Genewa 2010

Redakcja
Ford focus kombi Fot. Jacek Jurecki
Ford focus kombi Fot. Jacek Jurecki
W Genewie trwa zorganizowany już po raz 80. Międzynarodowy Salon Samochodowy. Do 14 marca 205 wystawców z 30 krajów będzie prezentować ok. 700 modeli na powierzchni 78 tys. metrów kwadratowych.

Ford focus kombi Fot. Jacek Jurecki

Oczekuje się ok. 700 tys. zwiedzających. W odróżnieniu od lat poprzednich - hale wystawowe w Genewie znów są pełne.

Około 100 prezentowanych w Genewie modeli to premiery światowe lub europejskie. Jest wśród nich 16 pojazdów z alternatywnymi napędami.

Ponad 10 lat po pionierskim hybrydowym modelu prius japońskiej Toyoty, także europejscy producenci zaprezentowali pojazdy z alternatywnymi napędami spalinowo-elektrycznymi. Chodzi zarówno o oszczędność paliwa, jak i zmniejszanie emisji CO2.

Takie napędy prezentują w swych popularnych modelach m.in. Volkswagen, BMW i Audi. Także Ferrari pokazuje auto z napędem hybrydowym.

Azja oczywiście nie pozostaje w tyle. Swe pojazdy z napędem hybrydowym prezentują m.in. japońskie firmy Suzuki i Honda, Toyota umieściła napęd hybrydowy w modelu Auris. Obserwatorzy zwracają jednak uwagę, że samochody z napędem hybrydowym są droższe od wersji z silnikami spalinowymi i nadal nie wiadomo, czy spotkają się z zainteresowaniem szerszej rzeszy konsumentów. Dotychczas o sukcesie hybrydy może mówić tylko Toyota, a i to jedynie w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.

Wielu producentów oczekuje w tym roku spadku sprzedaży w Europie, ponieważ skończyły się już popularne programy stymulujące ze środków publicznych pozbywanie się starych samochodów i kupowanie nowych, mniej szkodliwych dla środowiska. Prognozy są szczególnie niepomyślne dla rynków niemieckiego i włoskiego. Niektórzy eksperci przewidują, że sprzedaż w Niemczech spadnie w tym roku o 1 milion pojazdów; w zeszłym roku sprzedano tam 3,8 miliona samochodów.

Alfa romeo giulietta

Jedną z ciekawszych premier tegorocznej imprezy jest alfa romeo giulietta, która po długich dziesięciu latach zastąpi wreszcie model 147.

To pierwsze auto koncernu Fiat zbudowane w oparciu o nową platformę "compact". Alfa romeo giulietta ma 4,35 m długości, rozstaw osi to 2,63 m, szerokość wynosi 1,80 m, a wysokość - 1,46 m. Samochód napędzany będzie jednym z czterech silników - dwóch benzynowych (1,4 multiair 140 KM i 170 KM) i dwóch wysokoprężnych (1,6 JTDm 105 KM i 2,0 JTDm 170 KM). Każda z jednostek napędowych wyposażona jest w turbosprężarkę. Nieco później pojawi się wersja QV napędzana silnikiem Tbi o pojemności 1.75 i mocy 235 KM.

Dacia duster

Po doskonałym przyjęciu przez rynek logana i sandero, Dacia postanowiła uzupełnić paletę oferowanych przez siebie pojazdów o modne ostatnio samochody typu crossover.

Na salonie samochodowym w Genewie dacia pokazała kolejny, większy pojazd, który nie boi się jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach - model duster. Podobnie jak inne modele tej marki, duster bazuje na płycie podłogowej logana - ma 4,31 m długości i 1,82 m szerokości.

Do wyboru będą dwie wersje: z napędem na dwa lub na cztery koła. Do napędu posłużyć może jeden z trzech silników - dwie jednostki wysokoprężne 1,5 dCi (85 KM i 110 KM) i jedna benzynowa 1, 6 110 KM. Ceny zaczynają się od 39 900 zł.

Nissan micra

W Genewie zadebiutował nowy nowy nissan micra. To już czwarta generacja tego auta segmentu B (produkowany jest od 1982 roku). Samochód zbudowano w oparciu o nową, "globalną" platformę o nazwie V.

Auta dostępne będą tylko w dwóch wersjach silnikowych. Słabszy silnik o pojemności 1,2 l rozwija 80 KM i 109 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza jednostka ma moc 98 Km i dysponuje momentem obrotowym 142 Nm. Silnik ma konstrukcję trzycylindrową, stosunkowo wysoką moc uzyskano dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Jednostki napędowe będą mogły współpracować z pięciostopniową manualną lub bezstopniową, automatyczną skrzynią CVT.

Ford focus kombi

Na salonie samochodowym w Detroit Ford pokazał nowego focusa w wersji hatchback. W Genewie przyszła pora na kombi. Poza nowym wyglądem, samochód otrzymał zupełnie nowe jednostki napędowe. Focus tourer czyli kombi dostępny będzie z benzynowym, doładowanym silnikiem 1,6 ecoboost STCI, który w zależności od specyfikacji rozwijać może od 150 KM do 180 KM.

Wraz z europejskim debiutem focusa, w ofercie pojawi się dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia biegów, podobna do DSG, jaką od kilku lat stosuje w swoich samochodach koncern Volkswagena.

W sprzedaży nowy fokus pojawi się na początku przyszłego roku.

Abarth 500C

Na salonie w Genewie Abarth zaprezentował swój nowy, już trzeci model. Jest to samochód zbudowany również na fiacie 500, ale tym razem w wersji C, czyli bez dachu. Abarth 500C jest napędzany tym samym silnikiem co abarth 500. 1.4-litrowa jednostka dzięki turbosprężarce generuje 135 KM mocy i 205 Nm momentu obrotowego, co umożliwia osiągnięcie prędkości 205 km/h.

Abarth planuje również przygotowanie 500C w wersje esse-esse. Pod maską tego samochodu będzie również pracował doładowany silnik o pojemności 1.4 l, ale jego moc będzie wynosiła 160 KM, a moment - 230 Nm.

Volkswagen sharan

Na salonie samochodowym w Genewie Volkswagen zaprezentował kolejną generację sharana. To zupełnie nowa konstrukcja. Samochód urósł aż o 22 centymetry, długość nadwozia wynosi teraz 4,85 m. Karoseria zaprojektowana pod okiem Waltera de Silvy została też poszerzona o 9,2 cm (do 1,9 m). Nowe auto jest o 12 mm niższe od poprzednika, wysokość to 1,72 m.

Bagażnik ma pojemność 711 litrów (w specyfikacji pięciomiejscowej). Po wyjęciu tylnego rzędu siedzeń (lub dwóch, w zależności od wersji) powstaje przestrzeń ładunkowa o długości 2,1 m mogąca pomieścić 2297 litrów bagażu.

Do napędu posłużą dobrze znane jednostki Volkswagena. Najmniejszy dwulitrowy diesel TDI rozwija 140 KM. Samochód z tym silnikiem ma być najoszczędniejszy w swojej klasie (podawane przez producenta zużycie paliwa 5,4 l/100 km). W ofercie będzie też mocniejsza wersja o mocy 170 KM. Dostępne będą również dwie jednostki benzynowe - 1,4 l. TSI o mocy 150 KM i 2,0 l. TSI o mocy 200 KM. Mocniejsza wersja występować będzie również z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynią DSG.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie