Ikona stylu i możliwości. Test Hondy Civic X 1.5 Turbo 182 KM CVT Sport Plus

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Hondy należą do samochodów, które uzyskują wysoką wartość rezydualną i nawet po wielu latach cieszą się dużą popularnością. Dotyczy to zwłaszcza modeli Civic oraz CR-V. Pierwszy z nich jest od lat w klasie kompaktów ikoną stylu. Najnowsza wersja jest już dziesiąta generacją modelu, który Honda produkuje od roku 1972.

Civic, który za dwa lata obchodził będzie półwiecze obecności na rynku, zawdzięcza swą popularność przede wszystkim japońskiemu rodowodowi i nowoczesnej technice rozwijanej w samochodach wyścigowych. Auto ma od lat opinię niezwodnego i bardzo ekonomicznego. Testowany samochód wyposażony został w nieduży silnik o pojemności 1.5 litra, który rozwija moc 182 koni mechanicznych. To sporo w przypadku lekkiego auta o masie własnej 1690 kg
.
Auto pali na trasie przy szybkiej jeździe 7 litrów na 100 kilometrów na godzinę, przy bardziej umiarkowanej 6-6,5 l. W mieście spalanie na ogół nie przekracza 8 litrów. Civic świetnie się prowadzi, w czym zasługa między innymi precyzyjnego układu kierowniczego, zawieszenia zestrojonego pod kątem dynamiki jazdy - zastosowano w nim z tyłu niezależny układ typu Multi-Link, a z przodu kolumny MacPhersona oraz nowej, lekkiej ramy wykonanej z materiałów o wysokiej wytrzymałości, która zapewnia wyższą sztywność nadwozia. Civic lubi wysokie obroty. Moc maksymalną uzyskuje przy 6 tys. obr. na minutę,

Model dziesiątej generacji wyraża bardzo wysokie ambicje, nawiązując kształtem i funkcjonalnością do znacznie większych pojazdów z kategorii Grand Tour. Civic jest teraz dłuższy aż o 130 mm, szerszy o 30 mm i o 20 mm niższy. Dzięki zastosowaniu nowej platformy stał się lżejszy 16 kg. O 30 mm powiększył się rozstaw osi.

Ambicje znacznie powyżej auta kompaktowego

To nowoczesny samochód, którego sportowy charakter podkreślają dynamiczne linie nadwozia. Dzięki spoilerom oraz markowanym dyfuzorom, podwójnemu wydechowi i rozmaitym nakładkom, także z tworzywa w kolorze piano black, przypomina bardzo model R-Type. Uwagę zwracają światła diodowe w wersji Sport Plus matrycowe, piękne i bardzo charakterystyczne. Auto ma również światła przeciwmgielne typu LED.

Hondę charakteryzuje przestronne wnętrze. Sporo miejsca otrzymali w niej pasażerowie na tylnym fotelu. Auto ma bardzo przestronny bagażnik o pojemności 420 litrów. Dzięki przesuniętemu ku tyłowi, pod tylne fotele, zbiornikowi paliwa kierowca może zająć bardzo niską pozycję za kierownicą i obniżyć dodatkowo środek ciężkości auta. Jednak coś za coś, Nie znajdziemy tu popularnego do niedawna w modelach Hondy rozwiązania o nazwie Magic Seats, które w prosty sposób umożliwiało wykorzystanie do celów transportowych przestrzeni pod fotelami. W samochodzie tym zastosowano dodatkowo sporo udanych rozwiązań transportowych, takich, jak np. szeroki otwór bagażnika ułatwiający załadunek, tylne siedzenia składane w proporcjach 60:40 czy roleta bagażnika, którą można z łatwością zwinąć jedną ręką

Jednym z atutów Hondy jest pokładowy system rozrywkowo-informacyjny Honda Connect nowej generacji z 7-calowym wyświetlaczem dotykowy, radiem cyfrowym DAB oraz integracją z systemami Apple CarPlay i Android Auto™. W systemie zainstalowano również internetowy odtwarzacz audio AHA™ umożliwiający =dostęp do muzyki, wiadomości i podcastów. Charakterystycznym elementem wnętrza jest szeroka, płynnie wyprofilowaną deskę rozdzielczą oraz proste w obsłudze elementy sterowania. Komfort podróżowania zapewnia m.in. dwustrefowa klimatyzacja automatyczna ora podgrzewanie foteli.

Prawie wszystko pod kontrolą

Auto jest wyposażone w wiele systemów czuwających nad bezpieczeństwem jazdy. Mamy tu system ostrzegający kierowcę o zagrożeniu kolizją z innym pojazdem lub pieszym. Pomaga on wyhamować Hondę Civic, aby zredukować skutki zderzenia. Ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe emituje system asystenta pasa ruchu czuwający nad korygowaniem toru jazdy. Wykorzystuje on dane pozyskiwane przez kamerę zamontowaną za przednią szybą. Bardzo dobrze sprawdzał się podczas testu system rozpoznawania znaków drogowych, nawet dwóch jednocześnie, które pokazywane są dodatkowo na wyświetlaczu. Z systemem tym współpracuje inteligentny ogranicznik dostosowujący prędkość auta do obowiązującego limitu.

Kolejną z przydatnych funkcjonalności jest inteligentny tempomat adaptacyjny, pozwalający rozpoznać niebezpieczeństwo zajechania drogi przez inny pojazd. Jego aktywna rola polega między innymi na odpowiednio wczesnym redukowaniu prędkości jazdy. Jednocześnie czuwa on nad zachowaniem odpowiedniego dystansu do samochodu jadącego z przodu, dzięki czemu kierowca nie musi dostosowywać prędkości. Tempomat adaptacyjny potrafi automatycznie wyhamować Hondę Civic bez potrzeby wciskania pedału hamulca przez kierowcę. Kiedy pojazd stojący przed nami ponownie rusza, system wznawia działanie po delikatnym naciśnięciu przez kierowcę pedału gazu.

Nieletni za kółkiem? Są warunki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie