Handlowi giganci atakują. Małe sklepy w odwrocie. Kolejne centrum handlowe w Krakowie, sieć NETTO mocno w górę po przejęciu placówek Tesco

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Dla wielu małych kupców gwoździem do trumny okazało się uruchomienie w pobliżu wielkich centrów handlowych. A właśnie powstaje kolejne – Atut Ruczaj 2. To, jak informuje globalna firma analityczna Colliers, jedna z trzech największych obecnie inwestycji handlowych w Polsce.
Dla wielu małych kupców gwoździem do trumny okazało się uruchomienie w pobliżu wielkich centrów handlowych. A właśnie powstaje kolejne – Atut Ruczaj 2. To, jak informuje globalna firma analityczna Colliers, jedna z trzech największych obecnie inwestycji handlowych w Polsce. Atut Ruczaj II Kraków
Udostępnij:
Kilkaset małych sklepów znikło z krajobrazu Krakowa w ciągu ostatnich 10 lat. Klientów odebrały im przede wszystkim wielkie sieci dyskontów, zwłaszcza Biedronka, ale też Lidl i w ostatnim roku duńskie Netto, które przejęło placówki po wycofującym się z Polski brytyjskim Tesco. Większości drobnych kupców nie pomógł zakaz handlu z niedzielę – przez długi czas był on obchodzony przez duże sieci, a równocześnie dynamicznie rozwijała się franczyzowa sieć Żabka, więc indywidualnym właścicielom sklepów nie udało się podtrzymać przychodów, zwłaszcza że potężną konkurencją są dla nich także inne sieci, jak Lewiatan, Carrefour, SPAR czy Aldi. Dla wielu gwoździem do trumny okazało się uruchomienie w pobliżu wielkich centrów handlowych. A właśnie powstaje kolejne – Atut Ruczaj 2. To, jak informuje globalna firma analityczna Colliers, jedna z trzech największych obecnie inwestycji handlowych w Polsce.

Statystyki Głównego Urzędu Statystycznego pokazują brutalną i smutną prawdę o sytuacji małych sklepów. W 2006 roku stanowiły one zdecydowaną większość wśród blisko 396 tys. placówek handlowych w Polsce. W 2020 ogólna liczba sklepów spadła poniżej 330 tys. – przede wszystkim z powodu masowego zamykania mniejszych placówek; pamiętajmy, że w tym samym czasie otwierały się kolejne Biedronki, Lidle, Dino, Aldi, Carrefoury czy Netto, a Żabka odnotowała wręcz wzrost spektakularny.

Zakaz handlu nie pomógł małym sklepom, bo był odchudzony. W Krakowie dobiła małych pandemia

Największa i najszybsza koncentracja nastąpiła w ostatnich latach w segmencie sklepów skoncentrowanych na artykułach spożywczych. Jeszcze w 2015 r. było wśród nich ponad 40,5 tys. placówek małych, do 40 metrów kwadratowych. W 2020 r. stopniała ona do 28,8 tys., a w 2021 zamknęło się kolejnych 1600. Zjawisko to widać doskonale także w Krakowie, zwłaszcza w centrum, gdzie na silną konkurencję ze strony otwieranych co kawałek sieciówek nałożyły się inne problemy, na czele z pandemicznym załamaniem turystyki zagranicznej; przez wiele miesięcy liczba przyjezdnych zapełniających dotąd Stare Miasto i okolice była o 80-90 procent mniejsza niż przed wybuchem zarazy.

Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej - 45 ofert pracy w Krakowie

Kraków. Najbardziej poszukiwani pracownicy w stolicy Małopol...

Mali kupcy zrzeszeni w Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej podkreślają, że wielkim korporacjom o wiele łatwiej jest radzić sobie w sytuacjach kryzysowym, a co za tym idzie przetrwać tak głębokie spadki dochodów, z jakimi mieliśmy do czynienia w minionych dwóch latach. Dlatego wielu kupców nie dało rady i zamknęło placówki. Inni postanowili działać w ramach istniejących sieci franczyzowych, bo to pozwala oferować towar w cenach akceptowalnych przez klientów; przy obecnych poziomach inflacji i rosnących kosztach utrzymania czy benzyny coraz więcej krakowian ogląda każdą złotówkę z obu stron.

Porażka Tesco, mocne wejście Netto

Mniejsi kupcy przez dłuższy czas korzystali na coraz większych problemach brytyjskiej sieci Tesco, mającej swą polską siedzibę w Krakowie. Dwa lata temu Brytyjczycy postanowili zrezygnować z polskiego rynku i sprzedali większość biznesu duńskiej Salling Group, właścicielce sieci Netto, obecnej wcześniej głównie na północy i w innych rejonach naszego kraju. Przez cały 2021 rok trwało przejmowanie i przekształcanie 250 dotychczasowych placówek Tesco – w Netto. W efekcie dziś Duńczycy dysponują już siecią 650 dyskontów, w tym czterema w Krakowie (przy Dobrego Pasterza, Wybickiego, Babińskiego i na Os. Teatralnym). Zatrudniają ponad 9 tys. pracowników, z czego 4 tys. to dawna załoga Tesco (w szczytowym momencie brytyjska sieć zatrudniała w Polsce 25 tys. osób).

W przebudowę dawnych placówek Tesco Salling Group zainwestowała 750 mln złotych, czyli średnio 3 mln zł na sklep. To kwota nieosiągalna dla małego kupca. Trzeba przy tym zauważyć, że Netto pojawiło się w Krakowie po raz pierwszy (wcześniej sklepy te znali m.in. mieszkańcy Oświęcimia), zaostrzając konkurencję między – szybko rozwijającymi się na osiedlach oraz na Starym Mieście – sieciami dyskontów. Duńczycy zapowiedzieli kolejne inwestycje. Tylko w tym roku chcą otworzyć kolejnych 15 dyskontów – w nowym formacie 3.0. Rozwijają przy tym coraz popularniejsze wśród klientów marki własne, co pozwala im oferować konkurencyjne ceny.

Małym placówkom coraz trudniej sprostać tej konkurencji. Ceny podstawowych produktów w krakowskich hurtowniach bywają wyższe od promocyjnych cen w dyskontach i marketach. Z analiz „Koszyka Cenowego” specjalistycznego serwisu DlaHandlu.pl wynika, że zestaw tych samych 50 produktów w najtańszych sieciówkach kosztuje nawet o połowę mniej niż w sklepikach należących do drobnych kupców. A to ma w czasach drożyzny ogromne znaczenie.

Mali się zamykają, a duzi ciągle rosną

Z analiz globalnej firmy Colliers wynika, że mimo znikania małych sklepów całkowita powierzchnia placówek handlowych stale się powiększa. Tylko w pierwszym kwartale 2022 roku przybyło kolejnych 30,6 tys. metrów kw. i w całej Polsce możemy już robić zakupy na 12,4 mln metrów kw. Deweloperzy planują rozszerzenie tej przestrzeni do końca roku o 350 tys. metrów kw. z czego 244 tys. jest już w budowie.

„Nowe inwestycje przyjmą formę głównie małych parków handlowych o profilu zakupów codziennych. Pierwszą trójkę największych obiektów, które mają zostać oddane do użytku w tym roku, tworzą: Karuzela Kołobrzeg, Atut Ruczaj II Kraków i Bawełnianka Bełchatów.” – czytamy w raporcie Colliers.

– W I kw. 2022 r. zaobserwowaliśmy wzrost aktywności w zakresie najmu ze strony podmiotów wielko- i średniopowierzchniowych, m.in. z sektorów spożywczego, dyskontowego, mody i rekreacji. Powstają również innowacyjne koncepty, które są odpowiedzią sieci handlowych na zmieniające się potrzeby klientów. Jako przykład warto wymienić np. Żabkę Nano w sklepach wielkopowierzchniowych, paczkomaty InPost w sklepach Żabka, sklep cyrkularny Less.store, Homla showroom czy TOP&POP Inmedio. Miniony kwartał upłynął również pod znakiem kilku debiutów m.in. Philipp Plein czy Snipes

– opisuje Katarzyna Michnikowska, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie