Hybryda z przyszłością

Rozmawiał Janusz Michalczak
Urządzenia monitorujące i sterujące napędem hybrydowym (Auris)
Urządzenia monitorujące i sterujące napędem hybrydowym (Auris) TOYOTA
Technika motoryzacyjna. Przy okazji odbywającego się niedawno Pikniku Lotniczego prezentowane były również najnowsze rozwiązania w dziedzinie napędu hybrydowego. Rozmawiamy o nich z TOMASZEM NIEDOJADŁĄ, kierownikiem salonu TOYOTA ANWA przy al. Pokoju w Krakowie.

- Technika hybrydowa kojarzona jest z samochodami elektrycznymi, które mają niewielki zasięg i bardzo drogie baterie. Stąd chyba wynikają najczęstsze nieporozumienia.

- W pewnym sensie ma pan rację. Toyota, co należy mocno podkreślić, ma wieloletnie doświadczenie w dziedzinie produkcji aut hybrydowych. Pierwszym takim seryjnie wytwarzanym pojazdem na świecie był Prius, którego produkcję Toyota uruchomiła w roku 1997. Samochód ten bardzo dobrze przyjął się nie tylko w Japonii i Stanach Zjednoczonych, ale sprzedawany jest z powodzeniem na całym świecie.

Priusy te jeżdżą po drogach do dzisiaj, z tymi samymi bateriami, mimo że upłynęło już ponad 18 lat. Mamy takich klientów, którzy jeżdżą bezawaryjnie Priusami drugiej generacji. Na podkreślenie zasługuje trwałość i prostota całej konstrukcji.

- Stosując rozwiązania hybrydowe wyeliminowano w Toyotach elementy, których naprawa lub wymiana jest zwykle dość kosztowna w autach o napędzie standardowym.

- Hybrydy mają wiele rozwiązań niezawodnych. Bezobsługowe są w nich skrzynie biegów. Toyota daje 10-letnią gwarancję na ogniwa elektryczne (akumulatory). Jest to inny rodzaj baterii niż w przypadku aut elektrycznych, dłuższa jest też ich żywotność. Samochody elektryczne mają baterie dużo droższe, które zajmują też znacznie większą przestrzeń.
Brak w tych autach takich elementów jak rozrusznik, alternator, paski sprzętu. Mało tego, układ hamowania jest tak skonstruowany, że autem hamuje generator prądu, który tym sposobem odzyskuje energię. W efekcie mamy też niższe zużycie klocków i tarcz. Wszystko to pozwala na oszczędność rzędu około 9 tysięcy złotych względem auta zasilanego konwencjonalnym źródłem napędu.

Układ hybrydowy to niewysilony, wolnossący, trwały i niezawodny silnik benzynowy oraz dołączony do niego silnik elektryczny. Wszystkie te rozwiązania zostały wymyślone i opatentowane przez Toyotę i poddawane są nieustannemu doskonaleniu. Melodią przyszłości jest napęd wodorowy, który zainstalowano w modelu Mirai. Hybrydy, których napęd jest praktycznie bezusterkowy, stanowią jednak chleb powszedni dzięki swojej dostępności. Według rapor- tów Dekry, Toyota Prius jest najmniej awaryjna w kategorii pojazdów mających od dwóch do trzech lat. W tej samej kategorii drugie miejsce zajmuje Toyota Auris, kontynuując od lat dobre wyniki.

- Korzyścią jest przede wszystkim niskie zużycie paliwa w tych autach...

- Jest to tylko jedna z wielu korzyści. Auris z silnikiem hybrydowym pali ok. 3,7 litra benzyny na 100 kilometrów. Wyliczono, że użytkując Toyotę Prius przez cały okres gwarancyjny, można zaoszczędzić 24 840 zł w porównaniu do wersji z napędem konwencjonalnym. Dlatego nasze samochody nawet po wielu latach użytkowania utrzymują wysoką cenę odsprzedaży. Z rynkowych danych wynika, że wartość auta hybrydowego po 3 latach użytkowania jest nawet do 3,6 tysiąca złotych wyższa od wartości auta z napędem konwencjonalnym.

- Auta te są jednak droższe niż pojazdy konwencjonalne.

- Kilkuprocentowa różnica w cenie bardzo szybko zwraca się trakcie eksploatacji. Dlatego realny koszt zakupu, czyli również eksploatacji odczuwamy dopiero po czasie. Sam zakup to połowa wydatków w przypadku konwencjonalnych napędów, do tego musimy dodać koszy codzienne, które w przypadku hybryd są znikome.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

n
nowe akumulatory od Toyoty

Co do akumulatorów to faktycznie zgodze się. Nie jest to w danej chwili rozwiązanie idealne. Ale z tego co mi wiadomo to np inzynierowie z Toyoty pracuja nad nowymi akumulatorami ktore mieszcza w sobie wiekszy ladunek, sa przede wszystkim lzejsze i bardziej stabilne w uzytkowaniu. To jest nowe rozwiaznie takze nie ma co od razu wymagac rewelacji. Fajnie ze cos sie dzieje i rozwija w tej motoryzacji.

D
Damianq

To nie ulega wątpliwości, że auta hybrydowe wkupiły się idealnie w nasze zycie, są one użytkowane codziennie, nie sprawiając przy tym problemów a cieszą bezawaryjną jazdą.Coś czuję, że godnym nastepcą bedzie Mirai, samochody na wodor wydają się być idealnym rozwiązaniem aby uniezależnić się od paliw kopalnych , jeżeli ta nowinka od Toyoty będzie się spisywała w codziennym użytkowaniu, jestem pewien, że zdobędzie uznanie wśrod ludzi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3