Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamyka się "ring" wokół Krakowa. Intensywne prace na budowie północnej obwodnicy i trasy S7 w kierunku stolicy. Nowe zdjęcia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytował budowy północnej obwodnicy Krakowa i odcinka drogi S7 Widoma - Kraków.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytował budowy północnej obwodnicy Krakowa i odcinka drogi S7 Widoma - Kraków. Andrzej Banaś
Trwają prace na budowach dróg ekspresowych S7 Widoma - Kraków i S52 Modlnica - Kraków Mistrzejowice. Po ukończeniu tych inwestycji Kraków będzie miał pełną obwodnicę drogową (tzw. ring). Obie trasy mają dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W poniedziałek plac budowy wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Północna obwodnica Krakowa w budowie - nowe zdjęcia

- Mogę potwierdzić jedno, rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Łączymy polskie drogi w sieć komunikacyjną - zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Wizytacja budowy zawsze jest okazją do sprawdzenia postępu prac i wysłuchania o wyzwaniach związanych z realizacją danej inwestycji. To, że Kraków zyskuje północną obwodnicę, a także bezpieczne i komfortowe połączenie z Warszawą, jest wielkim osiągnięciem obecnego rządu i jestem przekonany, że te nowe drogi będą dobrze służyły mieszkańcom Krakowa i całego regionu - dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W wizytacji inwestycji uczestniczył też wojewoda małopolski Łukasz Kmita, który podkreślił: - Jesteśmy świadkami prawdziwej rewolucji komunikacyjnej w Małopolsce. Dzięki rządowi Prawa i Sprawiedliwości i ministrowi Andrzejowi Adamczykowi na naszych oczach zmienia się krajobraz drogowy i kolejowy. W tym miejscu chciałbym także przywołać słowa poprzedników pana ministra, pani minister Wasiak, która w materiałach z 2015 roku mówiła: „Północna obwodnica bez szans”. Tak działali przedstawiciele, ministrowie poprzednich rządów Platformy Obywatelskiej. Warto więc zadać pytanie, ile dróg nie powstałoby, gdyby dalej rządziła Platforma Obywatelska. To pytanie jest szczególnie ważne dzisiaj, bowiem Małopolska jest wielkim placem budowy. Decyzje pani premier Beaty Szydło i ministra Andrzeja Adamczyka przybliżyły nas do tego, aby jeździć bezpiecznymi, komfortowymi drogami w Małopolsce, których się nie wstydzimy patrząc na Europę Zachodnią.

Wojewoda Łukasz Kmita, podczas briefingu w powstającym tunelu na terenie gminy Zielonki w ramach budowy północnej obwodnicy, wyliczał: - Rozmach inwestycyjny jest wielki: północna obwodnica Krakowa, droga w kierunku Zakopanego, droga w kierunku Warszawy, to inwestycje, które rewolucjonizują infrastrukturę drogową. Z tego tunelu płynie pewna przestroga do Polaków. Jeśli wróci Platforma Obywatelska, zarówno wielkie inwestycje infrastrukturalne jak i te mniejsze mogą być zagrożone, a myślę, że tego nie chcemy.

Północna obwodnica. Budują krakowski ring

Jak podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 2023 rok to czas intensywnych prac na budowach dróg S7 i S52. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (w ciągu S52) przekroczyła już półmetek, a na budowie S7 (Widoma - Kraków) zaawansowanie wynosi ponad 25 proc.

Obie inwestycje realizuje konsorcjum firm Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt, Mosty Łódź i Gűlermak. - Na obydwu budowach pracuje ponad tysiąc osób. Jest zmobilizowanych ponad 550 jednostek sprzętowych - poinformował Michał Wójcik, dyrektor Gűlermak na Polskę.

Linie tramwajowe planowane w Krakowie w najbliższych latach....

Obie inwestycje są realizowane w wymagającym, zurbanizowanym terenie – z gęstą siecią dróg lokalnych, linii kolejowych i różnego rodzaju infrastruktury technicznej. Dlatego też zaplanowano na ich trasie wyjątkowo dużo, bo aż 50 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele.

Północna obwodnica Krakowa. Powstaje kluczowy fragment drogi do Warszawy

W przypadku budowy odcinka trasy S7 Widoma - Kraków stan zaawansowania prac w połowie marca 2023 roku wynosi ok. 26 proc. Trasa ma długość 18,3 km, z czego odcinek miejski (pomiędzy węzłami Raciborowice i Kraków Nowa Huta) to 7,1 km.

Planowany termin zakończenia tej inwestycji to listopad 2024 r. Łączny koszt realizacji to ponad 2,3 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Realizacja S7 od Widomej do Nowej Huty obejmuje budowę czterech węzłów (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Na odcinku miejskim powstanie 21 obiektów inżynierskich – wiaduktów, mostów, estakad, przejść dla zwierząt i przejść podziemnych dla pieszych. Na węźle Kraków Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić północną obwodnicę Krakowa.

Trasa S7 to kluczowy fragment nowej drogi do Warszawy, która przejmie ruch tranzytowy z obecnej DK7. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 na DK7 między Krakowem a Miechowem codziennie przejeżdża ok. 20 tysięcy pojazdów, w tym prawie 4 tysiące ciężarówek. Nowy odcinek drogi ekspresowej ułatwi również podróż z północy na południe Małopolski i w kierunku Rzeszowa.

W ostatnich miesiącach na budowie odcinka miejskiego prowadzone były prace związane z przebudową sieci energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, gazociągów i wodociągów. Ponadto prowadzono zróżnicowane prace na 39 mostach, wiaduktach i estakadach, które powstają na całej trasie. Były to roboty fundamentowe, szalunkowe i zbrojeniowe oraz montaż belek. Budowano mury oporowe, zbiorniki retencyjne. Rozebrano i przygotowano do odbudowy w nowej lokalizacji schron amunicyjny fortu Dłubnia. 

Węzeł Grębałów, linia tramwajowa i najdłuższa estakada

Ważne elementy S7 to węzeł Kraków Grębałów i estakada, która będzie częścią węzła Kraków Mistrzejowice. Węzeł Kraków Grębałów połączy S7 z ul. Kocmyrzowską (DW776) i ul. Łowińskiego. W ramach budowy węzła powstaje również nowy fragment linii tramwajowej, biegnący od przystanku Darwina w dwóch kierunkach – wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej do przystanku Wańkowicza i wzdłuż ul. Łowińskiego do Zajezdni Nowa Huta. Budowane są trzy wiadukty tramwajowe – jeden nad linią kolejową i dwa nad drogą ekspresową. Wraz z węzłem powstaną też drogi rowerowe i chodniki dla pieszych.

Tunel samochodowy wzdłuż ul. Opolskiej jest bliski ukończenia.

Kraków. 100-metrowy tunel samochodowy wzdłuż ulicy Opolskiej...

Budowana nad torami kolejowymi, rzeką Dłubnią i ul. Morcinka estakada ma długość ok. 1,5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Małopolsce. Maksymalna wysokość podpór to ok. 20 m. Obiekt jest tak wysoki ze względu na ukształtowanie terenu i znajdującą się pod nim linią kolejową z Nowej Huty do centrum Krakowa, która jest poprowadzona na nasypie.

Północna obwodnica ma odciążyć od ruchu Kraków

W przypadku budowy północnej obwodnicy Krakowa stan zaawansowania prac w połowie marca 2023 r. wynosi ok. 55 proc. Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.

Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. Powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.

Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m. Zimą w tych obiektach zastosowano specjalne kurtyny, które pozwalały prowadzić prace wewnątrz, mimo niesprzyjającej pogody. W Zielonkach wykonywano płyty denne.

W tunelu w Batowicach trwały prace wykończeniowe, związane z wykonaniem płyty dennej, drenażu, odwodnienia liniowego, zabudowy chodników, nisz ewakuacyjnych, montażu kanału i systemów teletechnicznych oraz systemu gaszenia. Ten obiekt jest już gotowy w ponad 90 proc. Poza tunelami, zimą prace realizowane były głównie na wiaduktach – budowano ustroje nośne, podpory, wykonywane były prace żelbetowe. Prowadzono także prace wykończeniowe w budynkach Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Modlnica. 

Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku północnej obwodnicy estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Biegnie ona nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Faktycznie ten obiekt składa się z dwóch estakad, o długości 569 m i 565 m. Długości obu konstrukcji są różne, bo są one poprowadzone w łuku. Dlatego obiekt południowy, będący „wewnętrznym” łukiem, jest o niespełna 4 metry krótszy. Jezdnia estakady będzie przebiegać w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu.

Przewidywany termin oddania północnej obwodnicy do użytku to wrzesień 2024 r. Łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. To zadanie otrzymało prawie 680 mln zł dofinansowania ze środków UE.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski