Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczne opóźnienia w budowie parkingów P&R w gminach Wieliczka i Niepołomice

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Niepołomicki P&R oraz dworzec autobusowy powstaje przy ul. Kolejowej. Obiekt powinien być gotowy z końcem tego roku
Niepołomicki P&R oraz dworzec autobusowy powstaje przy ul. Kolejowej. Obiekt powinien być gotowy z końcem tego roku Joanna Musiał
Rośnie opóźnienie w budowie centrów przesiadkowych w gminach Wieliczka i Niepołomice. W niepołomickim rejonie kluczowa transportowa inwestycja trwa od roku, ale idzie jak po grudzie. Wieliczka przesunęła budowę większości park&ridów na następne lata

Wieliczka ma w planach budowę w sumie 10 centrów i punktów przesiadkowych. Unijne P&R miały powstać - w latach 2017-2018 - przy stacjach kolejowych w Kokotowie (ok. 150 miejsc postojowych) i Węgrzcach Wielkich (50).

Natomiast osiem punktów przesiadkowych: w Brzegach, Byszycach, Janowicach, Węgrzcach Wielkich, Dobranowicach, Raciborsku, Podstolicach i Grajowie miało być budowanych - do 2019 roku - przy pętlach autobusowych.

Na razie zrealizowano prace w czterech pierwszych wioskach, a wykonanie pozostałych punktów przesiadkowych prolongowano na kolejne lata. Tak samo jak budowę P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.

Niepołomicki komunikacyjny projekt miał zakończyć się w całości w grudniu tego roku. Jednak do tego czasu uda się być może uruchomić jedynie P&R i dworzec autobusowy przy ul. Kolejowej w Niepołomicach, natomiast cała inwestycja za 26,5 mln zł będzie mieć ponad rok opóźnienia. Obecnie jest mowa o jej zakończeniu najwcześniej późną jesienią 2020.

Niepołomice: wszystko długo po terminie

- Dworzec autobusowy w Niepołomicach powinien być gotowy w tym roku, jednak by go uruchomić, konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie różnych procedur, między innymi ustalenie z krakowskim Zarządem Transportu Publicznego korekt w przejazdach autobusów aglomeracyjnych. Na przełomie 2019 i 2020 r. można spodziewać się także otwarcia P&R w Woli Batorskiej - powiedział nam Szymon Urban z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

W mieście powstaje dworzec autobusowy oraz parking na 136 miejsc, a przy DW964 w Woli Batorskiej punkt przesiadkowy na linie MPK mieszczący 34 samochody.

Niepołomicki projekt transportowy obejmuje też budowę P&R przy stacjach PKP w Podłężu (dwa parkingi tzw. północny i południowy, w sumie 180 miejsc) oraz Staniątkach (120 miejsc), a także duże zadania drogowe. To wyznaczanie nowego przebiegu ul. Trawniki (dojazd do P&R w Podłężu) oraz przebudowa 2,6 km ulic, m.in. Ogrodowej, Stawowej i Kolejowej w Podłężu oraz ul. Staniąteckiej w Staniątkach.

W Staniątkach nie rozpoczęto jeszcze prac. Budowa nowej drogi do stacji PKP w Podłężu jest na etapie starań o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid). Zaawansowanie robót związanych z podłęskim centrum przesiadkowym wynosi ledwie kilka procent (ruszyło wykonywanie kanalizacji opadowej na terenie, gdzie będzie północny parking).

Biorąc pod uwagę jak wiele pozostało jeszcze do zrobienia, zakończenie wszystkich prac do jesieni przyszłego roku wydaje się scenariuszem bardzo optymistycznym.

Wieliczka: ścieżki rowerowe wypadły z projektu

Podczas ostatniej sesji wielickiej Rady Miejskiej zdecydowano o zwróceniu do unijnej puli 3,6 mln zł, które Wieliczka otrzymała w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych (zit) na budowę P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich oraz 25 km ścieżek rowerowych (w całej gminie).

Wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa wyjaśniał, że kiedy składano wniosek o dotację (w 2015 r.) koszty budowy dwóch P&R i 25 km tras rowerowych wyliczono na 3,6 mln zł, co ma się nijak do obecnych cen na rynku budowlanym i przyniosło dwukrotne unieważnienie przetargu (w 2018 roku) na to zadanie.

Dlatego, gdy pojawiła się możliwość zwiększenia dotacji - także w ramach zit-u - na rozbudowę strefy przemysłowej, gmina postanowiła oddać czasowo do tej puli 3,6 mln zł i jednocześnie ograniczyć projekt transportowy.

- Nadal chcemy wybudować z zit-u P&R w Kokotowie i Węgrzcach oraz jedną ścieżkę rowerową, tę najważniejszą - łączącą Wieliczkę z Krakowem. Nie wycofujemy się z realizacji pozostałych ścieżek, będziemy szukać na to innych pieniędzy - mówił Krupa.

- Budowę P&R zablokowała także inwestycja kolejowa (przebudowa linii Kraków - Tarnów), do jej zakończenia centra przesiadkowe nie mają tam sensu. Natomiast kolejne punkty przesiadkowe na pętlach autobusowych powinny powstać w niedługim czasie - powiedziała nam Magdalena Golonka z Urzędu Miasta w Wieliczce.

Park&ridy w trzech gminach w powiecie wielickim

Wieliczka. Pierwszy P&R działa od 2012 roku. Pierwszy w powiecie wielickim parking typu park&ride wybudowano przy stacji kolejowej „Wieliczka Park”. Na dwóch placach postojowych jest prawie 300 miejsc. Infrastrukturę za ponad 5 mln zł Wieliczka wykonała z pomocą unijną. Początkowo park&ride świecił pustkami, ale od 2014 roku, kiedy uruchomiono Szybką Kolej Aglomeracyjną, bije rekordy popularności.

Kłaj. Centra przesiadkowe przy stacjach. W Kłaju można zostawiać samochody w P&R (70 miejsc) przy stacji PKP. Tak samo w Szarowie (60 miejsc). Parkingi powstały w latach 2018-2019.

Biskupice. Park&ride w wersji mini. Dwa parkingi (w sumie na ponad 30 miejsc) powstały w 2018 r. w Biskupicach i Trąbkach.

FLESZ - Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski