Gmina Raciechowice. Nowa trasa kolejowa za 10 lat?

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Aneta Zurek / Polska Press
Udostępnij:
Nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko poprowadzi też przez gminy Raciechowice. To ok. 7-kilometrowy odcinek między Zagórzanami (gm. Gdów) a Górą Św. Jana (gm. Jodłownik).

Na tym odcinku, choć pierwotnie nie było to planowane, powstanie też przystanek osobowy. Będzie on zlokalizowany w Gruszowie, jako, że jedynie tam dla się go wybudować, bo fragment linii kolejowej będzie tam prowadził po stosunkowo niewysokim nasypie. Gdzie indziej byłoby to trudne, gdyż tory poprowadzą w znakomitej części w tunelach albo po estakadach.
Co jest jeszcze istotne dla tej inwestycji, na terenie gminy Raciechowice, są przewidziane tylko skrzyżowania z drogami dwupoziomowe. Nie zakłada się przejazdu w poziomie szyn, tylko albo wiadukt kolejowy, albo wiadukt drogowy – mówił Łukasz Bochniarz, dyrektor projektu na poniedziałkowym spotkaniu z mieszkańcami gminy Raciechowice.
Nie uda się jednak uniknąć kolizji z zabudowaniami. Do wyburzenia przewiduje się 15 budynków (mieszkalnych i gospodarczych). Ich właściciele otrzymają za to odszkodowania.

Obecnie, jak poinformowano mieszkańców, prowadzone są pomiary geodezyjne. Właściciele działek, które znajdują się na przebiegu tej linii kolejowej będą informowani pisemnie przez geodetów o sprawach rozgraniczenia. Kolejnym etapem będzie podział tych działek, ale to prawdopodobnie nastąpi w przyszłym roku. Także z początkiem przyszłego roku mają ruszyć intensywne prace geologiczne.
W 2020-21 będą wykonywane projekty budowlane i wykonawcze, a w ślad za tym również materiały potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację robót budowanych. Co jednak podkreślił Łukasz Bochniarz, dyrektor projektu, kwestia realizacji tych robót jest uzależniona od pozyskiwanych środków.

**
Etap I (już trwa) – szczegółowe prace projektowe i rozpoczęcie wykup gruntów. Koszt tego etapu szacowany jest na ok. 311 mln zł, z czego 180 mln zł pochłoną prace projektowe, a reszta zostanie przeznaczona na rozpoczęcie wykupu gruntów.
Ma zagwarantowane finansowanie.

Etap II – modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104: Chabówka – Nowy Sącz Ten jest przewidziany do realizacji w ramach finansowanie ze środków unijnych. Wedle założeń wartość realizacji tego etapu będzie wynosić 3 mld zł, z czego na dziś jest zagwarantowane 685,5 mln zł (w perspektywie bieżącej).

Etap III – budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna. Jego szacowana wartość to 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Zadanie znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale podobnie jak w przypadku etapu II, prace budowlane jeśli będą realizowane nie w tej, a w kolejnej perspektywie finansowej, czyli tej 2021-27 (z rozliczeniem do 2030).

WIDEO: Trzy Szybkie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 listopada, 08:12, goral:

PRZECIEZ NIEMA KASY NA TĄ INWESTYCJE !!!!!!!!!!!! TYLKO DUZO DYMU

. na TĘ inwestycję ...

Ta inwestycja planowana była (już) na początku XX w. Prace pomiarowe (geodezyjne) zakończono w roku 1911, z małymi poprawkami w roku 1913. A ....., w roku 1914 wybuchła I(pierwsza) Wojna Światowa.

g
goral

PRZECIEZ NIEMA KASY NA TĄ INWESTYCJE !!!!!!!!!!!! TYLKO DUZO DYMU

Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie