Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje za 3 mld zł do 2020 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Dzięki dotacjom z UE Kraków w najbliższych latach pozyska ponad 100 nowych autobusów (co najmniej 20 elektrycznych) oraz 50 tramwajów
Dzięki dotacjom z UE Kraków w najbliższych latach pozyska ponad 100 nowych autobusów (co najmniej 20 elektrycznych) oraz 50 tramwajów fot. Anna Kaczmarz
Finanse. Unia Europejska przekaże prawie 2 mld zł dotacji. Miasto wybuduje m.in. nowe torowiska, kupi tramwaje, autobusy, odnowi szpitale.

58 miejskich inwestycji znalazło się na przygotowanej przez krakowski urząd liście zadań, które otrzymają dofinansowanie z Unii Europejskiej do 2020 roku.

- To przedsięwzięcia za 3,2 mld zł, na które mamy już zagwarantowane unijne wsparcie sięgające prawie 2 mld zł - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Na liście jest wiele zadań związanych z transportem. Wśród nich m.in. budowa linii tramwajowych z Górki Narodowej do Krowodrzy Górki, wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, zakupy nowych tramwajów i autobusów, ale też m.in. budowa ścieżek rowerowych (m.in. z Ludwinowa do ronda Matecznego i wzdłuż ul. Kamieńskiego), rozbudowa ul. Myślenickiej, budowa parkingów park&ride: Bieżanów, Kurdwanów, Mały Płaszów, węzła przesiadkowego Bronowice (z P&R), przystanku kolejowego Prądnik Czerwony (z P&R). W najbliższych latach miasto wymieni też torowiska i przebuduje ulice: Basztową (od niej prace się rozpoczną w przyszłym roku), Zwierzyniecką, Kościuszki, rondo Kocmyrzowskie, Krakowską, Solidarności, Starowiślną i Królewską.

Nie można otrzymać gwarantowanych dotacji UE na budowę dróg klasy ul. Igołomskiej i al. 29 Listopada. O pozyskanie funduszy UE na ich rozbudowy miasto walczy więc w konkursach. Gmina ma zabezpieczone pieniądze na te dwa zadania, ale jeżeli pozyska dotacje z Unii, to zwolnią się fundusze na inne przedsięwzięcia, które czekają w kolejce.

Obecna perspektywa finansowania z UE obejmuje lata 2014-2020. Dopiero jednak niedawno ruszyły pierwsze przetargi. - Minęło dwa i pół roku od rozpoczęcia tego okresu finansowania UE, a dopiero teraz możemy aplikować o unijne fundusze - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel. Dodaje, że do końca lipca nie było odpowiednich zapisów ustawowych, regulujących kwestie zamówień publicznych dla projektów z unijnym dofinansowaniem.

W sierpniu miasto mogło wystartować z przetargami. Ogłoszono już zamówienie na zakup 35 tramwajów (z opcją dokupienia 15), budowę parkingów park&ride w Bieżanowie i Kurdwanowie, budowę Trasy Łagiewnickiej (dofinansowanie UE dotyczy linii tramwajowej w ramach tej drogi), rozbudowę ul. Igołomskiej. W najbliższym czasie miasto ogłosi przetargi na przebudowę al. 29 Listopada, budowę linii tramwajowej do Górki Narodowej oraz parkingu P&R w Małym Płaszowie.

Na liście projektów z gwarantowanym dofinansowaniem Unii Europejskiej znalazły się też zadania związane z przygotowaniem infrastruktury dla Nowej Huty Przyszłości oraz pod Park Technologiczny w Branicach. Unijne pieniądze popłyną również na inwestycje w krakowskich placówkach leczniczych, takie jak utworzenie centrum diagnostyki, leczenia i profilaktyki chorób przewodu pokarmowego i gruczołów dokrewnych w Szpitalu im. Narutowicza czy też zakup sprzętu medycznego i termomodernizację Szpitala im. Żeromskiego.

Inwestycje z zapewnionym unijnym wsparciem

  • Program ograniczania niskiej emisji - 238,8 mln zł (dofinansowanie Unii Europejskiej - 191 mln zł; realizacja 2016-2018)
  • Budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka - Górka Narodowa wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej - 382,5 mln zł (UE - 151 mln zł; 2016-2020)
  • Modernizacja torowisk w Krakowie - 152,8 mln zł (UE - 76 mln zł; 2016-2020)
  • Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej - 200 mln zł (UE - 97,5 mln zł; 2016-2020)
  • Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego: część I - 256 mln zł (UE - 124,8 mln zł; 2016-2017), część II - 101,6 mln zł (UE - 49,5 mln zł; 2017-2018).
  • Zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów - 167,4 mln zł (UE - 115,7 mln zł; 2016-2017)
  • Budowa nowych odcinków sieci cieplnej wraz z przebudową istniejącego systemu - 595 mln zł (UE - 362,8 mln zł; 2016-2023)
  • Budowa infrastruktury „Nowej Huty Przyszłości” - 24,8 mln zł (UE - 21,1 mln zł; 2017-2019)
  • Termomodernizacja Szpitala im. Żeromskiego - 39,7 mln zł (UE - 20 mln zł; 2016-2020)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski