Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestowanie w młodych

Redakcja
Fot. archiwum Centrum Kształcenia Praktycznego
Fot. archiwum Centrum Kształcenia Praktycznego
Polityka Unii Europejskiej dotycząca młodzieży realizowana jest przez Kraków wielotorowo poprzez działania edukacyjne i społeczne. Jednym z takich socjalnych przedsięwzięć jest projekt Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, dotyczący pracy z tzw. blokersami, grupą, którą definiuje się jako "bezrobotną, nie uczącą się młodzież zamieszkującą blokowiska miejskie".

Fot. archiwum Centrum Kształcenia Praktycznego

Praca z młodzieżą dla przeciwdziałania bezrobociu, niepowodzeniom szkolnym, wykluczeniu społecznemu - to główne cele strategii Unii Europejskiej pn. "Inwestowanie w młodzież i mobilizowanie jej", strategii skutecznie wdrażanej przez Kraków.

W tym krótkim opisie zawarte są dwa ważne problemy związane ze zjawiskiem blokersów - luki w wykształceniu i bezrobocie. MOPS, szukając rozwiązania dla sytuacji tych młodych ludzi, stworzył program, w którym przewidziane są różnorodne przedsięwzięcia, mające na celu aktywizację społeczności lokalnej zamieszkującej objętą działaniami dzielnicę. Młodzież i mieszkańcy będą uczestniczyli w zajęciach ruchowych, warsztatach, imprezach tematycznych oraz w spotkaniach służących zapoznaniu się z dostępnymi ofertami edukacyjnymi i ofertami zatrudnienia. Działania łączące pracę z młodzieżą z aktywizacją lokalnej społeczności mają pomóc w podniesieniu stopnia integracji społecznej oraz poziomu edukacji. Realizacja założonych działań ma również wpłynąć na poprawę funkcjonowania blokersów w środowisku rodzinnym i szkolnym. Projekt o wartości prawie 2 mln zł, w całości finansowany z pieniędzy unijnych, jest kontynuacją działań MOPS-u prowadzonych w Krakowie w ostatnich latach.

"Młodzież to nasze dzisiaj i nasze jutro" - powiedział Ján Figel', europejski komisarz ds. kształcenia, szkolenia, kultury i młodzieży, nawiązując do nowej strategii Unii Europejskiej z 2009 roku. Odnosząc się do tej strategii, nie można pominąć wysiłków miasta i lokalnych szkół, które dzięki możliwościom, jakie otwarła przed nimi akcesja Polski do UE, intensywnie pozyskują fundusze na opracowywanie nowatorskich programów nauczania. Programów opartych na partnerstwie z innymi szkołami i zakładami pracy, które pozwalają uczniom poszerzać horyzonty, wymieniać się doświadczeniami, zdobywać wiedzę praktyczną, niwelować różnice i minimalizować niepowodzenia szkolne. W samym 2009 roku podpisano umowy o dofinansowanie na przeszło 6,5 mln zł dla 6 projektów edukacyjnych, w tym związanych z edukacją zawodową. Dla kolejnych 6 projektów zapadły decyzje o dofinansowaniu w kwocie ponad 3 mln zł. Projekty dotyczyły różnych zagadnień. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich była dbałość o rozwój kompetencji istotnych z punktu widzenia obecnych uwarunkowań rynku pracy. Pozyskane środki przeznaczono na stworzenie programów wyrównawczych dla szkół podstawowych i gimnazjalnych, szczególnie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Przygotowano również programy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w których wykorzystano nowoczesne metody diagnozy i terapii. Na tym obszarze powstał także program nauczania dla młodzieży ze szkół zawodowych specjalnych, który ma na celu podniesienie umiejętności zawodowych uczniów i samooceny - istotnej w procesie uczenia się, szczególnie w przypadku osób ze specjalnymi potrzebami. Opracowano także zaktualizowane programy kształcenia zawodowego.

Jednak w przypadku szkół zawodowych sam program nauczania nie zapewnia pełnego sukcesu. Nawet najlepiej opracowany nie będzie w stanie zastąpić ćwiczeń praktycznych na nowoczesnym sprzęcie w dobrze wyposażonych warsztatach. Szkolnictwu zawodowemu w pogoni za rozwojem technologicznym pomoc niosą fundusze z Unii Europejskiej. Środki pozyskiwane z UE przez Kraków przeznaczane są na modernizację warsztatów i doposażenie pracowni. W ostatnim czasie powstało 6 projektów przygotowanych przez lokalne szkoły zawodowe opiewających na sumę 17,5 mln zł. Celem tych projektów jest wdrażanie nowych technologii w proces nauczania zawodu poprzez modernizację placówek, zakup sprzętu, a nawet poprzez przebudowę bazy dydaktycznej. W zakres niektórych projektów wchodzi także adaptacja przestrzeni dla potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Szeroko zakrojone działania mają przynieść sześciu krakowskim szkołom zawodowym i ich uczniom zysk w postaci nowoczesnych stanowisk roboczych, kilkuset sztuk nowego sprzętu, w tym sprzętu komputerowego ze specjalistycznym oprogramowaniem, wyremontowanych lub przebudowanych pracowni. Dofinansowanie dla tych projektów przewidywane jest na łączną kwotę przeszło 12 mln zł. Kwotę, która w widoczny sposób wpłynie na charakter oferowanego kształcenia zawodowego, ułatwiając jego dopasowanie do potrzeb lokalnych firm i przedsiębiorstw. Kwestia dostosowania metod nauczania do uwarunkowań rynku pracy jest o tyle istotna dla Małopolski, że pod względem liczebności uczniów kształcących się w szkołach zawodowych region znajduje się na drugim miejscu w kraju, zaraz za województwem mazowieckim. Liczba uczniów szkół zawodowych to prawie 82 000, rocznie kończy je około 20 000, część z nich bezpośrednio po ukończeniu szkoły szuka pracy w wyuczonym zawodzie. Bez dobrego przygotowania praktycznego, zgodnego z wymaganiami pracodawców, nie mieliby szans na pracę. Dzięki ciągłej aktualizacji edukacji zawodowej - mają.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski