Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje drogowe. Mieszkańcy Sąspowa nie dowierzają, że droga powiatowa w ich miejscowości zostanie wyremontowana

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
Starosta zapewnia, że prace w Sąspowie i Krzęcinie (gm. Skawina) niebawem ruszą i potrwają do końca października

- Od lat nam obiecują modernizację tej drogi i nigdy nic z tego nie wychodziło - pan Jerzy proszący o zachowanie anonimowości wątpi w informację o przebudowie drogi w Sąspowie.

Jednak tym razem nie skończy się na obiecankach. - Droga na pewno będzie przebudowywana. Już został wyłoniony wykonawca i podpisaliśmy z nim umowę. To bardzo ważny szlak - tak dla mieszkańców, jak i turystów udających się do Ojcowskiego Parku Narodowego. Chcemy im zapewnić bezpieczeństwo - powiedział Wojciech Pałka, starosta krakowski.

Przebudowę mocno zniszczonej drogi oszacowano na prawie 6 mln zł, a wykonawca wyłoniony w przetargu wykona ją za prawie 4,37 mln zł.

- Cieszymy się, że w tak krótkim czasie mojego wójtowania udało się doprowadzić do tej inwestycji, co też jest efektem dobrej współpracy z władzami powiatu - podkreśla Tomasz Gwizdała, wójt gminy, która dołoży do przebudowy 15 procent kosztów prac. Tyle samo wyda powiat. Natomiast 70 procent pochodzi z rządowego „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej”.

- W końcu doczekaliśmy się decyzji w sprawie przebudowy drogi, która w ponad 60 procentach służy turystom. W weekendy jest tu taki ruch, że nie da się przejść na drugą stronę drogi – mówi Elżbieta Kanasiuk, sołtys Sąspowa. W minionych kadencjach była radną i mocno zabiegała o modernizację sąs­powskiego szlaku.

Dodaje, że mieszkańcy są zadowoleni, iż będą tu przystanki z prawdziwego zdarzenia, chodnik, bezpieczne pobocza i przejścia dla pieszych, wyznaczone teraz tylko przy trasie ojcowskiej oraz w centrum wioski.
Na najbardziej niebezpiecznym odcinku, stanowiącym wąwóz, gdzie dochodziło do wypadków, zostaną zamontowane barierki ochronne.

Na czas modernizacji zostanie wprowadzony ruch wahadłowy. Drugie zadanie z tego samego rządowego programu, to budowa półkilometrowego odcinka chodnika przy drodze powiatowej w Krzęcinie. - Ze względu na bezpieczeństwo pieszych, to jest kluczowa inwestycja – mówi starosta Pałka.

O budowę chodników od dawna apelowali mieszkańcy. Doczekają się ich w tym roku, gdyż zostały zakończone wszystkie procedury związane z tą inwestycją. Jej koszt oszacowano na prawie 2,25 mln zł.

- Powstaną na trudnym odcinku, prowadzącym w kierunku szkoły oraz kościoła, od boiska do Domu Nauczyciela – informuje Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny. Zaznacza, że chodniki są priorytetowymi inwestycjami dla mieszkańców oraz władz, które starają się, by powstały wszędzie, gdzie są potrzebne.

Wymienia budowane obecnie ciągi piesze przy drodze krajowej nr 44, plan projektowania niebawem chodników w Radziszowie na Podlasiu oraz rozpoczęcie budowy ciągów pieszych w połowie czerwca też w tej miejscowości w przysiółku Zwodzie.
Dla mieszkańców Krzęcina wybudowane chodniki zmniejszą zagrożenie wypadkami. Tędy ludzie chodzą do kościoła i dzieci do szkoły.

- Jeżdżą tu też samochody ciężarowe, a kierowcy często nie przestrzegają przepisów. Pobocza są wąskie, bo teren wzdłuż drogi jest zabudowany. W zimie, gdy są zaspy, jest bardzo wąsko, a piesi nie mają, gdzie uciekać, bo poniżej są skarpy. Najgorzej jest popołudniami jesienią i zimą, gdy robi się szarówka i ciemno. A to wąska i kręta droga. Chodnik na pewno podniesie stan bezpieczeństwa – mówi Anna Kawaler dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.

Wykonawcy niedługo przystąpią do wykonywania obu zadań. W najbliższy poniedziałek zostaną im przekazane place budowy.
Na wykonanie inwestycji mają czas do końca października. A zgodnie z zasadami rządowego programu, muszą je rozliczyć do końca roku.
Zakres prac - Sąspów:

  • poszerzenie jezdni do jednakowej szerokości 6 m (każdy pas po 3 m)
  • budowa chodnika o szerokości 2 m na prawie 1,8 km
  • budowa pobocza na około 2,6 km o szerokości 1 m
  • przebudowa zjazdów
  • kanalizacja opadowa
  • - przebudowa dwóch przystanków
  • autobusowych
  • posadowienie poręczy ochronnych na długości ponad 1 km
  • budowa przejść dla pieszych
    Krzęcin
  • budowa lewostronnego chodnika o szerokości 2 m
  • budowa pobocza na odcinku 481 m o szerokości 1 m
  • poszerzenie jezdni na przebudowywanej długości
  • budowa kanalizacji deszczowej
  • przebudowa zjazdów
  • budowa przejścia dla pieszych
  • budowa zatoki autobusowej

WIDEO: “Hulajnogi elektryczne będą traktowane jak rowery”. Ministerstwo infrastruktury przedstawiło projekt regulacji

Źródło: TVN24/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski