Gdy urosną tiry

Redakcja
Megaciężarówka na ulicach Sztokholmu Fot. archiwum nomegatrucks.eu/c. peck
Megaciężarówka na ulicach Sztokholmu Fot. archiwum nomegatrucks.eu/c. peck
Udostępnij:
Działacze kampanii "Tiry na tory" twierdzą, że tzw. megaciężarówki będą zagrażać bezpieczeństwu na drogach i że doprowadzą kolej do upadku. Ekspertyza, którą otrzymał resort transportu, przewiduje mniej katastroficzne skutki.

Megaciężarówka na ulicach Sztokholmu Fot. archiwum nomegatrucks.eu/c. peck

TRANSPORT. Naukowcy nie potwierdzają tezy, że większe i cięższe niż obecnie samochody ciężarowe rozjadą Polskę

Gigantyczne ciężarówki używane są w Szwecji i Finlandii. Część lobby transportowego chce, aby podobne, kilkudziesięciotonowe tiry (25 m długości) jeździły po drogach Polski i Unii Europejskiej. Po- większona ciężarówka to szansa na obniżenie kosztów w firmie logistycznej. Użycie ogromnych tirów sprawia przecież, że ładunki są transportowane mniejszą liczbą pojazdów. Zakłada się więc, iż w firmie spadnie zużycie paliwa i liczba kierowców.

Komisja Europejska ma przyjrzeć się dyrektywie, która reguluje wymiary aut ciężarowych. W grę wchodzi zgoda na ich zwiększenie. - Rok 2014 to realny termin wydania dyrektywy - informuje Wojciech Makowski z "Tiry na Tory".

Urzędnicy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zamówili u specjalistów z Uniwersytetu Szczecińskiego ekspertyzę na temat większych tirów. W opracowaniu nie zostały one przedstawione jako coś jednoznacznie złego.

Makowski krytykuje sposób wyciągania wniosków przez autorów ekspertyzy: - To, że megaciężarówki w Holandii nie powodują wypadków, nie uzasadnia tezy, że u nas też tak będzie.

Eksperci ze Szczecina przeanalizowali cenniki PKP, zbadali charakter ładunków i napisali o ograniczonej konkurencji między koleją a transportem drogowym. Makowski uważa, iż ogromne tiry pozbawią kolejarzy szans na rozwijającym się rynku kontenerowym.

Łukasz Grzymalski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Logistyk.
Akcję tiry na tory wspierają uprzedzeni ignoranci nie znający zasad funkcjonowania branży transportowej, logistyki ani infrastruktury drogowej. A jeśli boją się tirów na drogach, niech sami przesiądą się do pociągów osobowych i sprawa będzie załatwiona.
a
aa
nawet sie nie przyznawaj..szkoda slow mi do was.
c
cincinmar@tlen.pl
Brałem udział w tej akcji :tiry na tory: podpisałem petycję, że jestem za wprowadzeniem w życie ustaw, by tiry trafiły na tory. Uważam, że jest dużo plusów tej akcji, od ekonomii do czystszego środowiska, bo o bezpieczeństwie już nie wspomnę. Jestem za popieraniem tej akcji. Działaczy pozdrawiam.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie