Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fotoradary przejdą w szeregi policji

Piotr Subik
archiwum
Bezpieczeństwo. Czterysta radarów i ponad siedmiuset inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego przejmie niedługo… policja. Taki sposób na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach ma nowy wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński.

Pomysł nie jest nowy, bo takie rozwiązanie sugerował już raport Najwyższej Izby Kontroli, opublikowany w 2014 r. Jasno z niego wynikało, że ITD nie radzi sobie z obsługą systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, czyli sieci fotoradarów. Powód? Inspektorzy nie byli do tego przygotowani ani technicznie, ani kadrowo.

Skutek był taki, że mimo iż prawo nakłada obowiązek rejestracji przekroczeń prędkości o 11 i więcej km na godz., część fotoradarów rejestrowała przekroczenia o co najmniej 25 km na godz. Mimo to nie wszystkie zdjęcia z fotoradarów były przetwarzane przez ITD, np. od czerwca 2011 r. do września 2013 r. nie nałożono mandatów o łącznej wysokości… 19,5 mln złotych. A brak funkcjonariuszy i przepisy sprawiały, że w bardzo ograniczony sposób pełnili oni służbę w dni wolne od pracy i w nocy, o czym oczywiście wiedzieli kierowcy ciężarówek, do kontroli których w 2001 r. powołano ITD.

MSWiA chce teraz zrobić z tym porządek. - Chcemy doprowadzić do wzmocnienia bezpieczeństwa w miejscach publicznych, w tym także na drogach. Policja jest do tego lepiej przygotowana. Inspektorzy transportu drogowego przejdą do policji drogowej - oznajmił Jarosław Zieliński.

Przewodniczący Związku Zawodowego ITD Hubert Jóźwik przyznaje, że to rozwiązanie, o które inspektorzy walczyli od wielu lat. - Ale chcielibyśmy mieć udział w tworzeniu nowego aktu prawnego. Bo najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie osobnego pionu w policji, zajmującego się transportem drogowym. A na razie dochodzą nas słuchy, że włączeni bylibyśmy w struktury komend wojewódzkich i miejskich, co oznacza, że zajmowalibyśmy się taką robotą jak teraz drogówka - mówi Hubert Jóźwik. Dlatego listy z prośbą o włączenie do prac nad nowym prawem związek wysłał m.in. do premier Beaty Szydło i ministra spraw wewnętrznych Mariusza Błaszczaka.

Jak podał Alvin Gajadhur z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w ub. roku fotoradary w całej Polsce wykonały ponad 1,5 mln zdjęć pojazdów przekraczających prędkość, w roku bieżącym - 840 tys. W 2014 r. ITD wystawiła 520 tys. mandatów, zaś do końca października br. - ponad 320 tys.

Obecnie w skład systemu automatycznego nadzoru wchodzi 400 fotoradarów, z czego 25 zlokalizowano na drogach w Małopolsce. Ustawienie 100 nowych fotoradarów współfinansowała Unia Europejska. Inspekcja zamontuje też wkrótce w prawie 30 miejscach w Polsce sprzęt do odcinkowego pomiaru prędkości, w tym na odcinku Ładna - Tarnów.

W głównym i wojewódzkich inspektoratach zatrudnionych jest 719 inspektorów i 816 pracowników (w Małopolsce - odpowiednio 55 i 28). Minister nie powiedział, co stanie się z pracownikami nienoszącymi mundurów. Budżet ITD wynosi 125 mln zł rocznie. Te pieniądze także ma przejąć policja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski