MKTG SR - pasek na kartach artykułów

„Harry Potter i szkolne lektury”

Anna Kolet-Iciek
Fot. Archiwum
Edukacja. Minister uważa, że książki czytane przez uczniów są nudne, ale nie zamierza wymuszać na nauczycielach, by sięgnęli po inne.

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs „Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom”. W inter­ne­to­wej ankiecie każdy mógł wskazać trzy tytuły. Na apel odpowiedziało blisko 12 tys. osób.

Wśród książek godnych polecenia najczęściej wymieniana była „Tosia i Pan Kudełko” autorstwa Klaudyny Andri­jew­skiej (1911 głosów). Bohaterką jest dzie­wię­cio­latka, która wychowuje się w rodzinie wegańskiej (weganie nie jedzą produktów zwierzęcych). Z serii książeczek dzieci dowiadują się, dlaczego warto nie jeść mięsa, nie pić mleka i zrezygnować z jajek, z chodzenia do cyrku oraz noszenia futer i butów ze skóry.

Na drugim miejscu (1717 głosów) uplasowały się „Psie troski” Toma Justyniarskiego, rzecznika prasowego Towarzystwa Obrony Zwierząt i pomysłodawcy pierwszego w Polsce oraz w Europie „Okienka Życia dla zwierząt”.

Jego współczesna i wzruszająca nowela uczy, jak kochać zwierzęta. Ciekawostką jest to, że na okładce książki znajduje się ilustracja autorstwa 12-letniej Zuzi Ptasznik spod Tarnowa, która wygrała ogólnopolski konkurs.

Na trzecim miejscu znalazła się seria „Harry Potter” J.K. Rowling (1626 głosów), której nikomu nie trzeba przedstawiać. Inne książki z pierwszej dziesiątki to: „Dzieciaki świata” Martyny Wojciechowskiej (1098 głosów), „Po co się złościć” Elżbiety Zub­rzyc­kiej (879 głosów), „Mikołajek” René Goscinny’ego (761 głosów), „Dzieci z Buller­byn” Astrid Lindgren (757 głosów), „Słup soli” Elżbiety Zub­rzyc­kiej (738 głosów), „Powiedz komuś” również autorstwa Elżbiety Zu­brzyc­kiej (733 głosy) oraz „Pamiętnik nastolatki” Beaty An­drzej­czuk (691 głosów).

Tytuły wybrane przez uczniów różnią się od tych wytypowanych przez rodziców i nauczycieli. Dzieci chciałyby czytać na lekcjach „Harry’ego Pot­tera”, a w dalszej kolejności „Pamiętnik nastolatki” oraz powieść Rafała Kosika „Feliks, Net i Nika”.

Rodzice z kolei byliby szczęśliwi, gdyby ich pociechy poznały na lekcjach „Psie troski”, „Dzieciaki świata” oraz „Po co się złościć”. Natomiast nauczyciele najchętniej omówiliby „Psie troski”, „Po co się złościć” i „Słup soli”. Uwielbiany przez dzieci „Harry Potter” nie znalazł uznania ani w oczach rodziców, ani nauczycieli.

Ogłaszając konkurs minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska podkreślała, że od tego, czy pierwsze lektury są wciągające, inspirujące, zależy, czy uczeń, a później dorosły, sięgnie po książkę. – To, co obecnie czytają uczniowie podstawówek, nie sprawdza się – mówiła. – Wybierane przez część nauczycieli książki nie rozbudzają ciekawości ucznia i opisują nieznaną dziecku rzeczywistość sprzed kilkudziesięciu lat. Efekt? Nastolatki nie czytają. Dorośli podobnie.

Myli się jednak ten, kto pomyślał, że wybrane w konkursie książki trafią na listę lektur rekomendowanych przez MEN. – Nie ma mowy o zmianie kanonu lektur dla uczniów szkół podstawowych. Taki kanon po prostu nie istnieje – twierdzi minister. Od 2008 r. nauczyciele mają swobodę w wyborze lektur. Konkretne pozycje narzucają zwykle wydawcy edukacyjni, zamieszczając w programie nauczania oraz w podręcznikach i tzw. ćwicze­niów­kach lekcje poświęcone konkretnym książkom.

Wybierając podręcznik, nauczyciel decyduje się jednocześnie na lektury. Na przykład w cyklu „Tropiciele” Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, w książkach dla II klasy są lekcje poświęcone lekturom, które – wedle minister edukacji – „opisują nieznaną dziecku rzeczywistość sprzed kilkudziesięciu lat”, jak choćby „Szewczyk Dra­tew­ka” (wydany w 1973 r.), „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” (1937 r.) i „O czym szumią wierzby” (1908 r.).

MEN nie planuje rekomendowania wydawcom zmiany lektur. Nie wpisze też żadnych nowości do własnego podręcznika „Nasz elementarz”. Pani minister woli, by lista sporządzona na podstwaie inter­ne­to­wego sondażu stała się ściągawką dla samorządów i dyrektorów planujących zakupy do szkolnych bibliotek. – W tym roku na zakup nowości do bibliotek w szkołach podstawowych przeznaczamy 15 milionów złotych – mówi Joanna Kluzik-Rostkowska. – Mam nadzieję, że dzięki tym pieniądzom choć część wskazanych w ankiecie książek znajdzie się na półkach bibliotek.

LEKTURY DLA UCZNIÓW KLAS I–III

WYBRANE PRZEZ RODZICÓW: „Psie troski”, T. Justyniarski; „Dzieciaki świata”, M. Wojciechowska; „Po co się złościć”, E. Zubrzycka; „Tosia i Pan Kudełko”, K. Andrijewska; „Powiedz komuś”, E. Zubrzycka; „Słup soli”, E. Zubrzycka; „Dobre i złe sekrety”, E. Zubrzycka; „O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”, E. Zubrzycka; „Żółte kółka. Mam na imię Inna”, E. Piotrowska; „Dzieci z Bullerbyn”, A. Lindgren

WYBRANE PRZEZ NAUCZYCIELI: „Psie troski”, T. Justyniarski; „Po co się złościć”, E. Zubrzycka; „Słup soli”, E. Zubrzycka; „Powiedz komuś”, E. Zubrzycka; „Tosia i Pan Kudełko”, K. Andrijewska; „Dobre i złe sekrety”, E. Zubrzycka; „O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów”, E. Zubrzycka; „Magiczne drzewo”, A. Maleszka; „Mikołajek”, R. Goscinny; „Dzieci z Bullerbyn”, A. Lindgren

WYBRANE PRZEZ UCZNIÓW: „Harry Potter”, J.K. Rowling; „Pamiętnik nastolatki”, B. Andrzejczuk; „Feliks, Net i Nika”, R. Kosik; „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”, R. Riordan; „Tosia i Pan Kudełko”, K. Andrijewska; „Opowieści z Narnii”, C.S. Lewis; „Hobbit”, J.R.R. Tolkien; „Mikołajek”, R. Goscinny; „Dzieciaki świata”, M. Wojciechowska; „Igrzyska Śmierci”, C. Suzanne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski