Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, "kolejowy" autobus wyruszy na trasę do Dobranowic z początkiem października tego roku. Spółka Koleje Małopolskie deklaruje, że ma możliwości, by uruchomić nową linię, a wieliccy urzędnicy zapewniają, że po stronie gminy "jest wola, by projekt ten został zrealizowany".
Prośby o autobusy:w petycjach i e-mailach
Społeczna akcja w celu uzyskania dostępu do zintegrowanej komunikacji publicznej trwa od kilku miesięcy. W wielickim magistracie jest pismo w tej sprawie od mieszkańców Dobranowic, podpisane przez blisko 250 osób. Społeczność tej wioski zdopingowała do działania likwidacja z dniem 1 czerwca br. linii busowej na trasie Kraków - Wieliczka - Biskupice - Grajów - Dobranowice - Hucisko - Gdów, co sprawiło, że obecnie pomiędzy Krakowem, a tą częścią gminy Wieliczka kursuje tylko jedna firma przewozowa.
O autobus dowożący podróżnych na stację kolejową w Wieliczce, gdzie będą mogli przesiąść się na szybki pociąg do Krakowa, upomniał się mocno także Mietniów. W ostatnim czasie lawina e-maili w tej sprawie dotarła do wielickiego Urzędu Miasta również od mieszkańców Grajowa.
- Zamierzamy rozwijać zintegrowaną komunikację publiczną w dwóch kierunkach: Mietniów - Chorągwica - Dobranowice oraz Grabówki -Podstolice. Tyle, że by to zrobić, musimy podpisać wreszcie umowę odnośnie nowej komunikacji z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego (uruchomiona w grudniu 2014 roku nowa komunikacja funkcjonuje tylko na podstawie ustnego porozumienia - red.), a Kraków jeszcze ciągle przygotowuje te dokumenty - twierdził na początku wakacji burmistrz Wieliczki Artur Kozioł. Dodał wtedy, że jeśli sejmik zatwierdziłby uchwałę w sprawie tej umowy podczas sesji zaplanowanej pod koniec wakacji, to "zintegrowany" autobus na trasie Mietniów - Chorągwica - Dobranowice mógłby ruszyć we wrześniu tego roku.
Uchwały "o komunikacji" nie ma w porządku obrad najbliższej (31 sierpnia) sesji wojewódzkiego samorządu i nie ma co liczyć, że autobus do Dobranowic pojedzie już w następnym miesiącu. Jednak wiele wskazuje na to, że wyczekiwany przez mieszkańców projekt ruszy jeszcze tej jesieni.
Ryszard Rębilas, prezes spółki Koleje Małopolskie twierdzi, że nie ma przeszkód, by go zrealizować. - Mamy wystarczający tabor, by "puścić" kolejne autobusy. Jeśli gmina Wieliczka zwróci się do nas w tej sprawie, jesteśmy w stanie załatwić wszystkie formalności - m.in. ustalenie trasy i próbne przejazdy - jeszcze we wrześniu i od października uruchomić linię autobusową do Dobranowic - deklaruje Rębilas. Zapewnia on także, że oczekiwane przez gminę porozumienie odnośnie zasad funkcjonowania zintegrowanej komunikacji publicznej może zostać podpisane już w najbliższych tygodniach. - Jeśli samorząd województwa zajmie się tym we wrześniu, to wszystko powinno pójść szybko - uważa szef Kolei Małopolskich. A z nieoficjalnych informacji wynika, że Zarząd Województwa Małopolskiego zajmie się porozumieniem "z Wieliczką" podczas posiedzenia, zaplanowanego w przyszłym tygodniu.
Prawdopodobna trasa nowego autobusu to: Rożnowa - Mietniów - Chorągwica - Grajów - Dobranowice. Pod uwagę brane jest jednak także wydłużenie do Grajowa i Dobranowic obecnej linii R1 (Wieliczka - Raciborsko). Który wariant będzie realizowany - zależy przede wszystkim od kosztów tego przedsięwzięcia.
Chodzi o kilkaset tysięcy złotych, bo z szacunków wynika, że za funkcjonowanie linii R1 i B1 (Wieliczka - Byszyce) będzie kosztować rocznie wielicki budżetu 500-600 tys. zł.
- Na pewno będziemy rozmawiać w najbliższym czasie z Kolejami Małopolskimi o linii do Dobranowic. Zintegrowana komunikacja to ciągle program pilotażowy (tak ma być do końca tego roku - red.), ale widać już, że wszystko dobrze funkcjonuje, a "kolejowymi" autobusami jeździ coraz więcej osób - powiedziała nam Magdalena Golonka z wielickiego UMiG
Nowa komunikacja zdała egzamin
Zintegrowaną komunikację publiczną pomiędzy gminą Wieliczka, a Krakowem uruchomiono w grudniu ubiegłego roku. Inicjatywa zbiera pozytywne recenzje, o czym najlepiej świadczy to, że "kolejowych" autobusów żądają mieszkańcy kolejnych sołectw.
- Ilość podróżujących pociągami i autobusami rośnie. Co ważne, przybywa też tych, którzy przesiadają się z autobusów na pociąg (a nie wykorzystują nowe środki komunikacji tylko do podróży po gminie Wieliczka - red.). Widzimy to i po ilości sprzedanych biletów miesięcznych, jak i po ilości samochodów na park&ride w Wieliczce. W dni powszednie o godz. 8 nie ma tam już miejsc - mówi Ryszard Rębilas.
Od 15 września pociągi z Wieliczki pojadą już do Balic. Co ważne - wydłużenie trasy nie spowoduje zmiany częstotliwości kursowania składów pomiędzy solnym miastem i Krakowem (co 30 minut).
600
- Według szacunków tyle tysięcy złotych będzie kosztować rocznie gminę Wieliczka funkcjonowanie "kolejowych" autobusów na trasach Wieliczka - Raciborsko (R1) oraz Wieliczka - Byszyce (B1). Uruchomiono je w ramach pilotażowego projektu, który potrwa do końca tego roku.
12
- Tyle milionów złotych dotacji ma otrzymać gmina Wieliczka z programów unijnych na lata 2014-2020 na przedsięwzięcia komunikacyjne. Pieniądze te mają zostać przeznaczone na zakup autobusów hybrydowych oraz uruchomienie nowych połączeń (m.in. w kierunku Kokotowa i Sierczy).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?