Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Groźny przejazd kolejowy

Paweł Chwał
- Te ekrany to bubel. Nie dość, że nie chronią przed hałasem, to jeszcze ograniczają widoczność na przejeździe - mówi Aleksander Łakoma
- Te ekrany to bubel. Nie dość, że nie chronią przed hałasem, to jeszcze ograniczają widoczność na przejeździe - mówi Aleksander Łakoma Paweł Chwał
Wola Rzędzińska. PKP ustawiły przy torach ekrany akustyczne. Kierowcy nie widzą nadjeżdżających pociągów. Mieszkańcy codziennie narażają swoje życie. Obiecanych przez kolej rogatek wciąż brakuje

Po tym jak przy niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Woli Rzędzińskiej (pierwszy za granicą Tarnowa) ustawiono ekrany dźwiękochłonne, pokonanie samochodem tego niebezpiecznego miejsca jest jeszcze bardziej ryzykowne.

- Są na drodze namalowane białe linie, ale jeśli ktoś zastosuje się do znaku stop i zatrzyma na nich auto, to nie ma szans dostrzec nadjeżdżającego pociągu. Z jednej czy z drugiej strony widoczność ograniczają bowiem metalowe słupy i plastikowe zapory - irytuje się Aleksander Łakoma, mieszkaniec Woli Rzędzińskiej.

Jego dom sąsiaduje z feralnym przejazdem, dlatego codziennie widzi, jak kierowcy ryzykują życiem przejeżdżając w tym miejscu przez tory.

- Kiedy nie było ekranów, to można było dostrzec pociąg z odległości nawet kilometra. Teraz jest to tylko 10-20 m, czyli szans na reakcję i ucieczkę żadnych nie ma - twierdzi.

Problem znany jest policji, dlatego funkcjonariusze "drogówki" często są obecni w tym miejscu. - Jakiekolwiek próby rozmów z PKP kończą się zazwyczaj stwierdzeniem, że linia kolejowa cały czas jest w remoncie, więc obecna sytuacja jest jedynie przejściowa, a docelowo bezpieczeństwo przejazdu w tym miejscu zostanie poprawione - mówi Jerzy Boryczko z KMP w Tarnowie.

Dodaje, że kierowcom nie pozostaje nic innego, jak wzmóc w tym miejscu uwagę, by nie doszło do tragedii.

Przejazd jest niestrzeżony. O nadjeżdżającym pociągu informują jedynie zamontowane z jednej i drugiej strony światła pulsacyjne i sygnały dźwiękowe.

- Jeżeli ktoś ma zasunięte szyby to i tak niczego nie usłyszy. Dzwięk jest zbyt cichy, a sygnalizatory słabo widoczne - stwierdza Aleksander Łakoma.

Dokładnie pamięta dziewięć tragicznych wypadków, do których doszło na feralnym przejeździe. W jednym z nich zginął m.in. jego kuzyn.

PKP zapowiadały wprawdzie, że w związku z planami uruchomienia szybkiej kolei na trasie z Krakowa do Rzeszowa zlikwidowane zostaną wszystkie przejazdy przez tory. Dlatego, by nie kolidowały z pociągami poruszającymi się z prędkością 160 km na godzinę. Ostatecznie zdecydowano o pozostawieniu przejazdu w Woli Rzędzińskiej.

- Korzysta z niego codziennie wielu kierowców, którzy tędy skracają sobie drogę lub dojeżdżają do znajdujących się po drugiej stronie torów zakładów pracy i domów. Mieszka tam około 1600 osób, stąd likwidacja przejazdu nie wchodziła w rachubę - mówi Mieczysław Nytko, sołtys Woli Rzędzińskiej.

Bezpieczeństwo na przejeździe w prosty sposób mogłoby poprawić zamontowanie przy wjeździe na tory rogatek, ale PKP mimo złożonych w tej sprawie już kilka lat temu obietnic, na razie pozostają głuche na prośby mieszkańców.

Urządzenia miały się pojawić w ub.r., jednak robotnicy montujący ekrany spakowali maszyny i odjechali zostawiając na ponad rok niedokończone prace.

- Obecnie prowadzone są procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Powinno być wydane do połowy czerwca - mówi Dorota Szalacha z PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie.

Rogatki mają być automatyczne, tzn. że zbliżający się do przejazdu pociąg będzie uruchamiać specjalny mechanizm, który odpowiednio wcześnie będzie je opuszczać, blokując tym samym wjazd na tory.

Fakty
*Najpoważniejsze prace w Woli Rzędzińskiej planowane są na przejeździe obok stacji kolejowej, w ciągu drogi powiatowej na Ładną. W tym momencie samochody jeżdżą przez tory. Docelowo powstać ma tam wiadukt. Prace właśnie się rozpoczęły.

*Lokalizacja i wysokość ekranów dźwiękochłonnych przy torach wynika z analizy akustycznej. Po zakończeniu modernizacji przeprowadzony zostanie pomiar hałasu, który wykazać ma, czy urządzenia te spełniają swoją rolę oraz wskazać pozostałe miejsca, gdzie tego typu zabezpieczenia powinny być dodatkowo zamontowane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski