Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy uczeń ma kłopoty

Redakcja
Aby siedmiolatek dobrze się czuł w szkole, musi umieć odnaleźć się w grupie, być samodzielny (wykonywać podstawowe czynności typu: sznurowanie butów, ubieranie się) i opanować umiejętności szkolne. Nauce czytania, pisania i liczenia służą klasy od 1 do 3. Dziecko rozpoczyna edukację w wieku siedmiu lat, gdyż właśnie wtedy dojrzewają funkcje poznawcze, związane z czytaniem i pisaniem. U niektórych jednak, szacuje się, że jest to 25-30 proc. dzieci, może pojawić się zagrożenie trudnościami w nauce.

Dodatkowe zajęcia w wakacje

W trosce o fundamenty

Rozpoczęcie nauki w szkole to dla maluchów nowy etap w życiu i nie lada wyzwanie. Muszą się zmierzyć z nieznanymi im wcześniej obowiązkami i zadaniami. Oprócz sukcesów, mogą się też, niestety, pojawić szkolne niepowodzenia. Warto wiedzieć, na jakie trudności mogą natrafić nasze pociechy i jak sobie w tej sytuacji radzić.

Aby siedmiolatek dobrze się czuł w szkole, musi umieć odnaleźć się w grupie, być samodzielny (wykonywać podstawowe czynności typu: sznurowanie butów, ubieranie się) i opanować umiejętności szkolne. Nauce czytania, pisania i liczenia służą klasy od 1 do 3. Dziecko rozpoczyna edukację w wieku siedmiu lat, gdyż właśnie wtedy dojrzewają funkcje poznawcze, związane z czytaniem i pisaniem. U niektórych jednak, szacuje się, że jest to 25-30 proc. dzieci, może pojawić się zagrożenie

trudnościami w nauce.

Narażone są głównie osoby urodzone pod koniec roku, przewlekle chore, mające skłonności do oburęczności, bądź takie, u których występował opóźniony rozwój mowy. Problemy z nauką mogą mieć bardzo różne podłoże. Powodem może być m.in. obniżony poziom rozwoju intelektualnego dziecka bądź zaburzenia rozwoju emocjonalnego.
- Trudności wopanowaniu czytania ipisania objawiają się myleniem liter. Uczeń ma problem zwypowiedzeniem wielosylabowych wyrazów, nie potrafi wyróżnić pierwszej iostatniej sylaby wwyrazie, ma kłopot zprzegłoskowaniem go.W__wieku siedmiu lat dziecko powinno już prawidłowo wymawiać głoski. Jeśli ma ztym problem, wskazanajest konsultacja z____logopedą, który zaleci odpowiednie ćwiczenia - mówi Bożena Jaworska, pedagog - logopeda.
Z kolei matematyczna edukacja ma spowodować, że dziecko pod koniec pierwszej klasy będzie umiało m.in.

liczyć w pamięci.

- Wcześniej dziecko liczy napalcach. Rodzice nie powinni zabraniać tego swoim pociechom. Gdy dziecko poczuje się gotowe, samo ztego zrezygnuje. Jeśli jednak nie nastąpi to popierwszej klasie, to znak, że uczeń ma trudności wnauce. Rodzice powinni zwrócić na____to uwagę - tłumaczy Olga Pelc-Pękala, psycholog.
Trudności w nauce, na które napotykają dzieci, nie powinny być lekceważone przez rodziców. Jeśli dostrzega się coś niepokojącego, warto

zgłosić się do psychologa

lub pedagoga. Do poradni psychologiczno-pedagogicznych nie jest potrzebne skierowanie. Kłopoty w nauce powinien wykryć też nauczyciel.
-Ważne jest, żeby napoczątku edukacji szkolnej właściwie zdiagnozować każde dziecko. Dzięki temu będzie możnawykryć ewentualne zaburzenia iukierunkować pracę zuczniami, którzy mają trudności wnauce - mówi Krystyna, nauczyciel nauczania zintegrowanego.
Nauczyciel, znając problem, może otoczyć opieką dzieci zarówno na lekcjach, jak i na dodatkowych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych zorganizowanych w szkole. Na tym etapie bardzo ważna jest współpraca rodziców z nauczycielami. Jeżeli ćwiczenia będą prowadzone nie tylko w szkole,

ale też w domu,

to wiele nieprawidłowości można skorygować i stopniowo pokonywać trudności w nauce.
Rola rodziców w trakcie edukacji dzieci jest bardzo ważna. Mogą oni pomóc swoim pociechom, pokazując przyjemne aspekty sztuki mówienia, czytania i pisania. Warto wykorzystać do tego najprostsze gry językowe. Są one świetnym sposobem na wzmocnienie koncentracji uwagi.
- Jest wiele tzw. zabaw stymulujących dojrzałość szkolną. Możnaje organizować wróżnych miejscach, wdomu, podczas spaceru, wkolejce u_lekarza -przekonuje Olga Pelc-Pękala. -Może to być wspólne kolorowanie obrazków, kreślenie szlaczków literopodobnych, apotem liter palcem na___ścianie,

w powietrzu, kredą na chodniku.

Ciekawą grą jest też wymyślanie słów, zaczynających się naliterę, kończącą wyraz poprzedni, czy szybkie wymienianie słów nakonkretną literę.
Pamięć można też ćwiczyć za pomocą piosenek lub wierszyków. Bardzo ważny jest też prawidłowy rozwój sprawności manualnych oraz percepcji wzrokowej i słuchowej.
-____Rodzice powinni czytać dzieciom książki, nawet jeśli te potrafią już same to robić - zachęca Olga Pelc-Pękala. Do zadań opiekuna należy też nauczenie dziecka systematyczności oraz gospodarowania czasem.
-Wielogodzinne spędzanie czasu przedkomputerem lub telewizorem może się odbijać niekorzystnie na____nauce oraz spowodować zaburzenie koncentracji uwagi - ostrzega psycholog. -Nie chodzi jednak oto, aby eliminować tego typu rozrywki z____życia dzieci, ale o

ustalenie proporcji.

Dziecko powinno być otoczone szczególną troską w pierwszych latach edukacji. Gdy pojawią się trudności i kłopoty, nie można ich bagatelizować. Elementarne umiejętności zdobyte w pierwszej klasie są fundamentem, na którym opiera się dalsza nauka.
KATARZYNA KLIMEK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski