Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Integracyjne wspieranie

PSZ
Około 140 logopedów i nauczycieli szkół integracyjnych z Małopolski i województw ościennych wzięło udział w konferencji pt. "Wspieranie rozwoju dziecka, o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole integracyjnej", jaka odbyła się w Zespole Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 5 na os. Słonecznym 12.

Ważna rola logopedów

   - Konferencja ma m.in. na celu przedstawienie problematyki pracy w szkołach integracyjnych. Nie do przecenienia jest tu rola logopedów, gdyż wiele dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi ma wady wymowy, trudności w komunikacji i problemy językowe - artykulacyjne, fonologiczne itp. - _podała Anna Formicka, logopeda w ZSOI nr 5. Uczestnicy wczorajszej konferencji mieli okazję wziąć udział w zajęciach dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli ZSOI nr 5, dotyczących pracy dwóch pedagogów w klasie integracyjnej (nauczanie zintegrowane oraz nauczanie w klasach IV - VI), a także w warsztatach bazy specjalistów, podczas których przedstawiono zasady pracy logopedów, psychologów i rehabilitantów w klasach integracyjnych.
   Po warsztatach przyszedł czas na wykłady, które poświęcone były m.in. wspieraniu zdolności uczniów z dysleksją, afazji (czyli zaburzeniom mówienia i rozumienia mowy, wynikającym z uszkodzeń ośrodka mowy w mózgu) oraz zaburzeniom dysartrycznym w mózgowym porażeniu dziecięcym, będącym zaburzeniami mowy związanymi z porażeniem układu nerwowego i w konsekwencji niesprawnością mięśni odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie aparatu mowy. Poruszono także problem startu szkolnego dziecka z zaburzeniami mowy i uczenia się oraz jego skutków dla dalszych postępów w szkole.
- Jest to okres, w którym dokonuje się adaptacja do środowiska szkolnego. Dziecko przechodzi wtedy przemiany rozwojowe i to, które ma duże możliwości intelektualne, ale w zakresie zdolności przyswojenia sobie elementarnych umiejętności szkolnych znacznie gorsze osiągnięcia od innych uczniów, głęboko przeżywa brak sukcesów szkolnych. U dzieci z tej grupy zauważyć można poważne zaburzenia emocjonalne i zaniżoną samoocenę - mówiła dr Anna Knobloch-Gala z Instytutu Psychologii Stosowanej UJ. - Warto w ramach pomocy dziecku szukać jego uzdolnień i dać mu możliwość poprawy własnego wizerunku._
(PSZ)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski