Gigantyczne opóźnienia w budowie parkingów P&R w gminach Wieliczka i Niepołomice

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Zaktualizowano 
Niepołomicki P&R oraz dworzec autobusowy powstaje przy ul. Kolejowej. Obiekt powinien być gotowy z końcem tego roku Joanna Musiał
Rośnie opóźnienie w budowie centrów przesiadkowych w gminach Wieliczka i Niepołomice. W niepołomickim rejonie kluczowa transportowa inwestycja trwa od roku, ale idzie jak po grudzie. Wieliczka przesunęła budowę większości park&ridów na następne lata

Wieliczka ma w planach budowę w sumie 10 centrów i punktów przesiadkowych. Unijne P&R miały powstać - w latach 2017-2018 - przy stacjach kolejowych w Kokotowie (ok. 150 miejsc postojowych) i Węgrzcach Wielkich (50).

Natomiast osiem punktów przesiadkowych: w Brzegach, Byszycach, Janowicach, Węgrzcach Wielkich, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach i Grajowie miało być budowanych - do 2019 roku - przy pętlach autobusowych.

Na razie zrealizowano prace w czterech pierwszych wioskach, a wykonanie pozostałych punktów przesiadkowych prolongowano na kolejne lata. Tak samo jak budowę P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.

Niepołomicki komunikacyjny projekt miał zakończyć się w całości w grudniu tego roku. Jednak do tego czasu uda się być może uruchomić jedynie P&R i dworzec autobusowy przy ul. Kolejowej w Niepołomicach, natomiast cała inwestycja za 26,5 mln zł będzie mieć ponad rok opóźnienia. Obecnie jest mowa o jej zakończeniu najwcześniej późną jesienią 2020.

Niepołomice: wszystko długo po terminie

- Dworzec autobusowy w Niepołomicach powinien być gotowy w tym roku, jednak by go uruchomić, konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie różnych procedur, między innymi ustalenie z krakowskim Zarządem Transportu Publicznego korekt w przejazdach autobusów aglomeracyjnych. Na przełomie 2019 i 2020 r. można spodziewać się także otwarcia P&R w Woli Batorskiej - powiedział nam Szymon Urban z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

W mieście powstaje dworzec autobusowy oraz parking na 136 miejsc, a przy DW964 w Woli Batorskiej punkt przesiadkowy na linie MPK mieszczący 34 samochody.

Niepołomicki projekt transportowy obejmuje też budowę P&R przy stacjach PKP w Podłężu (dwa parkingi tzw. północny i południowy, w sumie 180 miejsc) oraz Staniątkach (120 miejsc), a także duże zadania drogowe. To wyznaczanie nowego przebiegu ul. Trawniki (dojazd do P&R w Podłężu) oraz przebudowa 2,6 km ulic, m.in. Ogrodowej, Stawowej i Kolejowej w Podłężu oraz ul. Staniąteckiej w Staniątkach.

W Staniątkach nie rozpoczęto jeszcze prac. Budowa nowej drogi do stacji PKP w Podłężu jest na etapie starań o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid). Zaawansowanie robót związanych z podłęskim centrum przesiadkowym wynosi ledwie kilka procent (ruszyło wykonywanie kanalizacji opadowej na terenie, gdzie będzie północny parking).

Biorąc pod uwagę jak wiele pozostało jeszcze do zrobienia, zakończenie wszystkich prac do jesieni przyszłego roku wydaje się scenariuszem bardzo optymistycznym.

Wieliczka: ścieżki rowerowe wypadły z projektu

Podczas ostatniej sesji wielickiej Rady Miejskiej zdecydowano o zwróceniu do unijnej puli 3,6 mln zł, które Wieliczka otrzymała w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych (zit) na budowę P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich oraz 25 km ścieżek rowerowych (w całej gminie).

Wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa wyjaśniał, że kiedy składano wniosek o dotację (w 2015 r.) koszty budowy dwóch P&R i 25 km tras rowerowych wyliczono na 3,6 mln zł, co ma się nijak do obecnych cen na rynku budowlanym i przyniosło dwukrotne unieważnienie przetargu (w 2018 roku) na to zadanie.

Dlatego, gdy pojawiła się możliwość zwiększenia dotacji - także w ramach zit-u - na rozbudowę strefy przemysłowej, gmina postanowiła oddać czasowo do tej puli 3,6 mln zł i jednocześnie ograniczyć projekt transportowy.

- Nadal chcemy wybudować z zit-u P&R w Kokotowie i Węgrzcach oraz jedną ścieżkę rowerową, tę najważniejszą - łączącą Wieliczkę z Krakowem. Nie wycofujemy się z realizacji pozostałych ścieżek, będziemy szukać na to innych pieniędzy - mówił Krupa.

- Budowę P&R zablokowała także inwestycja kolejowa (przebudowa linii Kraków - Tarnów), do jej zakończenia centra przesiadkowe nie mają tam sensu. Natomiast kolejne punkty przesiadkowe na pętlach autobusowych powinny powstać w niedługim czasie - powiedziała nam Magdalena Golonka z Urzędu Miasta w Wieliczce.

Park&ridy w trzech gminach w powiecie wielickim

Wieliczka. Pierwszy P&R działa od 2012 roku. Pierwszy w powiecie wielickim parking typu park&ride wybudowano przy stacji kolejowej „Wieliczka Park”. Na dwóch placach postojowych jest prawie 300 miejsc. Infrastrukturę za ponad 5 mln zł Wieliczka wykonała z pomocą unijną. Początkowo park&ride świecił pustkami, ale od 2014 roku, kiedy uruchomiono Szybką Kolej Aglomeracyjną, bije rekordy popularności.

Kłaj. Centra przesiadkowe przy stacjach. W Kłaju można zostawiać samochody w P&R (70 miejsc) przy stacji PKP. Tak samo w Szarowie (60 miejsc). Parkingi powstały w latach 2018-2019.

Biskupice. Park&ride w wersji mini. Dwa parkingi (w sumie na ponad 30 miejsc) powstały w 2018 r. w Biskupicach i Trąbkach.

Czytaj także

FLESZ - Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Co do narzekania mają mieszkańcy Wieliczki - burmistrz zafundował im tyle świętych miejsc że zbawienie mają gwarantowane a on sam będzie świętym za życia :)

G
Gość

A z Woli Batorskiej na co ludzie będą się przesiadać? Będą jakieś nowe połączenia?

W
Wieliczanka

Dziękujemy ekipie rządzącej za profesjonalne zarządzanie miastem i gminą. Wspaniale wykonaliście swoje zadanie! Burmistrz na senatora! Wieliczka oddaje pieniądze do unijnej kasy, bo nikt nie chce Wieliczce udzielić kolejnego kredytu na wykonanie zadania. Bóg zapłać!

J
Jan

Może Pan Adam Kociołek, zainteresuje się chodnikiem w miejscowości Targowisko, obok myjni samochodowej, gdzie miało miejsce śmiertelne potrącenie. Czy tylko widzi Szarów i wieliczka.

R
Ryś

CIĄGLE PISZECIE O DROGACH ALE NIC NA TEMAT DRÓG GMINNYCH ! I DOJAZDACH DO STARYCH PRZYSIÓŁKÓW GDZIE MIESZKAŃCY ŻYJĄ JAK W 19 WIEKU Z DZIURAWYMI DROGAMI W DODATKU O NIEUREGULOWANYM STATUSIE PRAWNYM MIMO ŻE WŁAŚCICIELE GRUNTÓW JUŻ DAWNO PRZEKAZALI ZIEMIĘ Z POD TYCH DRÓG !!! NOWI MIESZKAŃCY SĄ PREFEROWANI A STARYCH SIĘ OLEWA ! URZĘDNICY GMINY WIELICZKA ZAWSZE SZUKAJĄ JAKIŚ WYTŁUMACZEŃ ! KIEDY TO SIĘ SKOŃCZY !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3