Jedną z nich jest zastosowanie, wbrew zaleceniom producenta, zbyt gęstego oleju. Jeśli przełączaniu biegów towarzyszy zgrzytanie (mimo prawidłowego działania sprzęgła), jest to typowy objaw zużycia synchronizatorów. Dodatkowo może występować wtedy rozłączanie przekładni, czyli wypadanie biegu, podczas jazdy.
Za przedwczesne zużycie synchronizatorów winę często ponosi sam kierowca, który przy zmianie biegów dopuszcza do niecałkowitego rozłączania sprzęgła, redukuje biegi przy zbyt dużej prędkości jazdy, gwałtownie zmienia przełożenia, uniemożliwiające normalny przebieg procesu synchronizacji. Synchronizatory nie lubią również jazdy na wysokich biegach ze zbyt małą prędkością.
Źródłem trudności ze zmianą biegów i powodem przedwczesnego zużycia synchronizatorów może być także łożysko koła zamachowego, w którym osadzony jest wałek sprzęgłowy.
Oprócz zużytych synchronizatorów, przyczyną utrudnionej zmiany biegów mogą być niedomagania wewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń. W samochodach, gdzie dźwignia zmiany biegów znajduje się w pewnej odległości od mechanizmu wewnętrznego przełączania biegów, czyli od samej skrzynki biegów, wybieranie przełożeń odbywa się za pośrednictwem odpowiedniego układu dźwigni lub cięgieł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?