Hotel na wiosnę, terminal jesienią

GRZEGORZ SKOWRON
Lotnisko w Balicach zamieniło się w wielki plac budowy. Widok na budowany nowy terminal pasażerski, z prawej - prawie gotowy hotel FOT. KRAKOW AIRPORT
Lotnisko w Balicach zamieniło się w wielki plac budowy. Widok na budowany nowy terminal pasażerski, z prawej - prawie gotowy hotel FOT. KRAKOW AIRPORT
Udostępnij:
W tym roku liczba osób przyjętych lub odprawionych na podkrakowskim lotnisku przekroczy 3,6 mln. Balice pobiją swój ubiegłoroczny rekord i to mimo prowadzenia wielu inwestycji powodujących uciążliwości dla pasażerów i linii lotniczych.

Lotnisko w Balicach zamieniło się w wielki plac budowy. Widok na budowany nowy terminal pasażerski, z prawej - prawie gotowy hotel FOT. KRAKOW AIRPORT

INWESTYCJE. W przyszłym roku pasażerów czekają spore utrudnienia na lotnisku w Balicach, ale pod jego koniec powinni poczuć poprawę.

- Nasza inwestycja jest najtrudniejszą wśród polskich lotnisk. Prace budowlane prowadzone są na czynnym lotnisku, bez ograniczania liczby operacji lotniczych, na bardzo małym obszarze - podkreśla Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice. Wyłączona jest część płyty postojowej, zamknięte są dwie drogi kołowania, zmieniana jest organizacja ruchu dla samochodów dojeżdżających na lotnisko.

- Nasi pracownicy wkładają dużo wysiłku w to, aby pasażerowie i przewoźnicy jak najmniej odczuli niedogodności związane z rozbudową portu lotniczego - przekonuje prezes Pamuła.

Przyszły rok będzie kluczowy dla realizacji inwestycji na podkrakowskim lotnisku. Nie tylko dlatego, że pasażerowie mogą bardziej odczuwać uciążliwości spowodowane prowadzonymi robotami budowlanymi, ale także dzięki pierwszym namacalnym efektom planu inwestycyjnego. Wydatki na jego realizację w 2014 r. to aż 410 mln zł.

W połowie 2014 r. powinien zostać oddany do użytku przylotniskowy hotel. Jego budowa dobiega końca - budynek jest w stanie surowym zamkniętym, prowadzone są roboty wykończeniowe w środku.

Jeszcze wcześniej gotowa będzie jedna z nowych dróg kołowania dla samolotów, a w tym samym czasie co oddanie hotelu do użytku planowane jest zakończenie przebudowy dwóch kolejnych. To bardzo istotne z punktu widzenia obsługi startów i lądowań.

Najbardziej widoczną inwestycją jest budowa nowego terminala pasażerskiego. Zakończono już prace ziemne, trwa betonowanie fundamentów, rozpoczęto prace przy pierwszej wieży przyrękawowej, dzięki której pod koniec przyszłego roku możliwe stanie się wsiadanie do samolotów prosto z nowego terminala. Właśnie za rok cała obsługa pasażerów zostanie przeniesiona do nowego obiektu, a ten istniejący ma być remontowany, by w 2015 r. można było połączyć oba terminale. Za 1,5 roku połączone budynki będą w stanie przyjąć nawet 8 mln pasażerów w ciągu roku.

Pod koniec roku poprawę powinni też odczuć dojeżdżający na lotnisko samochodem. W 80 procentach wykonany zostanie nowy układ komunikacyjny, brakować będzie jedynie fragmentu dróg przy obecnym terminalu, ale on wtedy zostanie zamknięty.

Przyszły rok powinien przynieść rozpoczęcie robót przy budowie stacji kolejowej na tyłach parkingu wielopoziomowego. To tam mają się zatrzymywać pociągi po przebudowie linii kolejowej łączącej lotnisko w Balicach z centrum Krakowa.

- Po zakończeniu rozbudowy portu będzie więcej miejsca w terminalu i wokół niego. Będzie wygodniej, nowy układ komunikacyjny będzie bardziej jasny i czytelny - obiecuje Jan Pamuła.

Ale nie będzie to koniec inwestycji na lotnisku. W przyszłym roku władze MPL chcą także podjąć decyzję w sprawie ewentualnej budowy drugiego pasa startowego dla samolotów.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

Zakupy z „dark store” coraz popularniejsze

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
turysta
Budowa budowa a jak tylko mglisto to odprawa na Balicach - czekanie do kontroli -zdejmowanie butow - czekanie na samolot co nigdy nie wyladowal - autobusem jak z samolotu po bagaz i na ulice .Tam juz nie Balice i burdel jak sie widzi !Do Kat.t.t ..owic w 95 minut i wszystko od nowa !! A tam Lotnisko jak trzeba z systemem do ladowania na kazda pogode ! A Krakow co ? Nowy i pusty we mgle ??
A
ALABAMA
Aż dziw bierze, że lotnisko numer 2 pod względem ilości pasażerów w Polsce ma budynek plasujący go na jakimś 6 miejscu. Wstyd, ze dopiero teraz jest rozbudowa.
k
krakus-rodowity
Bravo!
pracuje sie!jestem czestym gosciemna Balicach Nie odczulem najmniejszych utrudnien w ruchu pasazerskim!
P
Pp
Mowa jest o budowie stacji. Tor + trakcja do istn. infrastruktury - circa 500 m - do położenia w 2 miesiące. Przebudowa to inny zakres.
s
srotownik
Oj Galicjaninie coś mi się jednak wydaje że to jednak twoje wypociny tutaj to bzdury haahhahahaha
K
Kolejarz
Za stroną Przewozów Regionalnych: W 2014 r. poza dotychczas prowadzonymi pracami modernizacyjnymi, w szczególności na linii nr 91 Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl, planowane są dwie inwestycje wiążące się z całkowitym wstrzymaniem ruchu pociągów na odcinkach. Będą to:

- linia nr 118 Kraków Mydlniki – Kraków Balice, gdzie na dzień 1 lutego 2014 r. planowane jest rozpoczęcie budowy drugiego toru, elektryfikacji linii oraz wydłużenie jej do terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Na czas remontu kursowanie pociągów relacji Kraków Gł. – Kraków Balice zostanie zawieszone.
G
Galicjan
bzdury , bzdury , bzdury ! nic nie będzie skończone w 2014 roku , kolejarze nawet nie myślą zaczynać budowy dojazdu kolejki w 2014 może po 2018 roku dopiero ! wiec po co takie wypociny ten niby dziennikarz pisze ?
Dodaj ogłoszenie