Tegoroczna edycja festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum może być sporym zaskoczeniem dla widzów: bo z jednej strony trwa krócej (sześć dni), ale z drugiej - obfituje w dwukrotnie większą liczbę koncertów niż rok temu.
- Tym razem wszystko jest ważne: od gęsto utkanego, wewnętrznie zróżnicowanego estetycznie programu, przez wielość lokalizacji rozsianych w Nowej Hucie, Kazimierzu, Podgórzu i Ludwinowie, aż po zintensyfikowaną formułę - mówi kurator festiwalu Krzysztof Pietraszewski. - Na inaugurację i dni weekendowe zaplanowaliśmy po cztery koncerty, na pozostałe - po dwa wydarzenia. Wszystkim żądnym intensywności i festiwalowego świętowania proponujemy w sumie dwadzieścia koncertów - podkreśla.
Najpierw Lubomyr Melnyk i Melvyn Poore wykonają kompozycję „The Voice of Trees” na dwa fortepiany i trzy tuby. Później Murcof i Vanessa Wagner zaprezentują własne wersje utworów Johna Cage’a, Arvo Pärta, György’ego Ligetiego i Mortona Feldmana. Z kolei Małgorzata Walentynowicz i Frauke Albert rzucą światło na erotyczny aspekt muzyki nowej, wykonując kompozycje Laurie Anderson, Johannesa Kreidlera i Jennifer Walshe. Bartek Wąsik i Barbara Kinga Majewska pokażą się we wspólnym projekcie - Bardo.
Tegoroczne Sacrum Profanum to muzyczny hołd dla Moondoga i Juliusa Eastmana. Ten pierwszy był niewidomym kompozytorem, który wiódł życie ulicznego dziwaka, paradując po Nowym Jorku w stroju wikinga. Mimo, że doceniali go Philip Glass czy Steve Reich, to uwagę szerszej publiczności zdobył dopiero niedawno. W Krakowie usłyszymy jego utwory w wykonaniu Dedalusa i Muzzix Ensemble, Cabaret Contemporain, Raphaela Rogińskiego i Natalii Przybysz. Julius Estmann był natomiast Afroamerykaninem, homoseksualistą, a w ostatnim etapie swojego życia także narkomanem. W swej twórczości upominał się o wykluczonych, przez co musiał zrezygnować z akademickiej posady. Jego kompozycje wykonają S.E.M. Ensemble, Arditti Quartet oraz Apartment House.
Członkowie Afrika Express, pochodzący z Bamako, stolicy Mali, przygotowali „In C Mali” - własną wersję słynnej kompozycji Terry’ego Rileya.
Publiczność Sacrum Profanum będzie mogła przysłuchać się uważnie rumuńskiemu spektralizmowi. To dzięki temu nurtowi muzyka nabrała czwartego wymiaru- głębi. Poznamy go w wykonaniu Hyperion Ensemble w repertuarze najlepszych jego przedstawicieli: Horațiu Rădulescu, Iancu Dumitrescu i Any-Marii Avram.
Fenomenem ostatnich lat jest ogromna popularność muzyki drone. Polega ona na długich, przeciągłych i oszczędnych dźwiękach o niskiej częstotliwości, które tworzą odrealniony lub majestatyczny nastrój. Wykorzystuje się je zarówno w elektronice, jak i akustyce. Podczas tegorocznego Sacrum Profanum odbędzie cały koncert o nazwie „Drone”. Kompozycje klasyków gatunku - Eliane Radigue czy Alvina Luciera - wykona l’Orchestre de Nouvelles Créations, Expérimentations et Improvisation Musicales z udziałem eksperymentujących z metalem gitarzystów - Stephena O’Malleya i Orena Ambarchi.
Od czasu powstania minimal music pod koniec lat 60. kompozycje współczesne nabierają medytacyjnego charakteru. W Krakowie przekonamy się o tym biorąc udział w koncercie Quiet Music Ensemble, wykonującego utwory Davida Toopa, Alvina Luciera, Jennifer Walshe,.
Post-indie classical to efemeryczny nurt, łączący zdobycze muzyki współczesnej z niemal popową wrażliwością elektronicznej i rockowej alternatywy. Specjalnie dla Sacrum Faith Coloccia, Aaron Turner, Toby Driver, Aidan Baker, Mika Rättö, Jussi Lehtisalo i Paweł Kulczyński napisali utwory w tej konwencji, które wykona krakowska Spółdzielnia Muzyczna.
Więcej informacji i bilety: www.sacrumprofanum.com
WIDEO: Magnes. Kultura Gazura -
odcinek 18
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik
Polski, Nasze Miasto
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?