Hybrydowy scénic

Redakcja
Udostępnij:

Postępująca degradacja środowiska naturalnego sprawia, że konstruktorzy usilnie pracują nad alternatywnymi źródłami napędu. Największe nadzieje przemysł motoryzacyjny wiąże z napędem hybrydowym, spalinowo-elektrycznym. Jest on wprawdzie droższy od klasycznego, ponieważ w samochodzie trzeba zainstalować dwa silniki, ale za to gwarantuje prawie dwukrotnie mniejsze zużycie paliwa i znaczną redukcję emisji szkodliwych substancji.
Wśród firm prowadzących pracę nad pojazdami hybrydowymi nie zabrakło także koncernu Renault, który zdecydował się zaadaptować do tego rodzaju napędu popularny model scénic. Francuzi mają zamiar wprowadzić do seryjnej produkcji swoją "hybrydę" najpóźniej w 2004 roku. Prototypowy scénic posiada tzw. napęd równoległy. Przy rozpędzaniu i w jeździe miejskiej jest on napędzany silnikiem elektrycznym, natomiast poza miastem, po przekroczeniu określonej szybkości, automatycznie rozpoczyna pracę silnik spalinowy, który jednocześnie napędza prądnicę, zasilającą akumulatory.
Pod maską scénica obok silnika 1,66 16V o mocy 104 KM znajduje się silnik elektryczny rozwijający moc 39 KM. Ponieważ w tego rodzaju samochodzie, układ przeniesienia napędu musi być zautomatyzowany, zastosowano mechaniczną skrzynię biegów sterowaną elektronicznie. Aby nie ograniczać przestrzeni użytkowej auta, akumulatory niklowo-kadmowe o masie 160 kg zostały wbudowane w podwójną podłogę.
Jak już wspomniano, w porównaniu z klasycznym napędem, napęd hybrydowy pozwala jednocześnie zredukować w znacznym stopniu zużycie paliwa i emisji CO2. W przypadku prototypowego scénica obie te wartości są mniejsze o 20 procent. Nie oznacza to jednak, że auto traci swoje walory trakcyjne. Wręcz przeciwnie. Wsparcie ze strony silnika elektrycznego i jego znaczącego momentu obrotowego przyczynia się do polepszenia bezpieczeństwa aktywnego pojazdu przez zapewnienie większej dynamiki przyspieszenia w porównaniu do wersji z silnikiem benzynowym. Hybrydowy scénic przyspiesza do setki w 12,4 sekundy i może jeździć z prędkością maksymalną 185 km/h.
Równolegle koncern Renault prowadzi prace mające na celu skonstruowanie i wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań technicznych w dziedzinie napędu elektrycznego, zrywając całkowicie z napędem spalinowym. Już w roku 1975, partnerska współpraca z przedsiębiorstwem Electricite de France zaowocowała wyprodukowaniem R4 i R5 z napędem elektrycznym. Po pokonaniu pierwszego etapu, jakim było wprowadzenie na rynek w 1995 roku wersji clio i express z napędem elektrycznym, firma Renault zdecydowała się opracować elektryczną wersję modelu kangoo.
KM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie