Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Wieliczka. Podróż z przesiadką w kolejnych sołectwach. Jednak budowa P&R ma duże opóźnienie

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Punkt przesiadkowy w Byszycach
Punkt przesiadkowy w Byszycach UMiG Wieliczka
Otwarto punkt przesiadkowy w Byszycach. Wcześniej takie miejsca powstały w Brzegach, Janowicach i Węgrzcach Wielkich (na pętli autobusowej). Wszystkich „unijnych” P&R ma być w gminie dziesięć. Pozostałe powinny zostać wybudowane w ciągu dwóch lat.

WIDEO: Krótki wywiad

Punkt park&ride w Byszycach otwarto w tym tygodniu. Jest tam dziesięć miejsc dla samochodów i piętnaście dla rowerów, a także chodnik i nowoczesna autobusowa wiata przystankowa zaopatrzona m.in. w fotowoltaikę.

- Na nowym P&R jest na razie trochę ciemno, ale za kilka miesięcy, prawdopodobnie w okolicy września tego roku wybudujemy tam dodatkowe oświetlenie. Późniejszy termin realizacji tych prac wynika z tego, że trzeba poczekać na uzgodnienia tej inwestycji z Tauronem – mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

Komunikacyjna infrastruktura w Byszycach powstała w ramach szerszego projektu o wartości 3,4 mln zł. Przedsięwzięcie to objęło montaż 105 ekologicznych wiat przystankowych w mieście i gminie oraz budowę P&R także w Węgrzcach Wielkich i Janowicach. Natomiast punkt przesiadkowy w Brzegach powstał wcześniej, pod szyldem innych prac.

Według planów na przełomie 2019 i 2020 roku miało być gotowe wszystkie 10 wielickich centrów przesiadkowych. Inwestycja potrwa jednak znacznie dłużej, z różnych powodów.

Budowę największych P&R – przy stacjach PKP w Kokotowie (ok. 150 miejsc postojowych) oraz Węgrzcach Wielkich (50 miejsc) zablokowała czasowo przebudowa linii kolejowej Kraków – Tarnów. Dodatkowo przetargi na wykonanie dwóch park&ridów oraz ok. 25 ścieżek rowerowych w całej gminie były w latach 2018-2019 kilkakrotnie unieważniane z powodu zbyt wysokich cen ofert (wniosek o dotację na tę inwestycję składano w 2015 roku, cała pula na to zadanie wynosiła ledwie 3,6 mln zł).

Jesienią ubiegłego roku Wieliczka ograniczyła zakres tego projektu. Z planowanych 25 km ścieżek rowerowych pozostała w nim tylko trasa łącząca Wieliczkę z Krakowem (wzdłuż drogi krajowej 94). Dokonano także przesunięć dotacji w ramach unijnej puli na zintegrowane inwestycje terytorialne (zit).

Wiceburmistrz Wieliczki Piotr Krupa podaje, że że gmina ma obecnie 5,7 mln zł dofinansowania na wartą według szacunków ponad 7,5 mln zł budowę: P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich oraz ścieżki rowerowej wzdłuż DK94.

- Przetarg – w formule zaprojektuj i wybuduj – ogłosimy w pierwszej połowie tego roku. Centra przesiadkowe przy stacjach kolejowych oraz trasa dla rowerzystów powinny być gotowe w 2021 roku – powiedział nam Piotr Krupa.

Na punkty przesiadkowe w Dobranowicach, Grajowie, Podstolicach i Raciborsku trzeba będzie poczekać prawdopodobnie do przełomu 2021 i 2022 roku. W Grajowie i Raciborsku P&R mają powstać na obecnych „pętlach”, gdzie kończą kursy autobusy kolejowe oraz gminne, natomiast w Dobranowicach i Podstolicach na gminnych działkach w rejonie cmentarzy.

- W tym roku chcemy rozpocząć projektowanie park&ridów, natomiast prace budowlane powinny rozpocząć się w roku 2021 – deklaruje wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski