Po dziewięć nominacji (najwięcej za rok 2014) zdobyły dwa filmy „Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona i „Birdman” Alejandra Gonzáleza Inárritu.
Wśród szczęśliwców typowanych do Oscara przez Amerykańską Akademię Filmową znalazła się także polska „Ida” Pawła Pawlikowskiego w kategorii „najlepszy film nieanglojęzyczny” i „najlepsze zdjęcia”.
Źródło: TVN24
Przypomnijmy, że „Ida” jest opowieścią o dwóch kobietach; tytułowej młodej zakonnicy i jej ciotce Wandzie, która sprawuje funkcję prokuratora. Bohaterki w szarej, powojennej rzeczywistości, w której nie potrafią się odnaleźć, odkrywają żydowskie korzenie.
I to nie koniec polskich akcentów. Szansę na Oscara mają też bowiem dwa dzieła krótkometrażowe: „Joanna” Anety Kopacz oraz „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego.
Pierwszy z nich to opowieść o ostatnich miesiącach życia chorej na raka kobiety, która, żegnając się z najbliższymi, przebywa swoją ostatnią drogę. Drugi jest osobistym portretem zmagań reżysera oraz jego żony z bardzo rzadką i nieuleczalną chorobą ich nowo narodzonego dziecka.
Nieanglojęzyczne starcie
O miano najlepszego obrazu w obcym języku „Ida” będzie walczyć m.in. z rosyjskim „Lewiatanem” Andrieja Zwiagincewa o antyputinowskiej wymowie, który uważany jest za naszego największego konkurenta.
W kategorii „filmy nieanglojęzyczne” znalazły się także: argentyńsko-hiszpańskie „Dzikie historie” Damiana Szifróna. Świat przedstawiony w filmie nie oszczędza bohaterów, których zachowanie jest zdeterminowane przez bodźce z zewnątrz; znieczuloną na ludzkie potrzeby biurokrację, pieniądze, które zamazują prawdziwy obraz rzeczywistości, wytyczając nową granicę między dobrem a złem.
Szansę na zdobycie Oscara ma także „Timbuktu” Abderrahmane Sissako (Mauretania). Stworzył on przejmującą opowieść o życiu w okupowanym kraju. W tej samej kategorii znalazły się także gruzińsko-estońskie „Mandarynki” w reżyserii Zaza Urushadze. Akcja tego dzieła rozgrywa się jesienią 1992 roku, kiedy Abchazja walczy o odłączenie się od Gruzji.
Polska w natarciu
Krytyk filmowy i dyrektor Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Michał Oleszczyk, twierdzi, że największe szansę w tej kategorii ma jednak „Ida”.
– Nie mam co do tego żadnej wątpliwości – stwierdza pełen optymizmu. „Ida” ma jednak szansę nie tylko zdobyć tytuł najlepszego filmu nieanglojęzycznego, ale także zgarnąć nagrodę za zdjęcia. Przypomnijmy, że film Pawła Pawlikowskiego został zrealizowany na taśmie czarno-białej i nawiązuje w warstwie estetycznej do mistrzów europejskiej kinematografii.
Amerykańscy giganci
Tu polskie akcenty się już kończą. W kategorii „najlepszy film” znalazło się aż osiem tytułów: „Snajper”, „Birdman”, „Boyhood”, „Grand Budapest Hotel”, „Gra tajemnic”, „Selma”, „Teoria wszystkiego” i „Whiplash”.
Na tym bogatym tle szczególnie wyróżniają się dwa: „Boyhood”, który Richard Linklater kręcił przez dwanaście lat z tymi samymi aktorami, świadomie ukazując na ekranie zachodzące w nich przemiany zewnętrzne oraz niezależny „Whiplash” – trzymający w napięciu thriller muzyczny, który jest zwycięzcą największego festiwalu kina niezależnego Sundance.
Oscary to także wyścig o miano najlepszego reżysera na świecie. Walczą o ten tytuł: Alejandro G. Inárritu („Birdman”), Richard Linklater („Boyhood”), Bennett Miller („Foxcatcher”), Wes Anderson („Grand Budapest Hotel”) i Morten Tyldum („Gra tajemnic”). To oni w dużej mierze odpowiadają za zachwycające aktorskie kreacje.
Aktorzy wznoszą się na wyżyny
W tej kategorii nie mieli sobie równych, zdaniem członków Amerykańskiej Akademii Filmowej, m.in.: Marion Cotillard („Dwa dni, jedna noc), Julianne Moore („Still Alice”) i Rosamund Pike („Zaginiona dziewczyna”). A kto będzie triumfował wśród panów? W gronie nominowanych znaleźli się m.in.: Ethan Hawke („Boyhood”), Edward Norton („Birdman”), Mark Ruffalo („Foxcatcher”) i J.K. Simmons („Whiplash”). Faworytów brak. Na nagrodę zasługuje każdy, co jest potwierdzeniem panującego w branży filmowej poglądu o aktorskiej potędze Hollywoodu.
NOMINACJE W POZOSTAŁYCH KATEGORIACH
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA: Patricia Arquette („Boyhood”), Laura Dern („Dzika droga”), Keira Knightley („Gra
tajemnic”), Emma Stone („Birdman”), Meryl Streep („Tajemnice
lasu”)
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY: Robert Duvall („Sędzia”), Ethan Hawke („Boyhood”), Edward Norton („Birdman”), Mark Ruffalo („Foxcatcher”), J.K. Simmons („Whiplash”)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY: „Boyhood”, „Birdman”, „Foxcatcher”, „Grand Budapest Hotel”, „Wolny strzelec”
NAJLEPSZA MUZYKA: „Grand Budapest Hotel”, „Gra tajemnic”, „Interstellar”, „Mr. Turner”, „Teoria wszystkiego”
(UW)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?