Isuzu w Polsce

A

Wizard, mu, vehicross, trooper, boghorn to egzotyczne nazwy pojazdów Isuzu, potężnego światowego koncernu - chyba najmniej znanego w Polsce producenta samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Sytuacja ta zmieni się już w najbliższym czasie. Firma Ascot Auto, będąca oficjalnym importerem samochodów Isuzu Motors, wprowadzi jeszcze w maju bieżącego roku do sprzedaży w naszym kraju dwa pierwsze modele: samochód terenowo-osobowy "Trooper" oraz serie lekkich ciężarówek NQR i NPR N-Series.
Przez wiele lat produkty Isuzu Motors Limited były nieobecne na polskim rynku. Zmiana nastąpiła w 1997 roku, kiedy to powstała firma Isuzu Motors Polska Sp. z o.o. Wówczas rozpoczęto w Tychach budowę fabryki nowoczesnych silników wysokoprężnych.
Pod koniec 1998 firma Ascot Auto podpisała umowę, dotyczącą importu pojazdów Isuzu do Polski. W jej wyniku w ciągu najbliższych miesięcy na nasz rynek trafiają ciężarówki serii N (od 3,5 t do 7.0 t dopuszczalnej masy całkowitej). W sprzedaży pojawi się również luksusowy samochód terenowy "Isuzu Trooper". Być może w przyszłości gama oferowanych przez importera pojazdów wzbogaci się o inny terenowy samochód tej marki - Pickup.
Nieobecność Isuzu w Polsce spowodowała, że historia koncernu i wkład w rozwój światowej motoryzacji są praktycznie nieznane. Tymczasem Isuzu może się poszczycić najstarszym rodowodem spośród wszystkich japońskich producentów samochodów. Korzenie firmy sięgają początku XX wieku. W 1916 roku dwie japońskie firmy - Tokyo Ishikawajima Shipbulding and Engineering Co. oraz Tokyo Gas and Electric Industrial C.o. podpisały umowę o wspólnym wytwarzaniu pojazdów o napędzie spalinowym. Każda z tych firm miała już kilkuletnie doświadczenie w produkcji automobili.
W początkowym okresie działalności produkowano głównie pojazdy na potrzeby japońskiej armii. Pierwszym samochodem, noszącym nazwę Isuzu był mały pojazd dostawczy wprowadzony do sprzedaży na początku 1934 roku. Dwa lata później rozpoczął się nowy rozdział w historii przedsiębiorstwa. Firma Automobile Industries, poprzednik Isuzu Motors, skonstruowała i wprowadziła na rynek pierwszy japoński silnik dieslowski. Od tego momentu silniki wysokoprężne stały się specjalnością firmy. W ciągu następnych 60 lat wyprodukowała prawie 13 mln diesli, wprowadzając do ich budowy liczne innowacje wyznaczające kierunek rozwoju technologii na całym świecie. Takim epokowym rozwiązaniem, pierwszym na świecie, było między innymi skonstruowanie przez Isuzu i rozpoczęcie produkcji w 1981 roku silnika diesla z wtryskiem bezpośrednim.
W 1937 roku przed nazwą Automobile Industries dodano słowo Tokyo i tak z kapitałem miliona jenów powstała firma, będąca bezpośrednim przodkiem Isuzu. W 1949 roku oficjalnie zarejestrowano Isuzu Motors Limited. Nazwa firmy pochodzi od jednej z najpiękniejszych japońskich rzek. Obecnie koncern w samej tylko Japonii ma 5 fabryk, a na całym świecie 20 montowni i fabryk.
Isuzu zasłynęło w swojej ponad 65-letniej historii nie tylko z budowy silników wysokoprężnych, ale również samochodów dostawczych, ciężarowych i terenowych. W latach dziewięćdziesiątych, przez pięć lat pod rząd koncern plasował się na pierwszym miejscu pod względem wielkości produkcji ciężarówek o wadze powyżej 6,1 tony (w 1997 wyprodukował 100 680 takich pojazdów, wyprzedzając drugą na liście firmę Daimler-Benz o ponad 20 tys. sztuk). W wyniku licznych umów o kooperacji z innymi producentami samochody terenowe Isuzu znane są na całym świecie pod różnymi nazwami. W 1972 roku na skutek umowy z General Motors Isuzu wprowadziło do sprzedaży na amerykańskim rynku upickupa o nazwie KB. Samochód dostępny był również pod nazwą chevrolet LUV. Rynkowym przebojem połowy lat dziewięćdziesiątych w USA stał się także model gemini. W Europie samochody japońskiego producenta znane są pod marką Opla (Opel należy do General Motors posiadającego 48 proc. udziałów w Isuzu Motors Ltd.). Frontera i monterey stanowią europejskie odpowiedniki modeli trooper i rodeo.
Największym rynkiem zbytu są Stany Zjednoczone, w których w 1997 roku Isuzu sprzedało ponad 134 tys. aut. Na drugim miejscu jest Tajlandia - 60 tys., a na trzecim Chiny - ponad 55 tys. pojazdów. Isuzu Motors Limited jest również wiodącym producentem silników wysokoprężnych dla najważniejszych działów światowego przemysłu.
Nowo wybudowana fabryka w Tychach wytwarza czterocylindrowe silniki diesla o pojemności 1,6 litra, wykonane w technice czterech zaworów na cylinder. Docelowo silniki eksportowane będą do fabryk z kapitałem General Motors w krajach Unii Europejskiej. Przewidywana produkcja w systemie trzyzmianowym to 300 000 silników rocznie.
(A)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie