lubos.

Historia siedmiu policjantów, których poza pracą łączy przyjaźń, imprezy, sportowe samochody i wspólne interesy. Ich mały, zamknięty świat z pozoru działa doskonale. Wszystko się zmienia, gdy w tajemniczych okolicznościach ginie jeden z nich. O morderstwo zostaje oskarżony sierżant Ryszard Król (Bartłomiej Topa). Próbując oczyścić się z zarzutów, odkrywa prawdę o przestępczych powiązaniach na najwyższych szczeblach władzy.

Po kultowym "Weselu", obsypanymi nagrodami "Domu złym" i "Róży" Wojtek Smarzowski ponownie zdecydował się na formułę kryminału i zrealizował fabułę, z którą po raz pierwszy "wchodzi do miasta". Powstał obraz prawdziwy, bezkompromisowy i szczery, ale niepozbawiony charakterystycznego dla Smarzowskiego poczucia humoru.

"Drogówka" to kolejny film Smarzowskiego zrealizowany według autorskiego scenariusza. Ostre i wnikliwe spojrzenie na zamknięty świat policji. Reżyser, od lat, konsekwentnie współpracuje ze swoimi ulubionymi aktorami: Arkadiuszem Jakubikiem, Marianem Dziędzielem, Erykiem Lubosem, Robertem Wabichem, Marcinem Dorocińskim, Jackiem Braciakiem i Bartłomiejem Topą. W filmie zobaczymy także Macieja Stuhra, Agatę Kuleszę, Adama Woronowicza, Julię Kijowską i Izabelę Kunę. Ekipa realizatorska również nie uległa zmianie. Smarzowski ponownie spotkał się na planie z operatorem Piotrem Sobocińskim. Autorem muzyki jest Mikołaj Trzaska, montażem zajął się Paweł Laskowski.

Sam Smarzowski mówi: - To film o głupocie kierowców, o absurdalnych przepisach drogowych, o korkach ulicznych, autostradach na papierze i dziurawych jezdniach w rzeczywistości. O tym, że jeśli są ci, którzy biorą, muszą być i ci, którzy dają. Pojawia się refleksja o delikatnej różnicy między łapówką a dowodem wdzięczności. Zdjęcia w filmie są agresywne i intensywne, niemal reporterskie, z wieloma punktami widzenia kamery. Chciałem być blisko aktorów, czuć emocje, słyszeć oddechy i szepty. Aktorzy musieli "być", a nie "grać". Kamery na planie miały za zadanie "słuchać", rejestrować, szybko reagować. Być dla aktorów. Nigdy odwrotnie. Najważniejsza dla mnie jest opowieść o ludziach. O człowieku. O wartościach. Nie twierdzę, że będzie przyjemnie, ale za to z nadzieją. Przecież zmienia się nie tylko kolor radiowozów. Przecież pojawia się nowe w policji, uczciwe wypiera nieuczciwe.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, KINO POD BARANAMI}

Lincoln

Reżyseria: Steven Spielberg. Występują: Daniel Day-Lewis, Joseph Gordon-Levitt, James Spader.

"Lincoln" Stevena Spielberga to niezwykły portret jednego z największych liderów Ameryki, który rządził krajem w trudnych czasach niewolnictwa i wojny secesyjnej. Obraz ma 12 nominacji do Oscara.

Film skupia się na próbie doprowadzenia wojny do końca, ale nie za sprawą faktycznego zakończenia walk, a wprowadzenia trzynastej poprawki znoszącej niewolnictwo i roboty przymusowe. Forsowanie tego dokumentu wymagało ogromnej odwagi. Człowiek, który podjął się tej walki, został legendą. Zmienił oblicze narodu, ale i świata. Dążył nie tylko do tego, by pogodzić zwaśnionych Amerykanów, ale i przekonać politycznych przeciwników do racji, w które wierzył całym sercem i o które walczył dla dobra ludzkości.
Ostatnie cztery miesiące życia i prezydentury Abrahama Lincolna to świadectwo jego zaangażowania i pełnej oddania walki z podziałami w narodzie. To ostatnia bitwa, jaką stoczył ten wielki człowiek, mimo ogromnej presji publicznej, trudnych okoliczności i problemów osobistych.

Scenariusz napisał zdobywca nagrody Pulitzera, Tony Kushner, a za kamerą stanął jeden z największych współczesnych reżyserów - Steven Spielberg. Główną rolę zagrał Daniel Day-Lewis - pokazał Lincolna jako człowieka pełnego sprzeczności; zabawnego i uroczystego, wprawnego mówcę i lidera, który potrafił porwać tłumy, a przy tym czułego ojca. Wyjątkowego prezydenta, który dostrzega w ludziach to, co w nich najlepsze i zostawił po sobie niezwykłą spuściznę. Autorem zdjęć jest polski operator Janusz Kamiński.

- Lincoln to jedna z najbardziej fascynujących postaci w historii. Pamiętam, że kiedy zobaczyłem jego pomnik w Waszyngtonie, przeraziłem się. Miałem cztery czy pięć lat i ogromna statua zrobiła na mnie piorunujące wrażenie. Byłem całkowicie zafascynowany i bardzo chciałem się dowiedzieć kim był ten człowiek - wspomina Steven Spielberg.

{AGRAFKA, CINEMA CITY BONARKA, KINO POD BARANAMI}

Wesele w Sorrento

Reżyseria: Susanne Bier. Występują: Pierce Brosnan, Kim Bodnia, Paprika Steen.

Romantyczna komedia nagrodzonej Oscarem Susanne Bier z Piercem Brosnanem i Trine Dyrholm w rolach głównych, to niepoprawnie optymistyczna opowieść o tym, że czasem wszystko się zaczyna, kiedy myślimy, że już po wszystkim. "Wesele w Sorrento" to kino gatunkowe w najczystszej postaci, brawurowa opowieść ze świetnie nakreślonymi postaciami, pełna pikantnych dialogów i humoru.

Historia opowiada o dwóch bardzo różnych rodzinach, które przyjeżdżają do pięknej willi położonej w cytrusowym sadzie nad morzem. Okazją do spotkania jest wesele, podczas którego nic nie przebiega zgodnie z planem, a zarazem wszystko zmierza do przewrotnego i radosnego finału.

"Wesele w Sorrento", które działa jak rozgrzewający i napełniający radością balsam, od razu po wejściu do europejskich kin stało się największym kasowym przebojem w karierze reżyserki oscarowego

Susanne Bier, reżyserka oscarowego filmu "W lepszym świecie" i "Tuż po weselu", mówi: - Chciałam zrobić film o ludziach delikatnych, których łatwo zranić, a także tych rzeczach w życiu, które na ogół wypieramy, ale jeśli potraktować je z humorem, mogą uczynić nas silniejszymi. Dwójka bohaterów - Ida i Philip - z jednej strony przytłoczona jest ciężarem zmartwień, a jednak potrafi spojrzeć na siebie z lekkim dystansem. Rzuciliśmy ich do najbardziej romantycznego miejsca, jakie przyszło nam do głowy i otoczyliśmy innymi postaciami o bardziej komediowym charakterze. Sięgnęliśmy po humor i romantyzm nie żeby zdjąć z bohaterów część problemów, ale właśnie by wyraźniej je podkreślić, żeby zderzyć ze sobą bardzo skontrastowane rzeczywistości. To pozwoliło nam sportretować postaci, zarówno w chwilach szczęścia, jak i smutku, dokładniej i z czułością na jaką zasługują.
{ARS, KINO POD BARANAMI}

Pan Lazhar

Reżyseria: Philippe Falardeau. Występują: Mohamed Fellag, Sophie Nélisse, Émilien Néron.

Obsypany nagrodami na całym świecie, okrzyknięty najlepszym filmem kanadyjskim roku, został nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Wzruszająca, pełna ciepła i subtelnego humoru opowieść o grupie uczniów szkoły podstawowej, przedwcześnie zmuszonych do wejścia w świat dorosłych i próbujących go zrozumieć, oraz o inspirującym wychowawcy, który dzięki swojej intuicji, empatii i elokwencji zmienia ich życie.

Akcja filmu rozgrywa się w montrealskiej podstawówce, gdzie nagle umiera wychowawczyni jednej z klas. O incydencie dowiaduje się z gazety Bachir Lazhar, 55-letni algierski imigrant, który oferuje szkole swoje usługi jako nauczyciel zastępczy. Z braku innych chętnych szybko zostaje zatrudniony.

Nietypowe, staroświeckie metody nauczania oraz naturalność i szczerość, z jaką pan Lazhar odnosi się do swoich podopiecznych, stopniowo zjednują mu ich serca i przełamują początkową nieufność wobec nowego wychowawcy, który zajął miejsce ulubionej pani. Nikt w szkole nie podejrzewa jednak, że pan Lazhar nie mówi o sobie całej prawdy, a jego przeszłość skrywa wiele sekretów...

Reżyser filmu Philippe Falardeau w 2000 roku nakręcił swój pierwszy film fabularny - "La moitié gauche du frigo", który otrzymał nagrodę Citytv dla najlepszego kanadyjskiego debiutu na MFF w Toronto i nagrodę Claude Jutra podczas ceremonii rozdania nagród Genie. Drugim filmem fabularnym Falardeau była "Congorama" z 2006 roku, która gościła na wielu międzynarodowych festiwalach, a swoją premierę miała w sekcji Director's Fortnight na MFF w Cannes. W Kanadzie film zdobył pięć nagród Jutra (m.in. najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz) oraz nagrodę Genie za najlepszy scenariusz w 2007 roku. Trzecia fabuła Falardeau - "C'est pas moi, je le jure!" ("To nie ja, przysięgam!") - była adaptacją powieści Bruno Héberta. Światowa premiera odbyła się na MFF w Berlinie (sekcja Generation), skąd film wyjechał z prestiżowym Kryształowym Niedźwiedziem i Deutsche Kinderhilfswerk Grand Prix. Na MFF w Cannes w 2009 otrzymał zaś Grand Prix sekcji Juniors Écrans. W Kanadzie obraz został uznany za najlepszy kanadyjski film na FF w Halifaksie. "Pan Lazhar" - adaptacja sztuki "Bachir Lazhar" Evelyne de la Cheneliere - to czwarty film fabularny Philippe'a Falardeau.

{ARS, KINO POD BARANAMI}

Gangster Squad. Pogromcy mafii

Reżyseria: Ruben Fleicher. Występują: Ryan Gosling, Emma Stone, Sean Penn.

Los Angeles, rok 1949. Miastem niepodzielnie rządzi bezwzględny, urodzony na Brooklynie król mafii Mickey Cohen (w tej roli Sean Penn). Nielegalne zyski czerpie z handlu narkotykami, bronią, prostytucji i hazardu. Chronią go nie tylko opłacane przez niego zbiry, ale także policja i politycy, których kontroluje. Nawet najtwardsi i najbardziej doświadczeni policjanci nie chcą mieszać się w jego sprawy... Za wyjątkiem niewielkiego, tajnego oddziału policyjnych outsiderów dowodzonych przez sierżantów Johna O'Marę (Josh Brolin) i Jerry'ego Wootersa (Ryan Gosling). To oni spróbują zniszczyć imperium Cohena.
{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA}

Zambezia

Reżyseria: Wayne Thornley. Polskie głosy: Joanna Kulig, Dariusz Szpakowski, Sławomir Pacek.

Animacja dla dzieci. W sercu Afryki, gdzieś między Rio i Madagaskarem, leży imponująca ptasia metropolia - Zambezia. Młody sokół Kai, skuszony obietnicą sławy, opuszcza rodzinne gniazdo, by - wbrew woli ojca -odwiedzić stolicę pierzastych i przystąpić do elitarnej eskadry Dziobasów Przestworzy, stojących (a raczej frunących) na straży bezpieczeństwa Zambezii. Kiedy miasto staje się celem inwazji podstępnego jaszczura Budzo i bandy marabutów, Kai, wspierany przez przyjaciół - gadatliwego Luzika i waleczną Zoe - udowodni wszystkim pierzastym i łuskowatym, że wszystkie ptaki to chojraki, a przygoda jest nie tylko dla orłów!

Akcja filmu jest osadzona pośród niesamowitych krajobrazów doliny rzeki Zambezi, która była dla twórców niewyczerpanym źródłem inspiracji. Piękno tamtejszej przyrody jest widoczne we wszystkich wizualnych elementach filmu. Scenariusz pełnej dowcipu "Zambezii" powstał pod kierunkiem Kiela Murraya, scenarzysty "Aut", współtwórcy wielkich przebojów Studia Pixar - "Iniemamocni", "Merida Waleczna", "Gdzie jest Nemo", "Odlot".

(MISI)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski