Grunt z przetargu

O
Nabycie gruntu czy działki, która jest własnością gminy lub Skarbu Państwa, odbywa się w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. W Krakowie, a taka zasada obowiązuje również w innych miejscowościach, osoba zainteresowana nabyciem działki powinna złożyć stosowny wniosek w urzędzie miasta, na dzienniku podawczym.

Łatwo o utratę wadium

Wydział skarbu miasta, po ustaleniu stanu prawnego nieruchomości, gdy jest on jawny i uregulowany, występuje do wydziału architektury o wydanie opinii urbanistycznej w sprawie przeznaczenia wnioskowanego terenu w planie zagospodarowania przestrzennego oraz do innych merytorycznych wydziałów. O wszystkich kolejnych czynnościach, jak i trybie załatwiania sprawy, wnioskodawca jest informowany. Obowiązującym trybem sprzedaży gruntów komunalnych jest przetarg (są wyjątki, kiedy ustawa dopuszcza stosowanie trybu bezprzetargowego). Uchwałę o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży podejmuje Zarząd Miasta, a w nielicznych tylko przypadkach (głównie rozporządzeń nieodpłatnych) kompetencja ta jest zastrzeżona wyłącznie dla Rady Miejskiej.
Na mocy obowiązujących przepisów w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gmin, właściciel, czyli gmina, w której imieniu działa zarząd miasta, może postanowić o przeprowadzeniu przetargu bądź w formie publicznego przetargu ustnego ograniczonego lub nieograniczonego (licytacji), albo pisemnego przetargu nieograniczonego lub ograniczonego.

Przetarg ustny (licytacja)

ma na celu uzyskanie najwyższej ceny. Jest on ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuje cenę wyższą od wywoławczej. Zgłoszenie kolejnej wyższej oferty cenowej (jest to tzw. postąpienie) w takim przetargu nie może wynosić mniej niż jeden procent ceny wywoławczej. Po zakończeniu postąpień, osoba przeprowadzająca przetarg uprzedza uczestników, że po trzecim wywołaniu najwyższej z zaoferowanych cen dalsze postąpienia nie będą przyjęte. Następnie prowadzący wywołuje trzykrotnie najwyższą cenę, zamyka przetarg i ogłasza imię i nazwisko która wygrała przetarg ustny. Przetarg

pisemny

organizuje się z myślą o zapewnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty. Jest on ważny nawet wówczas, gdy wpłynie tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu.
Ogłoszenie o przetargu musi być wywieszone w siedzibie właściciela nieruchomości - w odniesieniu do mienia komunalnego będzie to siedziba urzędu miasta - oraz podanie do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie, na minimum dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem przetargu. Ogłoszenie, oprócz danych o nieruchomości i jej cenie wywoławczej powinno także zawierać informacje: o terminie i miejscu przetargu; wysokości wadium; terminie jego wpłaty; pouczenie o skutkach ewentualnego uchylania się od zawarcia umowy.
Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wpłacenie wadium. Jego wysokość nie może być mniejsza niż 5 proc. ceny wywoławczej i wyższa niż 20 proc. tej ceny. Wadium może być wnoszone w gotówce, obligacjach państwowych, papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu giełdowego, listach gwarancyjnych i wekslach. Wadium wpłacone przez uczestnika, który wygrał przetarg, zalicza się na poczet ceny nabycia lub pierwszej raty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.
Pozostałym osobom wadium zwraca się niezwłocznie po zakończeniu przetargu. Jeżeli osoba ustalona jako nabywca po wygraniu przetargu uchyli się od zawarcia umowy notarialnej - wówczas traci wadium. Jeśli przetarg będzie organizowany w formie pisemnej, inwestor zainteresowany uzyskaniem gruntu na własność lub w użytkowanie wieczyste powinien zgłosić swoją ofertę na piśmie, podając własne dane, datę sporządzenia oferty, oświadczenie, że zapoznał się z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez zastrzeżeń.
Przetarg przeprowadza

komisja

przetargowa, w składzie od trzech do siedmiu osób, która powoływana jest każdorazowo przez zarząd miasta.
Przetarg pisemny__składa się z części jawnej i niejawnej.
Jawna odbywa się w obecności oferentów. Komisja przetargowa stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu, ustala liczbę otrzymanych ofert, sprawdza czy wadia zostały wpłacone, otwiera koperty z ofertami, kwalifikuje je do części niejawnej, przyjmuje wyjaśnienia lub oświadczenia zgłoszone przez oferentów oraz zawiadamia oferentów o terminie i miejscu części niejawnej przetargu.
W części niejawnej przetargu komisja dokonuje szczegółowej analizy ofert i wybiera najkorzystniejszą z nich lub ustala, że żadna z ofert nie nadaje się do przyjęcia. Komisja sporządza następnie protokół z przetargu, podając jaki jest jego efekt, wraz z uzasadnieniem. Przy wyborze oferty komisja kieruje się zaoferowaną ceną, a także innymi kryteriami ustalonymi w warunkach przetargu. O wynikach przetargu zawiadamia się wszystkich oferentów na piśmie w terminie nie dłuższym niż trzy dni od daty zamknięcia przetargu.
Po wyłonieniu osoby nabywcy obowiązek zawarcia umowy spoczywa na zarządzie miasta. Organizator przetargu występuje w terminie do 21 dni od dnia ustalenia nabywcy nieruchomości do biura notarialnego z wnioskiem o wyznaczenie terminu zawarcia umowy z tą osobą oraz przygotowuje materiały niezbędne do sfinalizowania tej czynności prawnej. Termin spisania aktu notarialnego wyznacza ostatecznie notariusz.
Niestawienie się nabywcy w kancelarii notarialnej bez usprawiedliwienia daje właściwemu organowi możliwość uchylenia się od zawarcia umowy.
(O)

Rossmann będzie miał silną konkurencję

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie