Firmy będą musiały dużo lepiej chronić dane

Dorota Stec-FusZaktualizowano 
Polskapress
W maju 2018 wejdzie w życie rozporządzenie UE o ochronie danych osobowych tzw. RODO. Na przedsiębiorców nakłada ono obowiązek wdrożenia nowych zabezpieczeń danych klientów i kontrahentów. Rozmawiamy o tym z dr Maciejem Kaweckim z Ministerstwa Cyfryzacji.

- Które firmy obejmie to prawo?

- Absolutnie wszystkie, niezależnie od wielkości.

- Rozporządzenie ucywilizuje sferę ochrony naszych danych. Jest jednak dość represyjne. Za jego nieprzestrzeganie przedsiębiorcy grozi kara do 20 mln euro! W jakich sytuacjach nakładane będą takie grzywny?

- Kiedy firma będzie bezprawnie udostępniać dane i dojdzie do poważnego ich wypływu.

- Przedsiębiorca będzie musiał wskazać inspektora danych osobowych, odpowiedzialnego za jego zasoby. Ale oznacza to dodatkowe koszty. Czy obowiązek ten muszą wypełnić wszystkie, nawet najmniejsze firmy?

- Nie. Ale rozporządzenie nie precyzuje jednoznacznie, które są wyłączone z tego obowiązku. To jest jego poważne niedociągnięcie. Zainteresowanych odsyłam do opinii Grupy Roboczej art. 29 na stronie GIODO.

- Przedsiębiorcy podkreślają, że poważną przeszkodą we wdrażaniu wymogów RODO jest brak jednoznacznych wytycznych dla systemów informatycznych. Czy będą mogli liczyć na wskazówki w tym zakresie?

-Prezes organizowanego Urzędu Ochrony Danych Osobowych - który zastąpi GIODO - będzie miał obowiązek przygotowywania listy dobrych praktyk. Nie będą one wiążące dla podmiotów przetwarzających dane, ale mogą stanowić punkt odniesienia dla podejmowanych działań. Będą opracowywane we współpracy z izbami gospodarczymi i systematycznie aktualizowane.

- RODO będzie stymulować rozwój przedsiębiorstw, czy też go ograniczać?

- Jeśli firma uzyska certyfikat ochrony danych osobowych, będzie uważana za solidnego i rzetelnego partnera.

WIDEO: Barometr Bartusia - mały ZUS - (odc. 4)

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3