Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny most powstaje pod Tarnowem. Połączono właśnie dwie części przęsła przeprawy nad Dunajcem, którą można będzie dojechać do A4

Paweł Chwał
Paweł Chwał
W ostatnich dniach udało się połączyć dwa fragmenty najdłuższego, liczącego 185 metrów przęsła mostu, które budowano sukcesywnie z jednej i drugiej strony rzeki
W ostatnich dniach udało się połączyć dwa fragmenty najdłuższego, liczącego 185 metrów przęsła mostu, które budowano sukcesywnie z jednej i drugiej strony rzeki Stanisław Siekierski
Po ponad rocznej budowie udało się połączyć ze sobą dwa fragmenty przęsła najdłuższego w Małopolsce - mierzącego ponad 800 metrów mostu na Dunajcu pod Tarnowem. Przeprawa to najdroższy i najbardziej skomplikowany element nowej drogi prowadzącej z miasta do węzła autostradowego na A4 w Wierzchosławicach.

Tarnów zyska kolejny most na Dunajcu i łącznik z A4

Most, który połączy dwa brzegi Dunajca, będzie o ponad sto metrów dłuższy niż przeprawa, która powstała na Wiśle w Krakowie, w ciągu drogi ekspresowej S7 i dotąd uchodziła za najdłuższą w Małopolsce.

Na dodatek most, który budowany jest pod Tarnowem, posiada najdłuższe w Polsce przęsło – o długości 185 metrów, realizowane w technologii betonowania nawisowego.

Inwestycja od początku budzi ogromne emocje - nie tylko z powodu rozmiarów gigantycznej konstrukcji, ale właśnie zastosowanej technologii. Proces budowy ustroju nośnego postępował sukcesywnie naprzód z obu stron mostu przy wykorzystaniu specjalnych wózków CVS. Co tydzień po jednej i drugiej stronie „dokładany” był kolejny, kilkumetrowy fragment przęsła. Połączono je przed kilkoma dniami nad przepływającym Dunajcem. Trwa właśnie betonowanie tzw. zwornika, w miejscu zamknięcia łuku.

- Do wykonania pozostaną jeszcze podobne połączenia w rejonie przyczółków, ale to nastąpi najprawdopodobniej w grudniu, pod warunkiem że nie przyjdą jakieś potężne mrozy i pogoda pozwoli na betonowanie – wyjaśnia Robert Górecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie do spraw inwestycji.

Kiedy koniec budowy kolejnego mostu na Dunajcu koło Tarnowa?

Most stanowi najdroższy i jednocześnie najbardziej skomplikowany element całego projektu budowy łącznika autostradowego.

W ramach inwestycji przebudowywana jest także ulica Witosa. Budowane jest nowe, duże rondo w Kępie Bogumiłowickiej, z którego można będzie zjechać na oddany pół roku temu most (powiatowy) w Ostrowie, kierując się w kierunku Wierzchosławic i Radłowa, lub skręcić na powstający właśnie most, który prowadzić będzie bezpośrednio do węzła autostradowego.

Kierowcy nie będą musieli już błądzić wąskimi, gminnymi drogami, aby dojechać do A4. Zaawansowanie robót wynosi w tym momencie 60 procent.

- Wykonawca napotkał problemy w terenie i z dostawą materiałów, ale mamy nadzieję, że ma je już za sobą. W najbliższych dniach rozpoczną się prace przy utwardzaniu i stabilizacji gruntu pod drugą nitką przebudowywanej drogi – tłumaczy Robert Górecki.

Obowiązująca umowa zakłada zakończenie prac do 30 czerwca przyszłego roku, ale wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu realizacji inwestycji. Łącznik z nowym mają być gotowe na przełomie III i IV kwartału przyszłego roku, aby województwo małopolskie mogło rozliczyć ponad 100-milionową dotację. Musi to zrobić do końca 2023 roku.

Kryzys energetyczny

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski