Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Genewa 2010. Nowy silnik z Polski

Redakcja
Już jutro dniami prasowymi rozpoczyna się salon samochodowy w Genewie, najważniejsza tego typu impreza w Europie. W halach Palexpo pokazanych zostanie wiele nowości, a wśród nich perełka z Polski - produkowany w Bielsku nowy silnik oznaczony symbolem TWIN-JET.

Stworzona przez FPT czyli Fiat Powertrain Technologies jednostka napędowa, wykorzystuje technologię Multiair. Poprzez wysoki stopień zastosowania koncepcji downsizing, czyli miniaturyzacji, oraz modyfikacji elementów mechanicznych, nowa rodzina silników, w przyszłości będzie dysponowac mocą od 65 do 105 KM, emitując o 30% mniej CO2 niż inne silniki o takich samych osiągach.

Pierwszym autem, które wyposażone będzie w nowy silnik jest fiat 500 (od lipca br). Samochód ten wyposażony jest w dwucylindrową jednostkę o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, która może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych (do 95 g/km). W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa: spala o 15% mniej paliwa przy osiągach lepszych o 25% względem silnika 1,2 8v, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16v zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30% z zachowaniem porównywalnych osiągów i takiej samej przyjemności prowadzenia.

Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23%) i lżejszy (-10%).

Co ważniejsze, wkrótce dostępna będzie wersja silnika TWIN-AIR na metan, zapewniająca jeszcze większe ograniczenia w kwestii emisji CO2.

Szczególnie obiecująco zapowiada się połączenie tradycyjnego silnika z silnikiem elektrycznym. Dokładniej mówiąc, niewielki rozmiar silnika TWIN-AIR oraz urządzenie zastosowane między silnikiem a skrzynią biegów, służące do magazynowania i oddawania energii, którą normalnie wytraca się podczas hamowania, sprawiają, że silnik ten bez problemu nadaje się do zestawienia z silnikiem elektrycznym.

Nowy, dwucylindrowy silnik wyposażony jest w technologię Multiair, opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain Technologies, która po raz pierwszy została wprowadzona w zeszłym roku w silnikach typu FIRE.

Sercem układu Multiair jest system sterowania zaworami elektro-hydraulicznymi, który zmniejsza zużycie paliwa, sterując przepływem powietrza bezpośrednio przez zawory ssące (z pominięciem przepustnicy). Układ Multiair zmniejsza poziom emisji zanieczyszczeń (dzięki ulepszonej kontroli spalania), jak również poprawia osiągi, w porównaniu do tradycyjnego silnika o takiej samej pojemności.

Za tydzień w naszym dodatku będzie można znaleźć relację z salonu w Genewie, który pochwalić się może długa tradycją.

Pierwszy genewski Salon International de l'Auto odbył się 105 lat temu, w 1905 roku. Imprezę śmiało traktować można więc jako "pramatkę" wszystkich motoryzacyjnych wystaw, jej historia jest bogatsza, niż niejednej nobilitowanej marki. To właśnie w Szwajcarii swój debiut miały tak zasłużone dla motoryzacji pojazdy, jak: mercedes SSK (1929 r.), jaguar e-type (1961 r.) czy lamborghini countach (1973 r.).

Na Geneva Motor Show pokazano również po raz pierwszy m.in.: audi 80 (1973 r.), audi quattro (1980), forda mondeo (1993 r.), focusa (1998 r.) czy citroena C6 (2005 r.)
Dla wszystkich, który planują wybrać się na tegoroczną imprezę mamy kilka przydatnych informacji. Salon otwarty będzie dla zwiedzających przez 10 dni, od 4 do 14 marca. Hale genewskiego Palexpo zwiedzać będzie można od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 20. W soboty i niedziele impreza trwać będzie od 9 do 19. Bilety dla osób dorosłych kosztują w tym roku 14 franków. Zniżki (8 franków za bilet) przewidziano dla dzieci w wieku od 6 do 16 lat. Ponadto grupy zorganizowane (powyżej 20 osób) zapłacą za bilet 9 franków od osoby.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski