Skargi konsumentów na razie trafiają do szuflady
Przy obecnym stanie prawnym trudno byłoby wyeliminować sprzedawców, którzy wprowadzają na rynek autogaz złej jakości. - Mamy co prawda normy jakościowe dla LPG, jednak zastosowanie ich w kontroli stacji sprzedających autogaz jest niemal niemożliwe - twierdzi rzecznik GIIH. Co więcej, nawet osobie fizycznej, która na własny koszt zleciłaby badanie jakości autogazu, nie byłoby łatwo dojść swoich racji przed sądem (w sytuacji gdyby badania wykazały złą jakość paliwa). - Bez rozporządzenia rządu regulującego warunki kontroli nie można wiele zrobić. W tej chwili jeden dobry prawnik pracujący dla właściciela stacji LPG bez trudu wygra z konsumentem, nawet gdy ten będzie dysponował wynikami badań laboratoryjnych świadczących o złej jakości gazu - tłumaczy Bogdan Pietrzak. Brak jednolitego prawa dotyczącego jakości LPG widać choćby w nazwach. Normy dotyczą gazu propan-butan, podczas gdy posiadacze aut z instalacjami gazowymi kupują bliżej nieokreślony autogaz. W Polsce nie tylko nie ma przepisów dotyczących zasad kontroli jakości LPG - z prawnego punktu widzenia nie ma także czegoś takiego jak autogaz.
Tymczasem rynek wspomnianego autogazu rośnie z każdym rokiem. Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego sprzedaż LPG jako paliwa do silników samochodowych przekroczyła w ubiegłym roku 1 mln ton.
Tzw. Polskie Normy dość jasno określają wymagania jakościowe, a nawet metody badań dla LPG. Jedna z "polskich norm" określa nawet wymagania dla LPG - paliwa do pojazdów samochodowych". W praktyce jednak Polskie Normy są jedynie zaleceniem, a nie obowiązującym prawem. Stosowanie polskich norm jest dobrowolne - stwierdziło niedawno w urzędowym piśmie Ministerstwo Gospodarki. Normy nie są przepisami prawa, lecz dokumentami technicznymi przeznaczonymi do powszechnego, dobrowolnego stosowania przez wszystkie zainteresowane strony, a ich opracowanie i przyjmowanie odbywa się na zasadzie konsensusu - taka jest oficjalna wykładnia resortu gospodarki.
Do używania autogazu zachęca przede wszystkim jego niska cena (w porównaniu z benzyną i olejem napędowym). Warto jednak zwrócić uwagę, że od maja br. nastąpił prawie 40-procentowy wzrost akcyzy na gaz dla pojazdów samochodowych, co wraz z innymi niekorzystnymi czynnikami na rynkach paliwowych spowodowało 30-proc. wzrost cen LPG. Obecnie cena jednego litra gazu na wielu stacjach w Polsce przekroczyła już 2 zł.
(DER)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?