Dzieci na ciągłych wagarach
Jak NIK wyliczyła tak ogromną liczbę uczniów nie chodzących do szkoły? Inspektorzy skontrolowali 35 szkół podstawowych i gimnazjalnych; w każdej z nich stwierdzili brak 3 lub 4 uczniów, którzy z nieuzasadnionych przyczyn nie pobierali nauki. Stosując ten wynik do ogólnej liczby szkół w Polsce, kontrolerzy otrzymali zatrważający wynik - brak 63 tys. dzieci i młodzieży w szkołach.
Ta liczba jest kilkukrotnie większa niż dotychczasowe szacunki Ministerstwa Edukacji Narodowej, oparte na danych Głównego Urzędu Statystycznego, zgodnie z którymi obowiązku szkolnego nie wypełnia tylko 0,2 proc. uczniów (według NIK - 1,3 proc.), a więc dotyczy to około 9 tys. osób. Skąd tak ogromna różnica? Kontrolerzy NIK przyznają, że znaczna część "brakujących" dzieci to skutek złego prowadzenia ewidencji przez gminy i szkoły, w efekcie czego część dzieci gdzieś "ginie", natomiast inne są wpisane w kilku różnych miejscach, a chodzą do jednej szkoły. NIK zarzuca też gminom, że nie kontrolują wypełniania obowiązku szkolnego, a jeśli już to robią, to w ujawnionych przypadkach słabo go egzekwują. Według NIK, dane resortu edukacji nie uwzględniają ponadto takich dzieci, które wprawdzie podjęły naukę, ale sporadycznie pojawiają się w szkole.
Z danych Małopolskiego Kuratorium Oświaty wynika, że w tym roku szkolnym do podstawówki lub gimnazjum nie zgłosiło się 123 dzieci, natomiast dane GUS wskazują na 288 uczniów uchylających się od uczęszczania do szkoły. Tylko w jednej sprawie zdecydowano się oddać sprawę do sądu rodzinnego - zrobiono to jednak dopiero po 7 latach uchylania się dziecka od obowiązku szkolnego. Problem dotyczy przede wszystkim rodzin niepełnych, niewydolnych wychowawczo, z problemami alkoholowymi oraz rodzin pochodzenia romskiego.
(GEG, MWK)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?